Експерти за граждански натиск искат оставка веднага и избори през есента

12 юли 2013 в 20:06 5204 14

Един от плакатите на продължаващия вече месец протест. Снимка Сергей Антонов
Един от плакатите на продължаващия вече месец протест. Снимка Сергей Антонов

Отворено писмо публикуваха групата "Експерти за граждански натиск".

В нея личат имената на доста от хората, които изработиха Хартата за разграждане на плутократичния модел в България.

В групата са и хората, които напуснаха водените от Мая Манолова преговори за нов Изборен кодекс.

В писмото се настоява за незабавна оставка на правителството на Пламен Орешарски и избори още през есента на тази година.

Публикуваме текста на отвореното писмо едно към едно.

ПРИЗИВ

на групата „Експерти за граждански натиск”

ЗА НЕОТЛОЖНИ ДЕЙСТВИЯ НА ПРАВИТЕЛСТВОТО И ПАРЛАМЕНТА

За преодоляване на тежките обществени последици от острата политическа криза, ние, експерти от неправителствени организации с дългогодишен опит в политическата, правната и медийната област, призоваваме българските държавни институции да предприемат следните действия:

  1. Оставка на правителството, разпускане на 42-то Народно събрание и произвеждане на предсрочни избори през есента на тази година.

Задълбочаващата се политическа криза не може да се реши по друг начин, освен с бързи предсрочни избори. Управляващите са дали курс към поляризация и противопоставяне на различни обществени групи в опит да овладеят ситуацията. Но подобно „овладяване” ще доведе до пирова победа – още през зимните месеци може да се очакват по-силни и радикални протести. Икономиката няма потенциал да финансира конюнктурните преразпределителни действия, с които управляващите се опитват да тушират общественото недоволство. Такива преразпределения могат да станат само с натрупване на нови дългове.

Бързите предсрочни избори не са панацея. Но те са първо действие от онези промени, които могат да доведат до по-високо доверие на българските граждани в националните институции. Няма по-добро средство за укрепване на обществения ред и за продуктивна работоспособност на представителната демокрация от общественото доверие.

  1. Спешни промени в Изборниякодекс.

Наивни са твърденията, че приемането на изцяло нов изборен кодекс едва ли не автоматично ще разруши олигархичния модел, което е една от целите на гражданите. А ако не са наивни, такива твърдения са манипулативни – производни от желанието на управляващите на всяка цена да запазят статуквото. Протестите през последните шест месеца показват, че гражданското общество вече не е пасивен наблюдател. Едва ли ще се съхранят същите участници и партийни пропорции след едни предсрочни избори през есента на тази година.

По начало ние не сме против свикване на Велико народно събрание и приемане на нова Конституция. Но докато това се случи, кризата ще стане необратима, а обществената енергия или ще се изчерпи, или ще се радикализира. Свикване на Велико народно събрание може да стане от следващото 43-то Народно събрание, след като конституционните промени бъдат подготвени и подложени на сериозно обществено обсъждане.

Утопия е да се очаква, че някога ще бъде изработен съвършен изборен кодекс. Също толкова утопично е да се очаква, че един изборен кодекс сам по себе си може да реши основните проблеми на политическата представителност у нас. Затова в случая гледаме на искането за приемане на цялостно нов изборен кодекс като на алиби за задържане на властта. Вместо това, настояваме за няколко спешни промени в действащия Изборен кодекс, които вече сме внесли в Народното събрание и по които сме готови да дискутираме:

  • Възстановяване на преференцията в пропорционалните листи - с праг за отчитане на преференциите, който ще даде реална възможност за разместване на водачеството на листата;

  • Създаване на актуален регистър на избирателите.

  • Изработване на дефиниция за политическа реклама и задължение за ясно обозначаване на всяко платено съдържание в медиите. Да се гарантира безплатно време за отразяване на кампанията в обществените медии. В административнонаказателните разпоредби на Изборния кодекс да се предвиди и санкция за непубликуване от медиите на договорите им с политическите партии и кандидатите за отразяване на кампанията.

  • Методиката за определяне на изборния резултат да бъде част от Изборния кодекс.

  • Да се гарантира сигурността при отпечатване, съхранение и разпространяване на изборните книжа и бюлетини – да се създаде възможност наблюдателите да имат достъп до етапите на отпечатване, съхранение и разпространение на изборните книжа и бюлетините. Изборният кодекс да включи разпоредби, детайлизиращи реда и начина за съхранение и разпространение на изборните книжа, бюлетини и печати. Бюлетините и/или кочаните да имат серийни номера. В Изборния кодекс да се регламентира, че   броят на получените от СИК бюлетини е с 10% над броя на избирателите в съответната секция. Да се регламентира начинът за определяне броя на бюлетините, които се отпечатват за чужбина.

  • Промяна в изискването за брой подписи за издигане на независим кандидат за народен представител от Инициативен комитет. В Кодекса на добрите изборни практики на Венецианската комисия се препоръчва, да не се изисква подкрепата на повече от 1 % от избирателите в съответния район.

  • Предоставяне на възможност всеки избирател да провери в кои подписки на партии, коалиции и кандидати фигурира, чрез електронна проверка през сайта на ГД "ГРАО“( каквато има за проверка в избирателните списъци). Всеки лист от подписките да има поле, което да съдържа името и подписа на лицето, пред което гражданите са попълнили личните си данни и са положили подпис в списъка.

  • Изборният кодекс да включи и процедурни правила за разглеждане на жалби и сигнали, свързани с неправилно прилагане на изборните правила, начина на протичане на предизборната кампания, отразяването на предизборната кампания в медиите. Да се въведат гаранции за задължително произнасяне от ЦИК по жалби и сигнали на граждани, наблюдатели, застъпници, както и  ясен регламент за водене на публичния регистър на жалбите и сигналите от изборната администрация.

  • Всички решения на изборната администрация, които са определящи за произвеждането на изборите да подлежат на съдебен контрол.

 

 

  1. Намаляване на публичните субсидии за всички партии при запазване на субсидиите за извънпарламентарните партии.

Категорично настояваме партиите, които са постигнали поне един процент от гласовете на последните парламентарни избори да получават публични субсидии, така че да се гарантира политическият плурализъм в страната, да се избегнат зависимостите от олигархично ориентирани икономически субекти и унищожаването на политически конкуренти с неполитически средства.

 

  1. Отмяна на тазгодишната лятна ваканция на Народното събрание.

Ако народните представители са действително загрижени за страната и търсят ефективно решаване на неотложните проблеми на обществото, Народното събрание не бива да излиза в лятна ваканция. То трябва да приеме не по-късно от края на месец септември т.г. промените в Изборния кодекс и необходимите законови изменения, гарантиращи предвидените в програмата на правителството неотложни социални и икономически мерки. Еднакво спешни са както исканията на протестиращите за бързи предсрочни избори, така и очакванията на обществото за предприемане на социални мерки, които да облекчат положението на гражданите, изпаднали в най-тежко положение. Противоречи на здравия разум излизането в лятна ваканция три месеца след започване на работа при наличието на такива национални проблеми, изискващи спешни законови решения.

***

За да съдействаме за бързото осъществяване на посочените предложения, ние, долуподписаните експерти-граждани, предвиждаме:

Първо. Да подготвим с нашия експертен потенциал и да предоставим в Народното събрание конкретни текстове за необходимите спешни промени в Изборния кодекс.

Второ. Да организираме поредица публични дискусии, на които да изложим и обсъдим подробно нашите позиции.

 

Трето. Да съдействаме за приемане на промените в Изборния кодекс до края на месец август. Смятаме за наложително разпускане на 42-то Народно събрание до края на месец септември и насрочване на избори в предвидения от Конституцията срок най-късно два месеца след прекратяване правомощията на предишното Народно събрание.

ПОДПИСАЛИ ПРИЗИВА:

Център за независим живот - Капка Панайотова, Директор

Асоциация на европейските журналисти – БългарияКристина Христова – член на УС

НПО ЛинксТеодора Гандова, Председател на УС и Милена Недева, член на УС 

Сдружение „Болкан Асист“ Славея Христова, Изпълнителен директор

Алфа Рисърч - Боряна Димитрова , Управител

Сдружение „Корективи“ - Геновева Петрова 

Институт за пряка демокрация – Атанас Славов, Председател на УС

Център за либерални стратегии - Даниел Смилов и Деян Кюранов, Програмни директори 

Център за либерални стратегии – Деян Кюранов, Програмен директор

Фондация „Европейски институт“ - Любов Панайотова , Директор

Български институт за правни инициативи - Биляна Гяурова–Вегертседер, Директор

Институт за развитие на публичната среда - Антоанета Цонева, Председател на УС

Форум Гражданско Участие – Ива Таралежкова, Председател на УС

Сдружение “Център на НПО – Разград” – Георги Милков, Председател на УС

Международен център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия – Антонина Желязкова, Директор

Център за приобщаващо образование - Ива Бонева, Изпълнителен директор

Фондация СЕГА – Румян Сечков, Директор

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

     
    X

    Спас Малинов, който оцеля от лавината, която погуби 11 души