Ислямът няма общо: Протестите в Иран отвътре (3 част)

Калоян Константинов 03 ноември 2022 в 13:30 7943 6

Мъж с негови роднини в Кум

Снимка Калоян Константинов

Мъж с негови роднини в Кум

Кум е пясъчното сърце на шиитския ислям. Свещеният град е посещаван годишно от над 20 милиона поклонници, а в семинариите му следват близо 50 000 души от 80 държави.

Мнозина биха казали, че там се коренят всичките проблеми на Иран. Това може би е вярно. И аятолах Хомейни, и аятолах Хаменеи са завършили Кумската семинария. Но също така е вярно, че ключът към разбирането на Ислямската република и настоящата криза е заровен под тюркоазените му минарета.

Невярващите иранци го описват като мракобесна крепост на злото. Може да звучи драматично, но горчилката в гласа на тези иначе мили и добри хора изненадва. „Защо ще ходиш там? В Кум няма нищо освен пясък и молли*. И двете еднакво вредни. Там ходят само фанатици“, коментира една от жените, с които разговарях.

Думи, обагрени с наситена емоция, които трудно биха отразили сложността на шиитския ислям, и то особено в Иран.

Част от светилището на Фатима Масуме, където е погребана сестрата на осмия имам Реза, в Кум.

Спокойствие и топлина

Ако има една дума, с която Кум да бъде описан, тя е спокойствие. Градът се движи в свой собствен уникален ритъм, който се дължи на хомогенната културна и ценностна система, макар същевременно да е етнически най-разнообразният. Нещо, което не може да се каже за повечето ирански градове, разкъсвани от диаметрално противопоставяне между традиционното и модерното.

Гняв и страх: Протестите в Иран отвътре през погледа на нашия пратеник там

Да смажеш от бой момичета: Протестите в Иран отвътре (2 част)

Хората в Кум не само не се дърпаха от обектива, подобно на повечето жители на Техеран, Кашан, Шираз, Исфахан – те ме спираха и молеха да ги снимам. „Покажи ни на света!“ Гостоприемството на местните беше в ярък контраст с краските, с които повечето иранци ги обрисуваха.

„Ти си корона върху моята глава“, провикна се мъжът, докато го снимам. Това е комплимент за качествата на човек.

Какво е истински ислям?

Причината за разминаването се дължи на различните проявления на исляма, които той има в Кум и извън него. Шиитският ислям е пряко отражение на дълбоката персийска култура, която го предхожда с няколко хиляди години. За разлика от сунитските държави, където влиянието на религията се налага и затрива местната култура и обичаи**, Иран инкорпорира религията в себе си.

Това създава уникална сплав между вяра, традиция и философия, където трудовете на поетите философи Хафез Ширази и Мевляна Руми не рядко са на равна почит с ученията на имам Али и дори Корана***. Мюсюлманският Рамадан също често е на еднаква почит с езическите Ноуруз и Ялда****. Трудно ще намерите по-миролюбива и гостоприемна нация от иранската. И Кум е отражение на това.

Двамата влюбени се бяха сгодили току-що, като обикаляха площада и черпеха минувачите с бонбони. Поднесох им своите комплименти и ги помолих за снимка. След това те пожелаха да се снимаме заедно за спомен.

Политически ислям

Лицето на Кум извън града обаче стават духовниците, които се включват в политиката и използват религията най-вече като инструмент за контрол. Независимо какво говорят и как се обличат, те се държат по идентичен начин с всеки един репресивен режим в историята, веел знамето на религия или идеология.

„Това правителство не е лицето на шиитския ислям. С действията си през последните десетилетия тези хора всъщност отблъснаха повечето иранци от религията. Те ни отвратиха. Какво е истински ислям според тях – убийства на жени и деца? Изтезания и изнасилвания на цивилни? Доживотен затвор и екзекуции за критика към правителството? Корупция за стотици милиарди долари? Явно всичко това е позволено в исляма, но жена да не носи хиджаб – това е тежък грях и клати устоите на самата държава“, възмущава се Салман на 33 г. от Кум, който твърди, че е силно вярващ, но същевременно е против Ислямската република.

„Боли ме, че тези хора с действията си всъщност отблъскват иранците от истинската вяра и традиции. Да не говорим, че по света хората ни мислят за назадничава и дивашка държава. Работя в сферата на туризма и съм получавал въпроси от типа на: „не знаех, че тук имате кино“, „позволено ли ви е да четете друго освен Корана“.

Молла в Кум.

Протестите не са за хиджаба, а за по-добър и достоен живот! За човешки права и против смазващата корупция в правителството. Аз съм мюсюлманин и ви казвам, че ако се водим по Свещения Коран, държавата не бива да налага със сила на когото и да било – каквото и да било. Ако искаш, не носи забрадка. Ако искаш, пий алкохол. Ако искаш, дори се отречи от исляма. Това е личен, а не държавен въпрос“, допълва той.

Мнението на духовниците

Мнението на повечето иранци, дори на вярващите, съвпада с това на Салман. Оказва се обаче, че дори мнозина от духовниците го подкрепят. Така твърди молла Фарзади, висшестоящ духовник в Кум. Неговото мнение оставям в цялост, защото показва възможното съжителство на религиозния консерватизъм с духовното разбиране на различията между хората".

„Ние сме получили религията директно от 12-те имами, докато сунитските държави са я приели през трети лица, последователи, които са изкривили лицето на исляма. И така се е стигнало до ужасяващи проявления, които наблюдаваме днес. Да вземем за пример Саудитска Арабия. Преди един век там възникват теченията на уахабизма и салафизма. Най-много от всичко те мразят другите мюсюлмани. Вижте колко много мъка, войни и тероризъм донесоха на мюсюлманския свят, повече отколкото на всички останали религии и народи.

Но заради големите им финансови възможности успяха да разпространят своята изкривена и погрешна гледна точка в Азия, Африка и дори Европа. Боко Харам в Нигерия, най-опасната терористична групировка в света – са салафити. Талибаните в Афганистан, Ал-Шабаби в Сомалия, Ислямска държава в Сирия и Ирак – все салафити. Дори родените в Европа терористи бяха радикализирани в джамиите, построени с парите на Саудитска Арабия. Не искам да политизирам въпроса, но това е реалността.

Тримата мъже ме спряха на улицата и помолиха да ги снимам, за да ги покажа на света.

Трябва да различаваме религията от хората, които твърдят, че са нейни последователи. Противоречията не идват от самата религия, а от интерпретациите ѝ. От хората и от политиката. Да вземем пример с протестите против хиджаба. От една страна, те са претекст на враговете да ни провокират.

Но от друга страна, те са израз на искрено негодувание сред населението. Питате ме защо ислямът изисква от жените да се забраждат? Ще ви отговоря:

Дамите трябва да прикриват красотата си от странници, за да не ги привличат. Това са прави, за да се защити семейния живот. Ако трябва да сме честни, в исляма има насоки дори за начина на обличане на мъжете. Те не бива да провокират дамите с държанието или облеклото си. Но ние не изискваме от тях да се покриват, тъй като Господ ни е създал така, че мъжът ухажва жената. Жената не ухажва мъжа. Казано е: „Господ създаде жената, за да бъде обичана, и мъжа, за да я обича.“

Често пъти мъжете дотолкова много се увличат по дадена жена, че са готови да се пожертват за нея. Такъв е животът, повечето връзки са по-едностранни. Имам Али е казал: „Жената не е любовник и шампион, не бива да ѝ даваме тежка работа“. Затова жените са символ на любовта и красотата.

Това е валидно особено за младите жени. Старите, към които мъжкият интерес е стихнал, не са задължени да се покриват. Дори в Корана се казва, че само младите и особено красивите трябва да го правят. По-възрастните се забраждат от уважение към културата и традицията.

Молла в Кум.

Имайте предвид, че ако жените в една общност са толкова отворени и подканящи, и съблазнителни – мъжът по цял ден ще се занимава с тях, и когато се прибере у дома, той няма да има интерес към собствената си жена! Забраждането и целомъдрието е защита за семейството и дори за съпругата. Право е на всяка жена да има своя съпруг.

Мъжът трябва да има съпруга и жената съпруг. Не приятели и приятелки. Обратната нагласа разруши семейната институция на Запад. Населението в Европа намалява и това е една от основните причини. Прикриването на женската красота е в името на семейния живот. Но как това трябва да става – зависи от общността.

Косата е част от красотата на жената, но тя е само един аспект. Устните, очите, лицето – това са все могъщи аспекти от красотата на всяка жена. Казано е, че Господ е красив и той обича красотата! Но дали властите трябва да налагат забраждането със сила... това е труден въпрос.

Според някои теолози, дълг на правителството е да задължават жените да се покриват. Други обаче смятат, че е тяхно свещено право да решават сами.

Уви, още в началото на Ислямската революция се появиха хардлайнери. Те искат да изпълняват всеки един аспект от исляма възможно най-строго и вярват, че жените трябва да бъдат принудени. За съжаление, въпросът отдавна не е чисто религиозен или обществен. Той се превърна в политически и дори международен. Мнозина в правителството смятат, че ако смекчат позицията си за хиджаба – това е „клякане“ пред западните медии и правителства. И така жените, които не се забраждат, се превърнаха в особено болна тема и мишена.

Обущар в Кум.

Много ислямски учени вече вярват, че жените сами трябва да решат. Че нито е възможно, нито е редно да ги принуждаваш. Защото в истинския ислям няма принуда. Но правителството политизира всичко.

В исляма има права към Бога и права към човека. Съветвам ви да се запознаете по-подробно с тях. Право към Бога е да се молиш, например. Всяко човешко същество е родено равно и със своите права. Права към хората са да не бъдат ограбвани, убивани, лъгани и насилвани. Всяка намеса против друго човешко същество спада в юрисдикцията на правителството, което трябва да се намеси.

Това да не носиш хиджаб обаче не нарушава пряко правата на другите хора. Нито пък да не се молиш и постиш. Това са права към Бога и той ще решава кого да съди, и кого не. Аз смятам, че когато се касае личният живот на човек, е негово свещено право да решава сам. Правителството не трябва да се меси.“

Местни хора в Кум.

Бога и краля

Трудно е да се каже колко от духовниците в Иран са на подобно мнение, но със сигурност не са единици. Времената се менят и както все повече иранци се отварят към света, така и все повече молли го правят.

Противоречията им с правителството започват да стават все по-сериозни и от религиозна гледна точка, тъй като властите нарушават открито правата към човека. Да изразиш откровена критика обаче може да значи кариерно самоубийство или направо затвор. Затова е редно да четем между редовете.

В разговора ни с молла Фарзади той спомена нещо много интересно по адрес на саудитския крал и връзката му със салафизма.

„Кралете не вярват в нито една религия.“

Това ме накара да се запитам – а аятоласите, президентите, генералите, папите, премиерите, патриарсите? Съдейки по случващото се в света, отговорът изглежда все по-ясен. Иран не е изключение. Проблемите в страната наподобяват тези в България и Европа повече отколкото подозираме.

Калоян Константинов, наш пратеник в Иран

Гняв и страх: Протестите в Иран отвътре през погледа на нашия пратеник там

Да смажеш от бой момичета: Протестите в Иран отвътре (2 част)

Смразяваща корупция: Протестите в Иран отвътре (4 част)

Раят е създаден в Персия: Протестите в Иран отвътре (5 част)

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    3767

    6

    Име на профила

    03.11 2022 в 19:47

    Аз съм напълно съгласен със спирит. Да изнасилят, пребият и убият майка му и сестра му на улицата, защото не искат да носят парцал е напълно нормално. Това, което е казал молла-та по-горе е бошлаф работа.

    Важно е колко газ има една държава, а не как се държи с гражданите си.

    Учудващо, това обяснява и путлеризма във форума.

    15914

    4

    поп Дръвчо

    03.11 2022 в 14:42

    Като навсякъде.

    Има една дружинка която много иска да продължи да краде.

    Разбира се, тя не обяснява че много иска да краде. Тя обяснява че се бори с джендърите. И другарува с други такива дружинки, например сегашните шефчета в Русия.

    И част от населението (малка но гласовита) вярва.

    Като се прибави към това и дружинката ушеви дето много искат да им е разрешено да бият и да препипват джобовете на някаква категория хора - си такова таковата.

    73

    2

    Johnny B Goode

    03.11 2022 в 14:33

    Поздравления за автора, невероятно добре написани репортажи!
    Колкото до религията, проблемът никога не е бил в самата религия, а в ползването и за политически цели в тоталитарните общества. Християнството през средновековието, исляма в съвременни монархии и провалени държави, православието в Русия...

    3767

    1

    Име на профила

    03.11 2022 в 14:02

    Интересно четиво.
     
    X

    Историята на коледните лампички