Войната във въздуха на фронта в Украйна - част II

Иван Орлинов 19 юни 2024 в 12:27 17564 6

Войната във въздуха на фронта в Украйна

Първата част на нашия анализ за войната във въздуха на фронта в Украйна, можете да прочетете тук.

Това е първата част на видеото, което направихме по текста:

Днес Ви предлагаме втората част на текста и видеото към нея:

Абонирайте се за канала ни в YouTube, харесайте видеото, коментирайте - това ще помогне този клип да стигне до повече хора!

Обявено беше, че Украйна ще получи втора зенитно-ракетна система SAMP-T от Италия.

Руските ВВС използват месечно около 3000 планиращи авиобомби със спътниково насочване от типа КАБ 500 и КАБ 1000 - с далекобойност около 60 километра, което им позволява да атакуват обекти в построението на украинските войски безнаказано, без да влитат в зоната за действие на украинската ПВО.

КАБ 500 има радиус на гарантирано поразяване около 60 метра, дори в условията на укрития от землен тип и радиус, в който личният състав търпи тежки контузии и ранявания около 100 метра. Многоцелевите Су-30, Су-34 и Су-35 могат да носят по четири или по шест КАБ на външни подвесни пилони.

През миналия месец обаче беше демонстриран и украински Миг-29 с подвесени 6 планиращи авиобомби от типа SDB („бомба с малък диаметър“) също със спътниково насочване и с далекобойност около 80 километра.

Украйна активно модернизира наличните Миг-29 като носители и на други западни средства за наземно поразяване. Между тях особено място заема планиращата авиобомба JBS. Вече са усвоени и активно се използват противорадиолокационните ракети HARM, а Су-24 са основен носител на крилатите ракети Stormshedow и SCALP.

На тазгодишното Световно изложение на въоръжение и бойна техника в Саудитска Арабия украинската страна демонстрира два нови типа разузнавателно-ударни дронове, които вече са приети на въоръжение:

„Гор“ – с електрическо задвижване, 20 килограма боен заряд (мини или спецални боеприпаси), с таван на полета 1100 метра и далекобойност 400 километра. Този дрон е оборудван с усъвършенстван защитен канал за връзка и със средства за радиоелектронна борба.

Показан беше и усъвършенстван вариант на разузнавателно-ударния дрон „Шарк“ – с максимален радиус на действие 300 километра и време за баражиране – 4 часа. Оборудван е с усъвършенствана термовизионна апаратура с повишена разграничителна способност.



Промяната, която обаче ще повлияе най-радикално на баланса на силите във въздушната война в Украйна е решението на Швеция да предостави на украинските ВВС два самолета за далечен радиолокационен обзор, контрол и управление Saab 340 ACS 890.

Подобно на другите съвременни системи от този тип, ACS 890 е предназначена да осъществява продължителни дежурства във въздуха за контрол и следене на въздушната обстановка, за разкриване на различни цели, за предаване до потребителите на данните за тях и за управление на силите на авиацията и на неземните средства за ПВО.


По своите тактико-технически и бойни възможности тя представлява следващо поколение по сравнение с аналогичната система в руските ВВС – А-50.

ACS 890 е изградена на основата на най-съвременна импулсно-доплерова радиолокационна апаратура за електронно сканиране, осигуряваща два странични сектора на обзор от по 150 градуса.

За цели от типа боен самолет, системата осигурява надеждно разкриване и следена на цели на далечина до 400 километра, а за кораби до 350 километра.

ACS 890 може автоматично да следи едновременно няколко десетки въздушни, морски или наземни цели. Нейното основно преимущество са интегрираните канали за предаване в реален мащаб на времето на данни до потребителите по свързочна апаратура, отговаряща на най-съвременните стандарти на НАТО Link11 и Link16. Системата е напълно интегрирана с всички най-съвременни въздушни средства и средства за ПВО на въоръжение в НАТО.

Изложените особености на войната във въздуха през последните два месеца очертават следните перспективи:

Ролята и мащабът в използването на безпилотни летателни апарати ще продължи да нараства. Ново и особено перспективно направление е все по-широкото въвеждане на дронове с елементи на „машинно зрение“ – съчетание на инерционно управление с елементи на GPS насочване плюс коректировка чрез сверяване на обекти на терена с предварително зададена цифрова матрица. Именно на тази основа в последно време се наблюдава значително увеличаване на далекобойността на украинските ударни дронове и на тяхната автономност.

Дроновият потенциал на фронта все повече се определя от развръщаното в Украйна на собствено масово производство. Тя не е в състояние да обезпечи самостоятелно пълния цикъл с електроника, микросхеми, двигатели, витла, специални конструктивни материали и други комплектуващи. Но чрез внос на двигатели, на радиоканали и на системи за управление, в Украйна вече са внедрени технологии с капацитет през тази година на фронта да бъдат доставени 10000 дрона с радиус на действие до 100 километра и 1000 дрона с радиус на действие 1000 километра.



В тактическата дълбочина най-значителна заплаха за украинската сухопътна групировка и в бъдеще ще представляват ударите с управляеми авиобомби с универсални модули за планиране и корекция. Те са основното средство за въздушно поразяване, което способства руската страна да владее инициативата в хода на сухопътните операции.



Тази заплаха може да бъде неутрализирана едва след постъпването на F-16 и чрез насищането на предния край със зенитно-ракетни системи от типа Patriot PAC-3, IRIS-T и SAMP-T. Тези системи обаче са все още в ограничени количества и са съсредоточени за зенитното и за противоракетното прикритие на Киев и на Одеския район.



Масираното използване на далекобойни украински ударни дронове досега показва, че надеждно „антидроново“ прикритие в рамките на общата системата за ПВО на Русия е изградено само за района на Москва.

Мащабирането на „противодроновата“ защита за цялата европейска част на Русия или поне за южните райони чрез развръщането на подобна комплексна система би довело до „оголването“ за украински ракети и ударни дронове на значителни участъци от фронта. За това за защитени от тази заплаха и в бъдеще ще могат да се считат единствено разположените източно от Уралския хребет обекти.

Количеството и качеството на средствата за ПВО, които Русия е съсредоточила за защита на Крим превишава по своята плътност групировката за ПВО в който и да било друг район на Руската Федерация, в това число за защита на Москва и на районите на руските шахтови пускови установки за изстрелване на стратегически балистически ракети.

Само зенитно-ракетните бригадите С-400 в Крим са шест. При поразяване на отделни подразделения от тези бригади, в кратки срокове на тяхно място от континентална Русия се прехвърлят пускови установки или агрегати, като по този начин се снемат от дежурство или се „разоръжават“ средства за защита на стратегически обекти в Далечния Изток и дори в района на Калининград.

Независимо от това украинските сили за въздушно нападения намират способи за подавяне на определени участъци на това многослойно зенитно и противоракетно прикритие и през „пролуките“ – да поразяват стратегически обекти.

Снетите географски ограничения за удари в дълбочина на територията на Русия и постъпващите нови въздушни средства неотклонно способстват за снижаване на руския военен потенциал в Крим – в качеството му на „непотопляем руски самолетоносач“ в Черно море и логистичен и транспортен „хъб“ с оперативно значение за целия фронт.

Постъпването на въоръжение на самолети за далечен радиолокационен обзор, контрол и управление предоставя на Украйна собствен инструмент, в допълнение на аналогичните средства на НАТО, които са развърнати и патрулират около театъра на войната. То е задължителна предпоставка за изграждането на ефективни съвременни ВВС и ПВО. ASC 890 не само ще подобри значително работа на наличните сили и средства на авиацията, но ще способства за пълноценното интегриране на очакваните F-16 и за пълното развръщане на техния боен потенциал.

Тези нови способности, наред с разширяването на бойното използване и на досега наличните средства са предпоставка руското превъзходство във въздуха на определени стратегически направления окончателно да бъде сведено до паритет, но в полза на украинската страна.

Най-мракобесните руските пропагандни канали алармират, че ударите по базите и срещу обектите на руските ВВС и ПВО с далекобойни оперативно-тактически ракети и с ударни дронове могат да се превърнат в „кошмар“ за руската авиация и ще променят хода на бойните действия:

„Те могат да поставят в много сложни условия руската тактическа и армейска авиация. Защото или трябва тя да бъде извеждена в дълбочина или да бъде разсредоточена. А какво означава това за един вертолетен авиополк например – да бъде пребазиран на повече от 300 километра от предния край? Това значи неговата ефективност да бъде сведена до нула. Или да се изведе тактическата авиация на отстояние повече от 500 километра от линията на боево съприкосновение? Това води до пълен срив в авиационната поддръжка на действията на сухопътните войски.

Близките седмици, не месеци - ще изпълнят с ново съдържание борбата във въздуха на фронта в Украйна. Защото украинските F-16 вече „подгряват двигатели“, макар че все още са с натовски отличителни знаци.

----------

Други подобни статии и видеа:

Руските танкове – мутанти: последните тенденции в противодроновата защита на бронетанковата техника в Русия

Съвременните руски танкове страдат от неизлечим конструктивен недъг - фатален за съдбата на екипажите

Къде са новите руски танкове? И защо руснаците монтират скари от винкели и арматура върху куполите?

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    -40

    6

    Far Rider

    21.06 2024 в 13:14

    Edin slep, ако украинците трябва да чакат 40 години за да получат самолети Ф-16 по-добре да не чакат. И Русия няма да ги чака. Всеки който има поне малка представа от водене на бойни действия знае колко е важна въздушната защита и помощ при атака. Затова американците първо пращат самолети. Затова имат самолетоносачи, а е танконосачи. Що се отнася до качествата на Ф-16 не искам да влизам в излишни спорове. САмо ще напомня, че има Ф-22, Ф35. А войната в Украйна се води от повече от 2 години! Ако са нужни още 2 за да се организира всичко нужно (подчертавам "нужно"!) то трябваше да се започне още преди тези 2 години.

    11978

    5

    edin slep

    21.06 2024 в 02:50

    БотоксПутю, ако визираш мен, си обратното на остър ум. Не съм казал, че не го бива, а че е сложна система и капризен, тъй като въздухозаборника му е под корема, лесно аварира ако нещо от пистата влезе в двигателите.

    Троловете няма значение за каква кауза се борите, не се отличавате с ум, важното е да се вдига шум.

    1246

    4

    БотоксПутю

    19.06 2024 в 17:42

    Като прочетох по-долу, излиза че най-масовия от 50 години насам многофункционален боен самолет Ф16 в света хич не го бива? А комшията Ердо се пеняви на САЩ, щото не искали да му продадат още от него?

    11978

    3

    edin slep

    19.06 2024 в 14:43

    Far Rider, не може просто да се даде. Преди години дадох на мой вуйчо, който тогава нямаше и 40 години компютър, имаше си инсталирана ОС - актуален тогава Уиндоус, програми, само да го включиш в интернет и си готов. Да, ама не. Оказа се, че "един приятел ще ме научи" не го е научил и човекът си купи смартфон и това му е връзката с интернет.

    Ф16 е сложна система, иска си писта, механици, хангари (иначе е довиждане с тези крилати ракети), ПВО, обучени пилоти, складове с резервни части, а сигурно и много други неща. Виждал си как хора минават по пистата преди излитане и търсят дори и малки камъчета по нея. Капризна машина е, не става с даване ...

    11978

    2

    edin slep

    19.06 2024 в 14:39

    Войната не е цирк или игра, но е много интересно какво ще се случи, когато Ф 16 са оперативно достъпни в Украйна.

    Far Rider, не може просто да се даде. Преди години дадох на мой вуйчо, който тогава нямаше и 40 години компютър

    -40

    1

    Far Rider

    19.06 2024 в 13:54

    Украинските Ф-16 може и да подгряват двигатели, но са все още в бъдеще неуточнено време! За голямо съжаление! И се надявам от сърце да не се окажат като Абрамсите от които самите украинци се оплакват. Самолетите трябваше да са в Украйна още през март! И до момента НИТО ЕДИН не е доставен. С обещания, с "ще обмислим", "ще обсъдим" и "ще" не става. Пращайте и пишете в минало свършено време: доставихме!
     
    X

    Тодор Живков - герой в италиански филм за Берлингуер