1. Проверката е висша форма на НЕдоверието
Родители слагат бръмбърчета в джобчетата на деца, за да подслушват учителките. Учителките претърсват децата, готвят протести. Родителите: детето ми е променено, чуват се крясъци. Учителите: видеонаблюдението е неморално, прави ни доносници. Родителите: снощи разбрах, че детето ми го разпитва полиция…
Забелязали ли сте, че колкото повече проверяваме толкова повече подозираме? И не само в детската градина. Нали помните течовете на Асанж? Мислехме, че веднъж станала прозрачна, властта ще си възвърне легитимността – случи се обаче точно обратното, колкото повече узнавахме, толкова повече подозирахме, че най-важното е останало скрито.
Разбира се, родителите могат да се обърнат към полицията, ако имат подозрение към някоя учителка, така че те да извършат специализирана акция и да я заловят. Е да, ама нали и полицията подозираме? И съда, и политиците, и съседите, и другия родител…
2. Техноутопиите се оказват антиутопии
От пагубната спирала на недоверието ни изважда вярата в техниката. 4000 камери ще следят децата на матурите, качеството значи е гарантирано. Отделно - контролът в интернет, заглушаването на телефонния сигнал. Можем да си представим в близко време (с подходящо еврофинансиране) мозъчни скенери, които да проверяват дали зрелостниците сами са решили задачата или някой им е подсказал. И в последна сметка ще почнем да им вкарваме знанията с чип и мъката ще свърши, всички ще знаят точно толкова, колкото Министерството е предвидило в стандартите си.
Какъвто и проблем да ни се изпречи, най-прогресивната част от нас непременно залагат на техниката. Нещо не върви работата с гласуването – ами въвеждаме електронен вот и готово. Нещо се лъже в болниците с леглата? Хайде пръстови отпечатъци. Не им е интересно на студентите? Я веднага по един таблет на всеки да си го тъчват. Техниката, въведена успоредно с усъвършенстване на човешките отношения, разбира се е чудесно нещо. Когато обаче тя идва, за да подмени обществото, става по-лошо. Прекупвачите пазаруват гласове на едро, пръстовите отпечатъци биват бойкотирани, студентите си играят игрички наместо да слушат. А зрелостниците, поставени пред четирите хиляди охранителни камери, бързат да забравят унизителното казармено преживяване.
3. Което може да се препише, не си заслужава да се учи
Защото ученето не е възпроизводство на факти в тестова форма. Вероятно палеолитните ни предци е трябвало да удържат в главите си целия опит, необходим за оцеляването им (твърдят, че тогава и мозъците им са били по-големи от нашите).
Междувременно е възникнала писмеността, книгите, енциклопедиите. Днес огромната част от информацията, с която боравим, е аутсорсвана в мрежата: да я помниш е също толкова безсмислено, колкото е станало знаенето наизуст на „Илиадата“ след като е била записана. Затова наместо да се учим да помним, трябва да се учим да се ориентираме в мега-библиотеката.
Ако питате мен, децата трябва да влизат на матура с всички възможни електронни устройства. Ако знаят къде да потърсят, какво да използват от информацията, ако успеят да го направят бързо – ами значи са чудесно подготвени. Ако искате да сме радикални – дайте да пуснем ученика навън, да му дадем 24 часа, за да реши някакъв проблем с каквито средства намери за добре. Нека търси помощници, нека организира семейни брейн-сторминг групи, приятелски екипи…. Нали искаме да го научим да се справя, не да възпроизвежда Менделеевата таблица, която и без това с един клик излиза на телефона.
Не знаме какво точно ще ни е нужно да знаем утре, дали изобщо сегашните професии ще продължат да съществуват. Знаем, че ще е добре, ако можем да се ориентираме, да се адаптираме, да мобилизираме ресурси. Вземете правописа, тази свещена крава на образованието – и той губи важността си, защото програмите поправят автоматично (ако знаете колко съм се мъчил да науча, а сега да се отуча, да пиша „участВУвам“). Излишно става ученето наизуст, датите, дефинициите, учебните предмети, разделящи света според щатната таблица на личния състав. Ще кажете – ама къде отиват стандартите, как ще ги проверяваме тези деца? Ще си ги проверява министерството за своите статистически нужди. Ще си ги подбират работодатели и висши училища.
4. Клиентът не знае какво иска
Обръщането на студентите в клиенти е пряко следствие от комерсиализацията на образованието: парите следват обучаемия, оттук учебното заведение с всички сили се стреми да го/я привлече тъй както прави всяка бакалия. Този принцип вече разруши здравеопазването, където правят ненужни операции, за да взимат пари от касата. Разруши театрите, където поставят простотии, за да пълнят салоните и получават субсидията, която върви на калпак, не за качество.
Но знаят ли гражданите какво точно да искат от образованието? В училище родителите ту искат повече патриотизъм и ръченица, ту се възмущават от многото часове и трудните учебници, ту просто настояват децата им да престояват под надзор докато те самите са на работа. Във висшето образование е по-зле: там не е много ясно какъв точно е продуктът, особено там, където на пазара се борят да уловят въображението на младия човек с „глобалистика“ или „кроскултурен мениджмънт“.
Основно качество на университета или университетския филиал е да е в родния град, за да не се плаща наем, да се изкарва лесно, семестърът да свършва по-рано, за да се ходи по-дълго на бригада в Америка… Държавата наместо да изследва тенденциите на пазара и да направлява развитието на кадрите, разкрива нови и нови висши училища според родните места на депутатите и връзките на кметовете. След Пернишкия университет с особеното съкращение, ето ви пресен филиал на Русенския университет във Видин. Не че има младежи, които искат да учат, а обратно, университетът щял произведе демографски прираст, може би защото студентите, нали ги знаем с какво се занимават по цели нощи.
5. Непрерязана навреме, пъпната връв става примка
Не знам как се студентства у дома. Навремето завиждахме на колегите от провинцията, които следваха в София и бяха далеч по-самостоятелни. Днес Софийският университет постепенно се превръща в регионален, защото над половината студенти са от София. Да се откъснеш от мама и татко значи да имаш общежитие, сериозна стипендия – тези неща днес нашите деца получават в чужбина, за това и се стремят нататък. Емиграцията е най-сигурният начин да пораснат.
Проблемът на непрерязаната пъпна връв се вижда на всяко ниво. Родителите не искат да отбият децата, да ги поверят на учителя – контролират непрестанно по телефона, възмущават се от промените в програмата, мобилизират се в протести по всякакви поводи. Тази нагласа май е елемент от една по-обща биологизаторска нагласа на българското общество: не искам да отбия детето, не го предавам на отговорността на друг. Нали забелязвате колко много енергия и пари се посвещават на инвитро процедурите и как практически не чуваме нищо за осиновяването – древна културна форма на родителство? Да си е мое. Така е и в образованието: да му наливат нещо в главата, ама главното да си е до мен.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
11582
4
25.05 2017 в 16:36
10571
3
23.05 2017 в 12:16
16193
2
23.05 2017 в 11:58
14355
1
23.05 2017 в 09:57
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?