Към 22 март, 10 дни преди изборите, партиите са дали 1 309 062 лв. без ДДС за медийна реклама, сочат данните на Института за развитие на публичната среда (ИРПС).
Най-скъпа е рекламата на коалицията ГЕРБ-СДС, разходвали 256 420 лв., следвани от Възраждане с 250 976 лв. Два пъти по-малко са отделили за медии от коалицията Продължаваме промяната – Демократична България – 133 671 лв. След тях се нареждат от ДПС – 124 480 лв. и БСП за България – 84 399 лв. До 22 март двата инициативни комитета, издигнали кандидати в Ловеч и Варна и 3 формации – коалицията Неутрална България (Атака, Русофили, Комунисти), БСДД – Български Съюз за Директна Демокрация и Социалистическа партия Български път).
Средствата за медийно отразяване са нараснали с около 400 хил. лв. във втората част от кампанията. Така разходите за реклама в настоящата кампания продължават да са едни от най-ниските от 2014 г. насам.
Основната част от разходите на ГЕРБ-СДС са инвестирани в телевизиите БНТ и bTV и вестниците 24 часа и Труд. Възраждане са насочили най-много средства в Евроком, БНТ и bTV. От Продължаваме Промяната – Демократична България са предпочели в най-голяма степен отново обществената телевизия БНТ, както и 24 часа и сайта Novini.bg.
Приходите на медиите
И в средата на кампанията начело по приходи остава БНТ със 395 248 лв. (или 30% от всички средства). Към 22-и март телевизията има сключени договори с общо 12 формации. На второ място, но с близо два пъти по-малко привлечени средства, е ТВ Евроком с 210 410 лв. Следват в. 24 часа – 127 533 лв. и bTV – 85 226 лв. Другата голяма частна телевизия у нас – Nova, има само един сключен договор с партия Възраждане на стойност 8 514 лв. Това я отрежда едва на 19-о място сред доставчиците на медийни услуги.
Продължава практиката за сключване на безвъзмездни договори за обслужване на партиите. Много са и безплатните възможности, които медиите предлагат, за да привлекат някои от участниците да разпространяват посланията си в техния ефир. Безплатни форми, освен в БНТ, която по правило трябва да предоставя такива, са налице и в телевизиите ⅞ и Евроком. Ако партийната телевизия дава безплатно време за реклама само на Има такъв народ, част от членовете на която са и нейни основатели, то Евроком рекламира без заплащане формации от широк политически спектър. Договори за безплатна реклама с тази телевизия са сключили партиите КОД (Консервативно Обединение на Десницата), Народна партия Истината и само истината, Българско Национално Обединение, ВЪН от ЕС и НАТО и Български национален съюз – НД, както и коалициите Продължаваме промяната – Демократична България и Левицата!
Продължава да е неясно какви точно услуги получават кандидатите в замяна на тези безплатни форми в частните медии, но очевидно този тип отразяване продължава да се ползва с голям интерес и през настоящата кампания.
Една четвърт от включените в мониторинга доставчици на медийни услуги към този момент (това са медиите – Скат, Focus-news.bg, Радио Фокус, в. Борба, в. Старозагорски новини, Webcafe, в. Ние, в. Арда NEWS) не са публикували данни за сключени договори. И отново, липсата на публикувани договори не значи, че на страниците им няма рекламни банери или друг тип агитационно съдържание.
Не е нова и практиката да се “публикуват” договори, чиито детайли – например за заплатените суми за реклама, да са умишлено неясни. Такъв подход са използвали от в. Черноморски фар, където въпреки че има договори с ГЕРБ-СДС и Български Възход, не може да стане ясно за какви стойности са те:
В обхвата на изследването попадат официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
2114
2
24.03 2023 в 15:35
2550
1
24.03 2023 в 13:43
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара