Повече глоби, ограничения за нови шофьори и намаляване на разрешената максимална скорост в населените места - това са част от предложенията на МВР за нов Закон за движение по пътищата, като целта според ведомството е да се намалят жертвите на пътя.
Проектозаконът вече е публикуван за обществено обсъждане.
Предложенията предвиждат глоба до 600 лева за каране без шофьорска книжка, като това ще се отнася и за тези с временно отнета книжка - санкцията в момента е между 100 и 300 лева. По-висока глоба се въвежда и за минаване на червено - глобата скача от 100 на 150 лева. Със същата сума ще се глобява и водач, който не даде предимство на велосипедист при преминаване на велосипедна пътека.
Увеличава се и глобата за собственика или вписания в свидетелството за регистрация ползвател, който предоставя управлението на автомобила си на лице, употребило алкохол или наркотици. Новата глоба ще е 500 лева при санкция между 100 и 300 лева в момента.
С 300 лева ще се наказва шофиране с книжка с изтекла давност.
Предвижда се промяна на теоретичния изпит за шофьорска книжка - той ще включва тест, управление на моторни превозни средства и проверка на възприятията и поведението чрез интерактивни видеоклипове и практически изпит на учебна площадка и на пътища във и извън населени места.
В текстовете е записано още, че през първите шест месеца от получаването на книжката шофьорите ще могат да карат само коли с мощност до 67 конски сили. Те ще могат да карат по-мощни коли само с придружител с поне 5 години шофьорски стаж. Новите шофьори няма да има право да возят пътници между 22:00 ч. и 6:00 ч. през нощта, с изключение на придружителя.
С 20 лева ще се глобява и при надвишаване на позволената скорост с до 10 км/ч. В момента глоба се налага при превишаване на разрешената скорост с над 10 км/ч.
В новия закон е записано още, че ще бъде отнемана книжката на шофьор, който е наказан три пъти в рамките на две години с влезли в сила наказателни постановления за едно или повече от едно тежки нарушения.
След такова отнемане на книжката нарушителят ще трябва отново да се яви на изпит.
Според сдружението на шофьорите у нас обаче новите текстове няма да доведат до намаляване на жертвите на пътя.
"В предложения ни нов проект на закон няма нищо по-различно от философията на стария закон. Като мотиви виждаме, че този закон се изготвя за да се намали травматизма по родните пътища, но след като не променяме с абсолютно нищо философията - то как ще очакваме, че той ще заработи по друг начин", коментира Христо Радков от Българското обединение на шофьорите пред БНТ.
По думите му няма и доказателства, че новите водачи причиняват голяма аварийност на пътя през първите шест месеца от получаването на книжката и затова според него новите санкции за тях са експеримент. Ограничаването на скоростта също според шофьори е необосновано, посочи той.
Пропуск според обединението на шофьорите е и фактът, че все още в закона не е забранено движението в аварийните ленти на магистралите, което всъщност е предпоставка за тежки катастрофи както и състоянието на самите пътища.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург