OffNews.bg

МВР засекрети доклад с препоръки за реформа

Докладът от структурно-функционалния анализ на системата на МВР, който ръководството на министерството поръча, се оказва секретен и без значение за обществения интерес. 

В поредица от свои запитвания Фондация "Общество и сигурност" са поискали по реда на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) достъп до документа. От МВР обаче отказали, като предоставили резюме от констатациите в него. Както вече OFFNews писа, една от тези констатации е, че проблемите на ведомството идват от неправилно поставяне на задачи от служителите на високи ръководни постове.   

От Фондация "Общество и сигурност" припомнят, че възложеният от МВР анализ трябва да се осъществи на два етапа. Първият е сключване на договор за консултантска услуга на стойност близо 33 хил. лв., а предметът на договора е да се изготви доклад за „Усъвършенстване на модела на управление на МВР (дейности и структури). Договорът е изпълнен от УНСС.

По време на втория етап с участие на експерти от Световната банка се предвижда да се изготви на функционален и структурен анализ на МВР, а стойността му все още не е известна.

От отговорите на МВР станало ясно, че изготвеният доклад за усъвършенстване на модела на управление на МВР не само е служебна тайна, но и от дирекция „Правно-нормативна дейност“ не виждат наличие на обществен интерес към него.

Именно поради тази причина ни бе отказан достъп и не ни бе предоставено пълното съдържание на доклада, а само информация за отправените в него препоръки за усъвършенстване на модела на управление на МВР, уточняват от фондацията и предоставят пратеното им резюме от констатациите в доклада:

1) Да се прилага по-категорично принципът на децентрализация, който не е застъпен достатъчно към настоящия момент: целта е да се подсигурят правомощията и да се повишат отговорностите на ръководителите на структурите по чл. 37, ал. 1 от ЗМВР, които се явяват същевременно и второстепенни разпоредители на бюджетни средства;

2) Да се усъвършенстват механизмите на програмно бюджетно управление, в това число да се решат някои проблеми на планирането и структурата на бюджета на МВР;

3)Да се извърши вътрешно преструктуриране по модела, приложен към доклада, предложен от изпълнителя по договора ( едва ли е необходимо да казваме, че този модел към който препраща въпросната насока ни е неизвестен, защото не ни бе предоставен - бел. авт.);

4) Да се въведат ускорено управленски информационни системи за подобряване на координацията и контрола на управлението.

От фондацията коментират, че една сериозна реформа в МВР няма как да не представлява обществен интерес, тъй като това е свързано с харчене на държавни пари и ще бъде направена промяна в редица нормативни документи. "Нещо повече, според тях, тези дейности са само и единствено в правомощията на министъра на вътрешните работи и за тях е логично само той и определени хора да имат достъп до тях и по тази логика тази информация е определена като служебна", заключават от фондацията.