Концесията на летище София: Ще има много кандидати, но честна ли ще е играта?

Последна промяна на 05 юли 2018 в 07:30 3620 2

Третото правителство на Бойко Борисов взе решение за рестарт на концесията на летище София. Предишната процедура бе спряна от служебния кабинет на проф. Огнян Герджиков по настояване лично на президента Румен Радев заради съображения, свързани с националната сигурност.

Какви точно са били те, не се разбра съвсем. Каза се нещичко, но не всичко, а за най-важните аргументи на държавния глава не се обели и дума, а те бяха свързани с достоверна информация от спец службите точно за кого е била нарочена най-печелившата стратегическа инфраструктура у нас.

Идеята бе летището да се даде след "честна конкурсна процедура" на категорично неприемлив стопанин за десетилетия напред.

Дали сега отново управляващите ще пробват същия номер, не е ясно, както не се знае какво точно включват новите условия в сегашния конкурс. Преди да бъде публикувана пълната информация в електронния вестник на ЕС, няма и да разберем нищо извън "пропуснатите" до момента булети - обвързване на сделката със спасяването на БДЖ, изграждането на трети терминал на аерогарата и доста занижени квалификационни изисквания към кандидатите, допускащи да се явят всевъзможни компании.

В новата процедура вероятно отново фигурира изискване за многомилионно авансово плащане, което обаче няма да спре интереса на голям брой летищни оператори от Европа, някои от които определено попадат в определението стратегически.

За момента авиоспециалистите у нас смятат за сигурно участието на турската TAV, собственик на мегалетището "Ататюрк" в Истанбул, германската Fraport, която заедно с варненската групировка "Химимпорт" е концесионер на аерогарите във Варна и Бургас, турската Limak, оператора на летището в Цюрих, а отскоро силна заявка дава и Манчестер Еърпорт Груп, която е най-големият оператор във Великобритания – държат летищата Манчестър, Лондон Станстед, Йист Мидландс и обслужват почти 60 милиона пътници но година.

Неофициално се говори и за интерес от страна на ембаргови компании, свързани с режима в Кремъл и ноторно известни родни бизнесмени.

"Съвсем логично е да има голям интерес към концесията. За здрава крава винаги ще има купувач. Очаквам поне петима кандидати, но самата идея да се отдава на концесия нещо здраво, за да се оздравява болно предприятие като БДЖ е напълно сбъркан", коментира пред OFFNews авиоекспертът Кристиян Кръстев, бивш служебен министър на транспорта в правителството на Марин Райков.

Идеята да се наливат пари от летището в БДЖ наистина е повече от абсурдна. През последните 10 години ГЕРБ доказа и на най-необразования кантонер в държавата, че не разбира абсолютно нищо от жп транспорт и докара родните железници до състояние на реален фалит. За периода само в БДЖ потънаха 2 милиарда лева, а услугата се влоши, пътниците и товарите намаляха. Затова наливането на още пари в компанията би било равносилно на зле замаскирана кражба.

Според Кристиян Кръстев бъдещият концесионер ще предприеме логични, елементарни и много ефективни стъпки за генериране на допълнителни приходи от столичното летище.

"Наистина е съвсем просто да се изкарват повече пари - ще се появят много повече магазини, ресторанти, заведения и атракциони, на които пътниците да си харчат парите. Неизползваният потенциал е огромен", категоричен е Кръстев.

Подобни позиции изразяват и много други експерти от родния авиобранш. Всички са убедени, че за столичната аерогара, която всяка година подобрява рекорда си за обслужени пътници, ще има огромен интерес и добри оферти, но почти никой от тях не е убеден, че състезанието ще е честно.

"Президентът Радев съвсем логично спря предишния опит за концесия, защото тогава летището щеше да попадне в стопанин пряко застрашаващ националната сигурност", коментира високопоставен източник на OFFNews.

Според него за момента няма абсолютно никакви гаранции, че ГЕРБ са се отклонили от първоначалния си сценарий.

До момента остра реакция на политическо ниво има единствено от БСП, която се обяви срещу концесията. Столетницата твърди две доста любопитни неща - че процедурата е нагласена за турски кандидат и че партньорите в управляващата коалиция от "Обединени патриоти" също са против.

Развръзката тепърва предстои...

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

14917

2

spirit оригиналът

06.07 2018 в 06:25

И от какъв зор, трябва нещо печелившо да се дава на концесия?

1000

1

Slavchev1

05.07 2018 в 10:56

Мисля, че летищата във Варна и Бургас са добре управлявани и със сигурност се развиват в правилна посока. Ако същия концесионер вземе и летище София това ще е само плюс. Не бива най- голямото ни летище да е толкова неподдържано и мизерно.
 
X