Над 2 млрд. лв. е оборотът на български производители в мрежата на Лидл България

Веригата работи с фирми от 85 български общини. Най-големите доставки са месо и колбаси и млечни продукти

OFFNews 22 ноември 2023 в 16:23 14418 0

Лидл

Снимка Лидл

Само за 2 години - от 2020 до 2022 г., в мрежата на "Лидл България" за влезли стоки от български производители за над 2 млрд. лв. Веригата разполага с 250 партньори, които предлагат стоките си в 120-те магазина на "Лидл". 

Националният принос се увеличава от 1,6 млн. лв. през 2021 г. на 705 млн. лв. година по-късно. Според данните, обявени от главния изпълнителен директор на "Лидл България" Милена Драгийска, през 2020 г. ръстът е бил 17%, година по-късно той вече е 36% или 625 млн. лв., а през 2022 г. - 850 млн. лв.

"Интересът ни е да работим с българските производители. Увеличението на продажбите е важно и за тях, и за нас", отбеляза Драгийска.

Тя допълни, че продажбите на веригата на местния пазар също отбелязват ръст - ако през 2020 г. са били за 488 млн. лв., то през 2022 г. вече са 749 млн. лв. Износът също е във възходящ тренд - през 2020 г. е бил за 48 млн. лв., година по-късно - за 65 млн. лв., а през 2022 г. вече е 101 млн. лв.

Драгийска обясни, че тайната на успеха се крие в правилата, по които се работи - справедлив и прозрачен модел на договаряне, нето-нето цени (т.е. без допълнителни такси), активна политика за развитие на дългосрочно партньорство и споделяне на ноу-хау. 

Като успешно партньорство тя посочи няколко примера.

Един от тях е в областта на млечните продукти с "Ведраре", с която Lidl работи от 2017 г. Само за една година е отбелязан ръст на оборота на фирмата от 70% и 100% през следващите 4 г. Процентът на оборота на фирмата с Lidl е 45. "Ведраре" е направила и сериозна инвестиция от 6,6 млн. лв. в производствена линия за сирене "Дунавия".

Успешен е проектът и с "Русев и Русев" в сектора на плодовете и зеленчуците, която дава достъп до Lidl на 30 малки производители. Годишният ръст на оборота е 30%. Фирмата е инвестирала 3 млн. лв. в нова логистична база, предстои закупуването на нови камиони с по-ниски вредни емисии, както и софтуер за управление на складовата база.

В областта на рибата и рибните продукти солидно е сътрудничеството с "Вастон 2". Фирмата отбелязва рекордните 350% ръст на оборота за 12-те години, през които работи с Lidl. Новата производствена база в Костинброд е изградена с инвестиция от 3 млн. лв.

Изследване на Института за пазарна икономика, представено от главния икономист на ИПИ Лъчезар Богданов, показва, че "Лидл България" работи с производители от над 85 български общини, сред тях и доста откъснати и с население под 3000 души, като Горна Малина, Ново село, Дългопол, Чирпан и др. А партньорите на веригата имат по-бърз ръст на приходите за 3 г. от този за преработвателната промишленост в страната като цяло. Веригата средно допринася за 11% от приходите на производителите, а за отделни доставчици достига до 90%. 

От българските производители се купуват 33% от месото и колбасите, 6% хляб на стойност 96 млн. лв., млечни продукти за 245 млн. лв., напитки за 172 млн. лв.

Първенец по закупуване на стоки е област Пловдив - направените покупки са за над 200 млн. лв., сочи проучването на ИПИ. Следват София, Ловеч и Търговище, където продуктите са на стойност между 100 млн. лв. и 200 млн. лв.

"Това дава възможност да се запази и развива производство в малки селища. Тези компании осигуряват заетост на над 12 000 души, в много случаи - в малки населени места със сравнително висока безработица", обясни Милена Драгийска.

"Вие сте много добър пример, бизнесът се развива добре, втората по големина верига сте", поздрави "Лидл България" германският посланик Ирене Планк.

Тя допълни, че адмирира работата на веригата с български доставчици, въвеждането на устойчиви иновации и система за рециклиране на пластмасови бутилки, въведена в началото на годината. Това според посланик Планк е изключителен принос за целите на Европейския съюз. 

Зам.-министърът на икономиката Ирина Щонова благодари на "Лидл България" за подкрепата за правителствената инициатива "Достъпно за всеки".

"Когато държавата и бизнесът работят в синхрон, могат да направят най-доброто за българските потребители. Подкрепяме усилията Ви да осигурите пазар за българските стоки не само у нас, но и на чужди пазари. Стремим се да подкрепим това усилие и да работим всички заедно в една посока", отбеляза Щонова.

Зам.-министърът на земеделието Александър Йоцев се обърна като колега към присъстващите на представянето, "защото дълго време съм работил в търговията". Той посочи, че насоката е усъвършенстване и подобряване на агроверигата, за да може българският потребител да се възползва от високо качество на ниска цена. Йоцев съобщи, че се подготвя проект на закон за агрохранителните вериги, който да изсветли процеса. 

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Тодор Живков - герой в италиански филм за Берлингуер