С повече глоби и ограничения за нови шофьори МВР иска да намали жертвите по пътя

Последна промяна на 26 януари 2019 в 22:22 5859 0

Повече глоби, ограничения за нови шофьори и намаляване на разрешената максимална скорост в населените места - това са част от предложенията на МВР за нов Закон за движение по пътищата, като целта според ведомството е да се намалят жертвите на пътя. 

Проектозаконът вече е публикуван за обществено обсъждане. 

Предложенията предвиждат глоба до 600 лева за каране без шофьорска книжка, като това ще се отнася и за тези с временно отнета книжка - санкцията в момента е между 100 и 300 лева. По-висока глоба се въвежда и за минаване на червено - глобата скача от 100 на 150 лева. Със същата сума ще се глобява и водач, който не даде предимство на велосипедист при преминаване на велосипедна пътека.

Увеличава се и глобата за собственика или вписания в свидетелството за регистрация ползвател, който предоставя управлението на автомобила си на лице, употребило алкохол или наркотици. Новата глоба ще е 500 лева при санкция между 100 и 300 лева в момента.

С 300 лева ще се наказва шофиране с книжка с изтекла давност.

Предвижда се промяна на теоретичния изпит за шофьорска книжка - той ще включва тест, управление на моторни превозни средства и проверка на възприятията и поведението чрез интерактивни видеоклипове и практически изпит на учебна площадка и на пътища във и извън населени места. 

В текстовете е записано още, че през първите шест месеца от получаването на книжката шофьорите ще могат да карат само коли с мощност до 67 конски сили. Те ще могат да карат по-мощни коли само с придружител с поне 5 години шофьорски стаж. Новите шофьори няма да има право да возят пътници между 22:00 ч. и 6:00 ч. през нощта, с изключение на придружителя.

С 20 лева ще се глобява и при надвишаване на позволената скорост с до 10 км/ч. В момента глоба се налага при превишаване на разрешената скорост с над 10 км/ч.

В новия закон е записано още, че ще бъде отнемана книжката на шофьор, който е наказан три пъти в рамките на две години с влезли в сила наказателни постановления за едно или повече от едно тежки нарушения.

След такова отнемане на книжката нарушителят ще трябва отново да се яви на изпит.

Според сдружението на шофьорите у нас обаче новите текстове няма да доведат до намаляване на жертвите на пътя.

"В предложения ни нов проект на закон няма нищо по-различно от философията на стария закон. Като мотиви виждаме, че този закон се изготвя за да се намали травматизма по родните пътища, но след като не променяме с абсолютно нищо философията - то как ще очакваме, че той ще заработи по друг начин", коментира Христо Радков от Българското обединение на шофьорите пред БНТ.

По думите му няма и доказателства, че новите водачи причиняват голяма аварийност на пътя през първите шест месеца от получаването на книжката и затова според него новите санкции за тях са експеримент. Ограничаването на скоростта също според шофьори е необосновано, посочи той.

Пропуск според обединението на шофьорите е и фактът, че все още в закона не е забранено движението в аварийните ленти на магистралите, което всъщност е предпоставка за тежки катастрофи както и състоянието на самите пътища.