БДЖ ще тества утре първата уж напълно ремонтирана мотриса от Алстом-Румъния по договора, с който българските данъкоплатци плащат 137 милиона лева за ремонт и поддръжка за мотрисите Сименс Дезиро.
Въпреки че вече две години от срока на 5-годишния контракт изтекоха, това е първото влакче, за което се твърди, че е минало ремонт. Според редица жп експерти обаче това изобщо не е така, а цялата работа на румънското поделение на водещата френска компания се изчерпва в боядисване и пране на седалките.
В случая става дума за впечатляваща наглост както на изпълнителя на договора, така и на сегашното ръководство на БДЖ, което засилва съмненията, че двете страни всъщност действат в синхрон.
Миналия петък служебният министър на транспорта Христо Алексиев отиде да инспектира как върви ремонта и установи куп пропуски. Той констатира за пореден път, че основният ремонт на мотрисата изобщо не е извършен според изискванията, а това което се представя за изпълнено е абсолютно некачествено.
„На 4-ти октомври присъствах на вкарването на първата мотриса за основен ремонт. По договор и приет график, този ремонт трябваше да бъде завършен до 4-ти декември. Дадох известно време отсрочка и сега идвам отново, за да проверя какво е свършено. Крайно съм разочарован от това, което виждам. Два месеца по-късно установявам, че ремонтите не са изпълнени дори на 50%“, каза в петък вече бившият министър Алексиев.
И разпореди на БДЖ да наложат неустойки.
По думите му изпълнителят на договора „Алстом“ извършва предимно техническа поддръжка, което поражда съмнение за източването на значителни средства. Алексиев обясни, че общо целият договор е на стойност 137 млн. лева като 100 млн. лева от тях са за текуща поддръжка.
„По този начин изпълнителят на договора не реализира никакви основни ремонти, което е много важно при положение, че тези влакове са с много голям надпробег. Поради всички тези нарушения и много индикатори за измама, които ощетяват държавата, договорът с „Алстом“ е даден на Прокуратурата с мое официално писмо“, заяви служебният министър.
Веднага след като Алексиев бе освободен от поста си обаче БДЖ пробват "номера на китайката" - да приемат уж частично ремонтираната мотриса и то с пълното съзнание, че фирмата, с която са сключили договор за ремонта просто не може да го изпълни. Причината затова е, че Алстом-Румъния изобщо няма налични резервни части, за да поправи въпросните влакчета. Оправданието на ръководството на жп компанията е, че в момента, за пореден път, имат огромен недостиг на подвижен състав и въпросната мотриса им е крайно необходима, въпреки и наполовина ремонтирана.
Министър Христо Алексиев вече изпрати договорите за ремонта на влаковете Сименс Дезиро на прокуратурата. Министерството на транспорта направи одит на контракта, според който държавната компания, издържана от българските данъкоплатци, се източва чрез него. Новият министър Николай Събев все още не е взел позиция по скандала.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23293
1
15.12 2021 в 23:51
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара