Да свириш цветове: Българин изобрети уникално приложение, което изсвирва картини

Последна промяна на 25 юни 2019 в 17:30 5760 1

Снимка dobrichonline.com

Димитър Христов.

Vivid Harmony е иновативно приложение за конвертиране на изображения с хроматични цветове в музика. Разработено е от добричкия художник и фотограф Димитър Христов. С него можете да си композирате прекрасни мелодии на своя мобилен телефон, вдъхновени от снимки и картини.

Приложението е достъпно за свободно сваляне за всички Андроид устройства и може да бъде намерено тук.

Представяме ви интервю със създателя му: 39-годишния художник, дизайнер и музикант Димитър Христов, което той даде пред "Добрич онлайн", препечатано с тяхно позволение.

Как се роди идеята за създаването на Vivid Harmony?

Причината и всъщност поводът да стигна до това буквално научно откритие в областта на хармонията между хроматичните цвят и звук е моят интерес в различни посоки на изкуствата – визуални и съответно музика. Допирните точки между тях се оказаха повече, отколкото съм очаквал, или ако трябва да съм още по-конкретен - говорим за пълно припокриване в хармонията.Това, което примерно във визуалните изкуства и познанието за цвета се нарича разделно-допълващ цвят, в музиката е блус. Както можем да транспонираме музикалните тонове, запазвайки съотношенията помежду им, по същия начин можем да транспонираме и визуално изображение, запазвайки интервалите между цветовете.

Как се получава това?

Имаме 12 хроматични третични цвята, имаме и 12 музикални тона, когато нанесем една върху друга двете скали, това ни позволява да ги транспонираме една спрямо друга и всъщност да извлечем звука от дадено визуално изображение и обратно – да извлечем цветовете от музиката.

Как точно работи приложението?

Малко ми е трудно да го обясня с думи, защото то се демонстрира. Реално погледнато, поставяйки на всеки един от тези 12 третични цвята съответна стойност, съответен музикален тон, който не се слага случайно, разбира се, и те си вървят по скалата, това ни позволява вече да асоциираме даден цвят с даден музикален тон.

Когато говорим за допълващи цветове, говорим за постигане на максимална динамика в цветовата хармония. Абсолютно същата динамика откриваме и в съответстващите музикални стойности.

Как можем да използваме това приложение и за какво служи то?

Отваряте си картинка, алгоритъмът изчислява съответните стойности на доминиращите цветове в картинката и ви връща музикалните стойности и възможно най-близката музикална тоналност, която съответства на вашето изображение. Разбира се, след това може да си изсвирите мелодия, защото тези цветни кръгчета, когато ги натиснете, издават звук и може да си композирате навсякъде по всяко време, да се вдъхновявате от собствените си фотографии и картини или от някой пейзаж, който сте заснели с телефона си в момента.

Но има една важна подробност, която не трябва да се пропуска, че всъщност окото е гладно, а ухото е капризно.

Какво искате да кажете с това?

Окото винаги има нужда от още информация и е склонно да изтърпи някой цвят, който не си е на мястото, докато ухото е капризно, защото не би изтърпяло тон, който не си е на мястото, веднага ще усетим, че има нещо фалшиво в мелодията. Разбира се, както споменах - процесът е двупосочен.

Към кого е насочено това интересно приложение?

Самото приложение, разбира се, е насочено към абсолютно всеки, който желае, на когото му е интересно и забавно. За едни би било вдъхновение, за други – забавление. Но реално погледнато приложението на разработката ми има много по-мащабен обхват, говорим за пълно припокриване в хармонията между цвят и звук! Сега сами може да се досетите всъщност на колко места това може да се приложи. Един много бърз и лесен пример са сценичните изкуства като балет, театър и т.н. Когато имаме възможно най-доброто припокриване и синхрон между цвят и звук постигаме и най-силно цялостно въздействие.

Всъщност резултатът от моята разработка е готова формула за постигането на тази хармония. А приложението за телефони е просто забавната част.

Снимка от приложението.

Колко време Ви отне да го разработите?

Разработването на самото приложение за мобилни устройства определено не беше най-трудната част. Наистина трудоемката част, онази, която ми отне повече от три години, беше проверката на тази формула! А проверката е чрез анализ на изключително много визуални и музикални произведения от много и различни стилове и в двата вида изкуства. Резултатите, до които достигнах, са изключително интересни. И това породи желанието ми да направя тази моя разработка достъпна за всеки, дори за онези, които не биха я разбрали, но могат да и се насладят.

Как се представя пред публика една такава разработка?

Щастлив съм, че от много места проявиха интерес да разкажа за изследването ми.

Но най-голямото признание и чест за мен беше поканата, която получих от Националната художествена академия, на която аз съм възпитаник, да представя моята разработка. Да разкажеш за нещо, което си направил пред академична аудитория, и да получиш признание, мисля, че означава само по себе си много.

Самото представяне всъщност е нещо като лекция – концерт. На живо, пред публика демонстрирам как се случва извличането на съответните стойности от дадено визуално или музикално произведение. И как тези стойности могат да се превърнат съответно в картина или инструментал.

За подкрепа в музикалните изпълнения аз се обърнах към моя приятел и дългогодишен преподавател по китара Милен Томов. Много съм щастлив, че той прие моята покана. Милен е прекрасен музикант и за мен е огромно удоволствие да свирим заедно.

Откъде почерпихте вдъхновение за създаването на Vivid Harmony?

Паул Клее е като основа за мен в изучаването, самият той, приносът му за разбирането ни за цвета и въобще приносът му в изкуството се равняват с този, който има Нютон във физиката, затова ми беше изключително любопитно да надникна и резултатите, които открих бяха впечатляващи. Музиката, която извличам от негови картини, е просто прекрасна.

Интересно е и това,че така както можем да преливаме цветовете в живописта, по абсолютно същия начин можем да преливаме музикалните стойности използвайки смесени - сплит акорди. Когато извличах музикалните стойности от акварели, ми достави огромно удоволствие точно този процес на преплетени стойности, които наистина звучат прекрасно.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1000

1

Дайми Брадвата

26.06 2019 в 10:45

Това е като програмата Химн 2.0 в "Дърк Джентли. Холистична детективска агенция" на Дъглас Адамс, само дето онзи софт просвирваше финансови отчети...
:))))))))))))))))))))))))