Продукти на български производители се реализират все по-успешно както на вътрешния пазар у нас, така и в търговската мрежа на Lidl в цяла Европа. Според актуалните данни на ритейл веригата, оборотът, който български производители са реализирали през 2024 г. от износ на свои стоки в мрежата на Lidl, надхвърля 106,5 млн. лв.
В съвместната си работа с български компании, Лидл България споделя ноу-хау, както и стратегически насоки за развитие на производството – повишаване на качеството, разширяване на асортимента, въвеждане на иновации и оптимизации. Това им помага да се развиват не само на българския пазар, но и да бъдат достатъчно конкуренти на външни пазари. През 2024 г., продуктите на 39 български компании са достигнали до 28 държави, като отчетеният ръст в оборота е близо 22% спрямо предходната година. Освен традиционно успешни и търсени продукти, така и някои по-иновативни и нишови продукти се радват на все по-голямо търсене в търговската мрежа на Lidl в цяла Европа.
Водещи пазари по оборот
През 2024 г. извън родния пазар, българските продукти в Lidl са намерили най-голяма реализация в Гърция, която е начело с оборот от 31,4 млн. лв. и асортимент от общо 33 продукта. За сравнение, през 2023 г. най-високият експортен оборот е бил 30,1 млн. лв., отчетен не в южната, а в северната ни съседка – Румъния. Интересното е, че на румънския пазар асортиментът от продукти е почти двойно по-голям и Румъния остава водещ европейски пазар за българските компании по разнообразие на изнасяната продукция с общо 69 български продукта.
Трета по оборот от износ на български продукти за миналата година е Германия с 10,7 млн. лв., запазвайки позицията си от предходната година, но с увеличение на обемите. Следват я Унгария с 6,8 млн. лв. и Република Сърбия с 5,8 млн. лв., макар и асортиментът в Република Сърбия да е над двойно по-голям от този в Унгария и втори по разнообрази след този в Румъния. Това се дължи най-вече на сходство във вкусовете в балканските съседни държави, както и териториалната близост, която улеснява логистиката. През 2024 г. в топ 10 влиза и Кипър, изпреварвайки Словения и заемайки десетото място с постигнат експортен оборот от български стоки от над 1,3 млн. лв.
Прави впечатление, че на някои пазари увеличението на оборот и обеми е многократно. Такива примери са Италия с над четирикратно увеличение (над 424%) с големи обеми от веган крем за готвене, оризов чипс, оризовки и оризови барчета. Друг пример за експоненциален ръст е Великобритания с над 234% ръст на експортния оборот и съществено увеличение на обемите зелени маслини с бадем, оризов чипс и специфичният ориенталски млечен продукт лабне. В Кипър увеличението е с над 151% заради значително нарасналите експортни обеми от българско слънчогледово олио.
Най-успешни продукти
Сред най-търсените български продукти в европейската мрежа на Lidl за 2024 г. са различни видове хляб, мини банички и други тестени изделия, слънчогледово олио, телешки стекове, риба. Българските млечни продукти – кисело мляко, овче и биволско сирене, както и специфични млечни продукти като сирене Чечил в сламура и лабне са особено търсени по време на ориенталските тематични седмици в Lidl. В Германия например, сред българските продукти с най-големи експортни обеми са шоколираните плодове и ядки.
Износът на български плодове и зеленчуци също се е увеличил близо три пъти на годишна база. Сред най-големите пазари за тях е Латвия, където продуктът с най-голям експортен обем за 2024 г. са българските дини.
Българското слънчогледово олио е сред водещите качествени продукти, с най-големи реализирани обеми през миналата година в Гърция, Унгария и Кипър. В държавите от Източна Европа популярни са тестените изделия като хляб, питки и кифлички, както и кисело мляко, консервирани храни като лютеница с патладжан, айвар, печени чушки и кисели краставички. Интересно е да се отбележи, че в Румъния, от всички 69 продукта, които се предлагат, водеща позиция заема българското бутер тесто. В Германия пък най-голям оборот се реализират плодовете в шоколадова глазура, произвеждани от българската компания Виктория нутс ЕООД.
Интересно е, че навсякъде в Европа се търсят за похапване български снаксове и лакомства. В категорията на чипсове и снаксове има редица успешни примери и сериозно увеличение на обеми и оборот. Оризовките и чипсът от кафяв ориз, произведени от Нухелт АД, се реализират успешно на пазари като Белгия, Великобритания, Испания, Португалия и Финландия. Суровите барчета от Смарт органик АД, които се предлагат в мрежата на Lidl в Европа под собствената марка Alesto, са търсени в Германия, Румъния, Унгария, Италия, Португалия, Гърция, Сърбия, Австрия, Швеция, Швейцария, Хърватия и Словения. По-традиционните брускети и пшенични печени снаксове постигат сериозно увеличение на експорта през 2024 г., като производителят Фикосота Фууд ООД реализира своя продукция в 8 европейски държави.
Увеличението на продажбите на български стоки в цяла Европа с Lidl е сигурен знак за тяхното високо качество, добра конкурентоспособност и съответствие с европейските изисквания. Благодарение на устойчивото си партньорство с Лидл България и бизнес модела със собствени марки на смарт ритейлъра, българските производители получават многократно по-големи възможности да разгърнат мащаба си и да излязат на нови пазари.
---------------
Вижте тук разговора ни с Боян Георгиев за това какви български продукти се търсят най-много в чужбина:









































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години