Reuters: Volkswagen може да е по-голяма заплаха за Германия от гръцката криза

OFFNews 24 септември 2015 в 11:19 4692 14

Снимка Reuters

Скандалът във "Фолксваген" с манипулираните данни за вредните емисии разтърси германските бизнес и политически елит и анализатори вече предупреждават, че кризата в автомобилния производител може да прерасне в най-голямата заплаха за най-силната европейска икономика, пише Reuters.

През септември САЩ започна разследване срещу "Фолксваген", след като в дизелови автомобили "Фолксваген" и "Ауди", произведени между 2009 и 2015 г. беше открит софтуер, който скрива истинските нива на вредните емисии, които реално са били 10 до 40 пъти над нормите. Устройството ограничава работата на системите за пречистване в тези "дефектни", приблизително 11 млн. на брой, автомобили, като ги кара да работят на пълна мощност само при проверка, която трябва да установи дали се изпълняват изискванията за опазване на околната среда. Подобно устройство бе открито при дизеловите модели "Ауди А3" и "Фолксваген Джета", "Бийтъл", "Голф" и "Пасат".

"Фолксваген" е най-големия автомобилен производител в Германия и един от най-големите работодатели в страната, с повече от 270 000 работни места в Германия и дори повече за компанията работещи извън страната.

Изпълнителният директор на "Фолксваген" Мартин Винтеркорн плати цената за скандала с манипулираните тестове за вредните емисии, като подаде оставка, а икономистите оценяват последствията от случилото се.

"Изведнъж "Фолксваген" започна да носи по-голям риск за германската икономика от гръцката дългова криза", заяви главният икономист в ING Карстен Брзески пред Reuters.

"Ако акциите на "Фолксваген" се сринат в Северна Америка в следващите месеци, това ще се отрази не само на компанията, но и на немската икономика като цяло", допълни той.

Концернът е продал близо 600 хил. автомобила в САЩ за миналата година. Това представлява около 6% от глобалните му продажби, равняващи се на 9,5 милиона.

Според Агенцията за опазване на околната среда в САЩ (U.S. Environmental Protection Agency) компанията може да се сблъска със санкции до 18 млрд. долара. Това е повече от цялата ѝ оперативна печалба за миналата година.

Въпреки че такава глоба може да бъде покрита от 21-те млрд. евро (или 24 млрд. долара), които компанията държи в момента в брой, скандалът стана причина за нарастване на страха от масови уволнения.

Най-голямото опасене на германското правителство е, че други автомобилни производители като "Даймлер" и "БМВ" също ще усетят падане заради катастрофата на "Фолксваген". Няма индикатори за нарушаване на закона от страна на другите компании и според някои анализатори по-широкото въздействие ще бъде ограничено.

Германското правителство в сряда каза, че автомобилната индустрията ще продължи да е "важен стълб" за икономиката, въпреки задълбочаващата се криза около "Фолксваген".

"Това е високо иновативна и много успешна индустрия за Германия, с много работни места", коментира говорителят на немското икономическо министерство.

Анализаторите обаче предупреждават, че именно тази зависимост може да се превърне в заплаха за икономическата прогноза за растеж от 1,8% през тази година. На Германия вече ѝ се налага да се сблъсква със забавянето на китайската икономика.

"Би трябвало продажбите на автомобили да паднат, което пък ще удари и снабдителите, а заедно с тях и цялата икономика", каза за Reuters индустриалният експерт Мартин Горниг, който е част от мозъчния тръст на базирания в Берлин Германски институт за икономически изследвания (DIW).

През 2014 г. грубо 775 хил. души са работели в германския автомобилен сектор. Това е близо 2% от цялата работна сила.

Освен това автомобилните части са най-успешният продукт за експорт на Германия - през 2014 г. секторът е продал продукти на стойност над 200 млрд. евро (или 225 млрд. долара) на чуждестранни клиенти. Така той формира почти една пета от целия износ на страната.

"Ето защо този скандал не е дреболия. Немската икономика понесе удар по своето ядро", коментира Майкъл Хютър (Michael Huether), директор на Института за икономически изследвания в Кьолн.

Също така има гласове, които все пак казват, че влиянието на скандала върху икономиката като цяло не бива да се преувеличава.

"Аз не мисля, че германската автомобилна индустрия ще се срине дружно", коментира главният икономист на Commerzbank Джорг Крамър (Joerg Kraemer).

"Няма да има рецесия само заради една-единствена компания", допълва той.

Германската асоциация за чуждестранна търговия също опита да успокои публичността, като каза, че няма знаци чуждестранните клиенти да са започнали да се съмняват в качеството и надеждността на немските компании.

"Няма всеобщо подозрение срещу продуктите с надпис "Произведено в Германия", коментира управляващият директор на асоциацията Андре Шварц (Andre Schwarz).

Все пак той признава, че има степен на притеснение сред немските компании за това, че измамата в САЩ относно дизеловите емисии може да причини "домино" ефект върху техните бизнеси, подкопавайки и етикета "Произведено в Германия".

Някои наблюдатели виждат и известна ирония в скандала.

Въпреки че германската икономика удържа кризата с дълговете в еврозоната, както и се справя (до момента) с икомическото забавяне в Китай, то сега тя може би се сблъсква с една от най-големите опасности от доста време. И тази опасност идва от една от нейните компании.

"Иронията на всичко това е, че сега опасността може да идва по-скоро отвътре, отколкото отвън", казва Брзески.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

     
    X

    Тодор Живков - герой в италиански филм за Берлингуер