Quantcast

Уникални произведения на Огюст Роден в София (снимки)

ОFFNews Последна промяна на 28 май 2014 в 22:26 39814 1

"Мислителят", голям модел, 1903 г. Оцветен гипс, 182 x 108 x 141 cм, S. 161. Париж, музей „Роден”. Фотограф: Кристиан Баража.

80 уникални скулптори и 20 рисунки на Огюст Роден пристигат за пръв път у нас в Националната художествена галерия от 30 май до 15 септември.

Изложбата носи името „Метаморфози“, а всички произведения са предоставени от музея на артиста в Париж. Идеята за изложбата идва от самата директорка на музея Катрин Шевийо.


"Аз съм хубава", 1882. Патиниран гипс, 69,5 x 36,3 x 36,2 cм, S. 219. Париж, музей „Роден”. Фотограф: Кристиан Баража.

Посетителите на музея могат да разгледат изкуството на „бащата на модерната скулптура“ в 6 различни секции, започващи с „фигури от Портите към ада”, да се запознаят с „фрагментацията на фигурите”, „асамблажите” и „уголемяванията” – ключови техники в творческия подход на Роден; представена е също ролята на цокъла като средство за възвеличаване на част от скулптурите, както и рисунки на Роден, които играят централна роля в неговия творчески процес.

"Христос и Магдалена", 1894. Гипс (отливка от мраморната фигура), 105,4 x 76,7 x 66,6 cм, S. 1136. Париж, музей „Роден”. Фотограф: Кристиан Баража.

Куратори на изложбата са Софи Биас-Фабиани, уредник в музея Роден, и Борис Данаилов, съветник на българския министър на културата.

Огюст Роден се ражда на 12 ноември 1840 г. в семейство със скромни възможности. През 1830 г. баща му е назначен в Париж - като дребен чиновник в полицейската префектура, майка му Мари Шефер произхожда от Лотарингия; отчасти поради силното си късогледство Роден не постига успех в учението и през голяма част от живота си не владее достатъчно добре френски език.

През 1854 г., забелязвайки, че обича да рисува по тетрадките си, родителите му го записват в безплатната Специална школа по рисуване и математика, наречена „малката школа” (която впоследствие се превръща в Национално училище за декоративни изкуства).

През 1857 г. се явява на конкурс в Художествената академия, където се класира на изпита по рисуване, но на три пъти се проваля на изпита по скулптура, тъй като стилът му не съответства на неокласическите традиции, властващи по това време. За да се прехранва, работи като занаятчия изпълнител в ателиетата на различни скулптури.

През 1875 г. мраморният бюст на "Мъжът със счупения нос" за пръв път е приет в Парижкия салон. Роден пътува до Италия, където се запознава с паметниците на изкуството в Торино, Генуа, Пиза, Венеция, Флоренция, Рим, Неапол и „разкрива тайните” на Донатело и най-вече на Микеланджело.

"Крачещият мъж", голям модел, 1907. Патиниран гипс, 218,3 x 160,2 x 74,9 cм, S.5715. Париж, музей „Роден”. Фотограф: Адам Жебка.

През 1877 г., на 37 годишна възраст, се завръща в Париж , където изработва първата си голяма творба, "Бронзовата епоха", гипсова статуя в естествен ръст на млад мъж, която излага в брюкселското „Художествено и литературно средище” и в парижкия „Салон на френските художници”. Статуята прави толкова силно впечатление със своята жизненост, че го обвиняват, че е отлята от форма, снета по жив модел. Този бурен успех със скандален оттенък бележи началото на възхода и на четиридесетгодишната му кариера. Официалните поръчки се множат и Роден се превръща в светски портретист. Прави първата си голяма обиколка по катедралите на централна Франция.

През 1883 г. се среща с Виктор Юго и изработва неговия бюст.

През 1889 г. Огюст Роден участва в основаването на Националното общество на изобразителното изкуство и получава поръчка за паметника на Виктор Юго в парижкия Пантеон (седнал, впоследствие прав). Излага заедно с Клод Моне в галерия Клод Пети. Обществото на литераторите му поръчва паметник на Оноре дьо Балзак.

През 1895 г. купува вила Брилян в Мьодон, където започва да събира колекция от антични творби и живопис.

През 1906 г. "Мислителят" е поставен пред парижкия Пантеон. Роден се настанява през 1909 г. в резиденция Бирон, по предложение на Рилке. През 1910 г. е произведен старши офицер на Почетния легион.

През 1916 г. Роден е тежко болен, подарява творбите и колекциите си на държавата с три дарения.

Националното събрание приема решение за създаване на музей Роден в резиденция Бирон.

Музеят Роден, на ул. "Дьо Варен" №79 в Седми парижки район, е открит на 4 август 1919 г.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

28.05 2014 в 23:19

Скулпторите оставят част от сърцето и душата си във всяка своя творба.Обичат я като своя рожба.В Париж ми разказаха,че когато траурното шествие се носело мълчаливо по улиците ,една от неговите скулптури,с която била украсена една сграда, паднала с трясък пред саркофага на Роден .Дали статуята е искала да се поклони на създателя си или е искала да му върне втъканите в нея душа и сърце, и да го съживи отново..Няма да узнаем...Но знаем,че остана безсмъртен!