Повечето от гардовете на НСО, които вардят държавните ни мъже и дами са за завиждане - кой ще посегне на тия „съгласни беззвучни букви”, кротки и безобидни, освен някоя откачалка, зажадняла за славата на Херострат!
Но колкото и да изглежда излишен трудът им, все пак не е така. Риск от атентати винаги има. И докато стрелбата по бронирани коли е познат риск, една нова опасност става все по-реална, а службите за сигурност продължават да я подценяват.
Става дума за дроновете.
Още сега може да се опише примерен сценарий: Тъй като дронът тип самолет (с крило и витло отпред) трябва да поддържа скорост, за да не падне, използването му в градски условия е твърде проблематично заради високите сгради, стълбове и опънати между тях кабели. Затова е много по-целесъобразно употребата на мултикоптер с няколко електродвигателя, можещ да зависне на едно място и с лекота да маневрира.
Специалистите твърдят, че названието БЛА (безпилотни летателни апарати) е по същество невярно, защото операторите постоянно следят полета и се намесват, когато е нужно. Затова било по-правилно те да се наричат ДПА (дистанционно пилотирани апарати). За Бойко Борисов това обаче е безразлично. Той дори не обърна внимание на няколко сигнала, които му бяха „пробутани” към бюрото с надежда да реагира на задаващата се опасност.
А дроновете са си нещо изключително сериозно. От ВВС твърдят, че над България на височина 14 000 м. преминават излитащи от Рамщайн в Германия MQ-9 Рийпър – летят по над 24 часа, отиват някъде, убиват, когото трябва и най-често, когото не трябва, и се връщат обратно.
По света се отвори истинска пазарна ниша за дронове. Според медийни публикации само в САЩ през последния сезон се очакваше да бъдат купени над 400 хиляди БЛА. Вашингтон реагира адекватно, като се опита да въведе някакъв елементарен ред в хаоса.
На 21 декември т.г. Федералното управление за гражданска авиация (FAA) на САЩ стартира задължителна регистрация за БЛА, валидна за 3 години, и само за два дни повече от 45 хиляди души регистрираха своите дронове. На регистрация подлежат безпилотници с тегло от 250 грама до 25 килограма, вкл. с полезния товар.
Още преди това FAA обяви, че съвсем скоро властите ще се сдобият с ефективна система за контрол на полетите на дронове, с която не само ще се проследяват и установяват летящи БЛА в зоната около граждански и военни летища, но и ще се поема управлението им, както и ще се изчислява местоположението на собственика на летателното средство. При изработването на системата ще се използват секретни разработки за американската армия.
Русия също е водеща страна в производството на БЛА, които интензивно използва в Сирия. На 30 декември Владимир Путин подписа закон, с който въвежда задължителна регистрация на дронове със стартово тегло над 250 грама. Законът въвежда норми по сертификация и държавна регистрация на безпилотни самолети от различен тип, установява изисквания към тяхното управление и осигуряване сигурността на полетите; механизъм за разследване на авиационни произшествия.
Еднаквата норма за долен праг от 250 гр за САЩ и Русия не е случайна – според експерти с някакъв коефициент за сигурност оттук започват възможностите на дроновете за терористични атаки. Освен това по-голямата маса е опасна при случайни инциденти в населени места. Частното притежаване на дронове над 25 кг пък е трудно да бъде мотивирано, ако не е част от специален бизнес.
Опит за атентат вече беше направен в Петербург, когато руснак сам си измайстори дрон и го снабди със самоделна бомба, за да атакува правителствен кортеж. Инциденти бяха регистрирани в Япония и Франция.
Полетите на БЛА (за развлечение или целево) прогресивно ще нарастват и ще се превърнат в активна дейност с обществено значение, чието загърбване ще означава правен нихилизъм.
Нормативното регулиране на полетите с БЛА обаче се сблъсква с правни норми и практика в целия свят. Затова преди приемане на специален закон, се въвеждат временни правила обикновено към националния закон за регулиране на гражданското въздухоплаване в съответната страна. От там трябва да започне и България.
Логиката диктува примерно министрите, чиито ведомства вече ползват БЛА – МО, МВР, ДАТО и ДАНС - да предложат набор от регламенти за регулация на своята безпилотна авиация. Следващата стъпка е въвеждане на правила за частните БЛА, като се заимстват елементи по примера на САЩ и РФ. Най-елементарните са тегловни ограничения на апаратите, сертифициране и регистрация, разследване на авиационни произшествия, ограничения за полетите като на „малката авиация” по височини и режимни зони около летища и други специални обекти на правителството, МО и МВР.
ВВС разполагат с подготвен кадрови потенциал да станат водещо звено при разработката на съответните документи. Пречат два фактора: първо, всички докладни записки на командира на ВВС се сблъскват с бронираното неразбиране на военния министър, чието служебно кредо може да се обобщи с думите „Не съм за тук и съм за малко”.
Вторият фактор се казва Минчо Цветков – директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” към Транспортното министерство. На неговите скандални безобразия са посветени половин дузина публикации в OFFnews, но той е непоклатим. Именно Цветков, прокарвайки нечии интереси, блокира дейността на междуведомствените групи за законовата регулация на държавната авиация (МО и МВР) и на системата за търсене и спасяване при авиационни произшествия - само дето не му дадоха медал за това, но едва ли е останал не възнаграден. Министър Ивайло Московски рано проумя вредата от Цветков и дори направи опит да се освободи от него, но му изшъткаха да си трае – освен Бойко Борисов или Цветан Цветанов никой не може да си го позволи. Няма значение кой е от двамата – като кажем Борисов се сещаме за Цветанов, и обратно.
Всяка нова заплаха изглежда пресилена, преди да се е сбъднал най-лошият сценарий, който вещае. Но ако най-лошото стане факт, ще си дадем сметка, че само престъпна нехайност е била причината да не бъде предотвратено.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
11.01 2016 в 17:51
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.01 2016 в 12:09
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.01 2016 в 22:17
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.01 2016 в 16:15
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.01 2016 в 13:48
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.01 2016 в 11:08
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.01 2016 в 01:34
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
04.01 2016 в 20:27
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
04.01 2016 в 20:20
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
04.01 2016 в 16:09
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара