"Ню Йорк Таймс": Медиите в България все още се борят за свободата си

Елица Мартинова 20 август 2012 в 12:03 1805 2

New York Times за медиите в България
New York Times за медиите в България

Европейската комисия обеща да следи отблизо медиите в България. Там съперничещи си партии и бизнес-групировки са поели контрола над най-популярните новинарски организации и ги използват, за да защитават своите интереси, пише в. "Ню Йорк Таймс"  в статия от 19 август.

Нийли Крус – еврокомисар по въпросите с телекомуникациите и ръководител на медийната комисия, обяви, че ще поиска да среща с медийните босове през септември. Тогава тя ще посети България, за да участва в конференция, беседваща по проблемите на високоскоростния интернет.

В съобщение Крус обяви, че наблюдава все повече сигнали, които алармират, че свободата на медиите в България е ограничена.

„Също така съм чела за насилие и смъртни заплахи срещу журналисти. Това е обезпокоително”, пише още Крус.

Конкретен пример за това е репортерът Лидия Павлова, която следи въпросите с организираната престъпност за вестник „Струма”. Тя получи редица заплахи. През май колата на сина ú бе подпалена.

Повече от две десетилетия след падането на комунизма България, която стана член на ЕС през 2007 г., все още се бори, за да създаде условия за силни и независими медии. В последната си класация за свободата на печата независимата организация „Репортери без граници” постави страната на 80-о място в света и на последно в ЕС. От 2006 г., когато България бе на 35-о място, страната върви стремглаво надолу.

Докато законите гарантират свободата на словото,  организацията за медиите в Югоизточна Европа СЕЕМО видя по-различна картина в доклада си.

„Повечето журналисти зачитат икономическите интереси на медийните собственици и пренебрегват всяка информация, която може да е в разрез с тези интереси. Много от репортерите са приели това като естествен начин на работа”, пишат от СЕЕМО.

Според Оливър Вуйович – бивш репортер и секретар на СЕЕМО, въвличането на медиите в политическите и пазарни игри е опасен и хлъзгав път. Медийните собственици са превърнали компаниите си в рекламни фирми.

„Медийните собственици често имат дялове и в други фирми, а това е опасно”, смята Вуйович. Той описа обстановката в България като „открита война”, която подкопава демократичното развитие на страната.

Медийните наблюдатели смятат, че страната трябва да вземе мерки и да направим по-прозрачна собствеността върху медиите. Много от тях се борят за оцеляване в трудните условия на малкия пазар, където парите от реклама често са оскъдни. Тази среда не предполага появата на силни конкуренти. В допълнение към тази картина трябва да отбележим, че много от журналистите страдат от липса на професионален опит.

Има две групи, които държат основните дялове в националните медии, пише "Ню Йорк Таймс".

Първата е „Нова българска медийна група” – собственост на Ирена Кръстева, която е бивш шеф на държавната лотария. Нейният син Делян Пеевски е член на Европейския парламент. От 2007 г. насам „Нова българска медийна група” е купила пет вестникарски редакции и телевизии.

Другият основен играч на пазара се появи в края на 2010 г. Тогава две от най-популярните издания, ежедневниците „Труд” и „24 Часа” бяха продадени. Новите собственици са Любомир Павлов – бивш банкер, Христо Грозев – бизнесмен и медиен консултант, и Огнян Донев – директор на най-голямата фармацевтична компания в България „Софарма”.

Тази година „Нова българска медийна група” публикува редица статии за високите цени на лекарствата, произведени от „Софарма”. „Труд” и „24 Часа” отвърнаха на удара, като обвиниха Ирена Кръстева в нелоялни практики.

Междувременно, прокуратурата в страната обвини Любомир Павлов и Огнян Донев в пране на пари. Обвиненията бяха свързани директно с медийния бизнес на двамата.

Председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов призова за нови закони, които да защитават по-ефективно журналистите.

„Капиталът, който стои зад медиите, не бива да създава съдържание”, каза Лозанов.

Мариус Драгомир, който е медиен анализатор в Лондон, смята, че ситуацията ще се влоши драстично преди парламентарните избори в България догодина.

„Тези две медийни империи се подготвят за парламентарния вот и това е само началото на войната им”, коментира той.

 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!