Емоциите и преживяванията, които подтикват към действия – как Yettel помага на потребителите да бъдат по-отговорни към природата

OFFNews 15 април 2024 в 20:27 846 0

Мария Маринова
Мария Маринова, директор „Бранд и маркетинг комуникации“ в Yettel.

Мащабът на климатичните промени и замърсяването на околната среда са толкова внушителни, че да се изправи сам срещу тях за отделния човек изглежда невъзможно. Това чувство на безпомощност задълбочава пропастта между загрижеността на хората и приноса им на практика. Но без да осъзнаваме напълно своето въздействие, трудно можем да преценим откъде да започнем и кои трябва да бъдат приоритетите ни за по-устойчив начин на живот.

Yettel се заема да разреши това разминаване като извежда на преден план силата на конкретните действия. Телекомът възприема каузата да помага на потребителите да водят по-устойчив начин на живот, на първо място – с полезна информация, а едва след това – с конкретни стъпки и идеи за промяна. Сред темите на фокус са отпадъците от старите и неработещи електронни устройства, които вече оглавяват класацията на най-бързорастящия вид отпадък в света. Как знанието може да се превърне в реални действия разказва Мария Маринова, директор „Бранд и маркетинг комуникации“ в Yettel.


Г-жо Маринова, каква е ролята на бизнеса за популяризирането на устойчивия начин на живот?

В период на спешна нужда от мерки за справянето с климатичните проблеми, пред които сме изправени, компаниите имат основополагаща роля за създаването на отговорно потребителско поведение. Макар да изглежда, че темата за устойчивостта е широко разпространена, сериозна част от хората все още не са запознати нито с „горещите“ теми, нито със стъпките за решаването им. И остават встрани от разговора за бъдещето ни. Ние в Yettel сме наясно, че постигането на напредък във всички области е невъзможно, затова съсредоточаваме усилията си там, където имаме най-голямо въздействие – технологиите. Дългосрочно сме поели отговорност да достигнем до максимално много хора и да ги приобщим към каузите ни, свързани с намаляване на негативния отпечатък и отговорното потребление. Голямата ни цел, заложена и в петгодишната ни стратегия за устойчивост, е с тези послания да достигаме до 2,5 млн. души годишно.

Намаляването на електронните отпадъци е кауза на Yettel още от 2008 г. Разпознават ли вече хората необходимостта от правилно третиране на старата електроника?

И да, и не. Да, защото определено осведомеността се повишава. Компанията ни работи усилено по темата от години и вече виждаме сериозен интерес от страна на обществото към инициативите, свързани с рециклиране. Хората са ангажирани и стига да им бъде предоставен достъп до подобна възможност, подкрепят с действия битката със замърсяването от електронни отпадъци и правят своята „зелена стъпка“. Но това не е достатъчно. Амбицията ни е да превърнем рециклирането в естествен навик при покупка на всяко ново електронно устройство. Докато не постигнем формулата плюс един нов смартфон е равно на минус един стар телефон, все още имаме поле за развитие. Тази малка на пръв поглед стъпка всъщност е фундаментална за промяната в мисленето на хората. Тя ще бъде факт, когато достигнем определено ниво на натрупване на знания и осъзнатост на личните действия.

Затова вплитаме посланията за устойчив начин на живот в комуникацията ни – чрез телевизионни реклами, информационни кампании и дори по-нестандартни формати като „Зелената емисия“, в която малки новинари учат зрителите как да използват технологиите по най-щадящия за природата начин. Услугата „Рециклирай и спести“, превърнала се в символ на стремежа ни да насърчим реални действия, е доказателство, че с правилната мотивация можем да повлияем позитивно върху поведението на хората.

Какви са най-често мотивите на потребителите, които се възползват от услугата?

Мотивацията е едновременно и лична (отстъпка), и социална - в името на общото благо. В някои ситуации хората идват в магазините ни готови да се разделят със старото си устройство, за да освободят място за нов смартфон. Немалка част разбира се са привлечени от промоционалните условия за покупка на определени модели устройства. И използват тази възможност да дадат своя принос към природата. Каквато и да е причината за избора им, важен е крайният резултат – събираме все повече стара електроника и популяризираме правилното третиране на старите устройства.

Има и трети тип хора – те научават едва в магазина за тази възможност, но имат желание да се включат и са готови да ни посетят отново, носейки със себе си неработеща техника. Те са доказателство, че са нужни още много усилия, за да повишим осведомеността по темата и да превърнем връщането за рециклиране на стар телефон в навик всеки път при покупка на нов. Последната ни инициатива „РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel“, която се радва на голям интерес не само от възрастните, но и от малките посетители, е чудесен пример как можем от ранна възраст да възпитаваме децата да бъдат отговорни към природата.

Как хората възприемат инсталацията?

„РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel” изразява нашия призив да действаме заедно, като общество, в името на природата, с един малък, но съществен жест – да рециклираме старите си електронни устройства, вместо да ги държим в шкафа у дома.

Особено щастливи сме с резултатите, които реализирахме в първите две седмици от откриването на инсталацията – над 600 кг събрани електронни отпадъци и над 50 000 души, достигнати с посланията за отговорна употреба на технологиите. Наред с положителната обратна връзка за идеята и креативния подход, това ни дава увереност, че сме на прав път и дългосрочната промяна е възможна. До края на май инсталацията е на паркинга пред Sofia Ring Mall, където всеки може да се раздели със старата си техника по природосъобразен начин и да научи повече за ценните изчерпаеми материали, съдържащи се в смартфоните ни.

Какви други методи използвате, за да ангажирате потребителите по темите за устойчивостта?

С всичките си активности се стараем да се противопоставим на пасивното отношение, като ангажираме хората по начин, който да е интересен за тях и да им носи стойност. Говоря не само за електронните отпадъци, но и за всички други важни за нас като общество теми. Ако не взимаме отношение по даден проблем, ние оставаме извън неговото решение. И така създаваме пречки за преодоляването му.

За да се създаде чувство на лична отговорност и съзнателно поведение, първо трябва да има количествено и качествено натрупване на знания и информация. И нашата роля тук е да бъдем източник на полезно съдържание, който превръща сложните термини в послания на разбираем човешки език. Вече над половин година представяме готови и лесни за прилагане решения за по-екосъобразен начин на живот на всички, абонирани за „Зелената кауза“. Радваме се, че интересът към нея е голям и над 580 хил. души са част от каузата. Тук е мястото да припомним, че в инициативата могат да се включат както настоящи, така и бъдещи клиенти на Yettel.

Трудно ли се превръща разговорът за устойчивото развитие в реални действия?

Искреният отговор за съжаление е „да“, трудно е. Когато имаме непосредствени предизвикателства в ежедневието си, проблеми за решаване сега, след час или до петък, е трудно да отделим от времето и енергията си и за проблемите с опазването на околната среда, които на пръв поглед могат да почакат на фона на останалото. Но промените в климата, на които вече сме свидетели, както и дълбоката ни любов като нация към природата и красотата на България, действат като стимул на все повече хора да не са безразлични. Най-важното, което в Yettel си казваме по темата, е, че всяка малка крачка има значение и заедно можем да направим позитивна промяна. Много вярваме в това. Един рециклиран телефон от един човек е малко, но 1 млн. рециклирани телефона от 1 млн. души е много. Така че трябва да празнуваме и насърчаваме всяко малко усилие. Независимо дали това е рециклиран телефон или дреха, която няма да носим и подаряваме на друг човек, вместо да изхвърлим. Страхотно е, че и децата израстват с много по-изострени сетива към темата в сравнение с възрастните, заради присъствието ѝ още от началните години в училище. А може би и защото са по-мъдро и умно поколение.

Виж още за:
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Топлофикация подари 200 милиона на Ковачки