Какво и къде изнасяме с Lidl в Европа - топ продукти и пазари за 2024 г.

OFFNews 07 април 2025 в 13:11 13792 0
Какво и къде изнасяме с Lidl в Европа -  топ продукти и пазари за 2024 г.

Снимка Лидл България

Какво и къде изнасяме с Lidl в Европа - топ продукти и пазари за 2024 г.

Продукти на български производители се реализират все по-успешно както на вътрешния пазар у нас, така и в търговската мрежа на Lidl в цяла Европа. Според актуалните данни на ритейл веригата, оборотът, който български производители са реализирали през 2024 г. от износ на свои стоки в мрежата на Lidl, надхвърля 106,5 млн. лв.

В съвместната си работа с български компании, Лидл България споделя ноу-хау, както и стратегически насоки за развитие на производството – повишаване на качеството, разширяване на асортимента, въвеждане на иновации и оптимизации. Това им помага да се развиват не само на българския пазар, но и да бъдат достатъчно конкуренти на външни пазари. През 2024 г., продуктите на 39 български компании са достигнали до 28 държави, като отчетеният ръст в оборота е близо 22% спрямо предходната година. Освен традиционно успешни и търсени продукти, така и някои по-иновативни и нишови продукти се радват на все по-голямо търсене в търговската мрежа на Lidl в цяла Европа.

Водещи пазари по оборот

През 2024 г. извън родния пазар, българските продукти в Lidl са намерили най-голяма реализация в Гърция, която е начело с оборот от 31,4 млн. лв. и асортимент от общо 33 продукта. За сравнение, през 2023 г. най-високият експортен оборот е бил 30,1 млн. лв., отчетен не в южната, а в северната ни съседка – Румъния. Интересното е, че на румънския пазар асортиментът от продукти е почти двойно по-голям и Румъния остава водещ европейски пазар за българските компании по разнообразие на изнасяната продукция с общо 69 български продукта.

Трета по оборот от износ на български продукти за миналата година е Германия с 10,7 млн. лв., запазвайки позицията си от предходната година, но с увеличение на обемите. Следват я Унгария с 6,8 млн. лв. и Република Сърбия с 5,8 млн. лв., макар и асортиментът в Република Сърбия да е над двойно по-голям от този в Унгария и втори по разнообрази след този в Румъния. Това се дължи най-вече на сходство във вкусовете в балканските съседни държави, както и териториалната близост, която улеснява логистиката. През 2024 г. в топ 10 влиза и Кипър, изпреварвайки Словения и заемайки десетото място с постигнат експортен оборот от български стоки от над 1,3 млн. лв.

Прави впечатление, че на някои пазари увеличението на оборот и обеми е многократно. Такива примери са Италия с над четирикратно увеличение (над 424%) с големи обеми от веган крем за готвене, оризов чипс, оризовки и оризови барчета. Друг пример за експоненциален ръст е Великобритания с над 234% ръст на експортния оборот и съществено увеличение на обемите зелени маслини с бадем, оризов чипс и специфичният ориенталски млечен продукт лабне. В Кипър увеличението е с над 151% заради значително нарасналите експортни обеми от българско слънчогледово олио.

Най-успешни продукти

Сред най-търсените български продукти в европейската мрежа на Lidl за 2024 г. са различни видове хляб, мини банички и други тестени изделия, слънчогледово олио, телешки стекове, риба. Българските млечни продукти – кисело мляко, овче и биволско сирене, както и специфични млечни продукти като сирене Чечил в сламура и лабне са особено търсени по време на ориенталските тематични седмици в Lidl. В Германия например, сред българските продукти с най-големи експортни обеми са шоколираните плодове и ядки.
Износът на български плодове и зеленчуци също се е увеличил близо три пъти на годишна база. Сред най-големите пазари за тях е Латвия, където продуктът с най-голям експортен обем за 2024 г. са българските дини.



Българското слънчогледово олио е сред водещите качествени продукти, с най-големи реализирани обеми през миналата година в Гърция, Унгария и Кипър. В държавите от Източна Европа популярни са тестените изделия като хляб, питки и кифлички, както и кисело мляко, консервирани храни като лютеница с патладжан, айвар, печени чушки и кисели краставички. Интересно е да се отбележи, че в Румъния, от всички 69 продукта, които се предлагат, водеща позиция заема българското бутер тесто. В Германия пък най-голям оборот се реализират плодовете в шоколадова глазура, произвеждани от българската компания Виктория нутс ЕООД.

Интересно е, че навсякъде в Европа се търсят за похапване български снаксове и лакомства. В категорията на чипсове и снаксове има редица успешни примери и сериозно увеличение на обеми и оборот. Оризовките и чипсът от кафяв ориз, произведени от Нухелт АД, се реализират успешно на пазари като Белгия, Великобритания, Испания, Португалия и Финландия. Суровите барчета от Смарт органик АД, които се предлагат в мрежата на Lidl в Европа под собствената марка Alesto, са търсени в Германия, Румъния, Унгария, Италия, Португалия, Гърция, Сърбия, Австрия, Швеция, Швейцария, Хърватия и Словения. По-традиционните брускети и пшенични печени снаксове постигат сериозно увеличение на експорта през 2024 г., като производителят Фикосота Фууд ООД реализира своя продукция в 8 европейски държави.

Увеличението на продажбите на български стоки в цяла Европа с Lidl е сигурен знак за тяхното високо качество, добра конкурентоспособност и съответствие с европейските изисквания. Благодарение на устойчивото си партньорство с Лидл България и бизнес модела със собствени марки на смарт ритейлъра, българските производители получават многократно по-големи възможности да разгърнат мащаба си и да излязат на нови пазари.

---------------

Вижте тук разговора ни с Боян Георгиев за това какви български продукти се търсят най-много в чужбина:

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Войните в Африка: Руслан Трад и Камен Невенкин във Фронтова линия 09.12.2025