Авиацията може да се прости с парите за модернизация

Идеята за "модернизация" с употребявани изтребители отново е в обращение

Последна промяна на 29 януари 2016 в 17:24 6826 5

Авиацията може да се прости с парите за модернизация

Снимка Portuguese Air Force

Португалски изтребители F-16.

Военната авиация може да се раздели с част или всички отпуснати целево 80 млн. лв., като по този начин 2016 г. е вероятно да бъде отчетена като поредната нулева година за модернизацията в армията. 

Средствата бяха договорени, след като командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Румен Радев хвърли оставка заради плачевното състояние на изтребителната авиация. След среща с премиера Бойко Борисов правителството пое ангажимент и парите бяха заделени в бюджета за 2016 г. Към днешна дата обаче не е съвсем ясно как и дали ще бъдат похарчени. 

Две са опциите, за които средствата да бъдат похарчени, но реално времето за реализирането им може да не стигне. Така парите ще трябва да бъдат върнати в централния бюджет, без да изпълнят предназначението си.

Едната е лансираната от военния министър Николай Ненчев идея за купуване на произведени в бившия Съветски съюз двигатели, които ще бъдат купени от страна от Европейския съюз. Колкото и добра да изглежда идеята обаче, проблемите при нея са два. Дори и да става въпрос за нови двигатели, които по някаква причина досега са били на склад и не са употребявани, техният ресурс пак изтича и те ще се нуждаят от допълнителна техническа интервенция. Това води и до следващия проблем с прекомерно удължаване на времето за доставката им. В същото време, по подписаното с Полша споразумение за логистична поддръжка на български двигатели до края на годината трябва да пристигнат четири двигателя. На практика това ще осигури една двойка изтребители, която да дежури за охрана на въздушното пространство. Останалите изтребители обаче ще трябва да бъдат поддържани от инженери от ВВС, докато бъдат доставени останалите двигатели или бъдат купени нови.

Също така поради процедурите по Закона за обществени поръчки има вероятност до края на годината да не се стигне до купуване на нови двигатели.    

Втората опция е купуването на нови изтребители. Тук нещата също не изглеждат по-добре. Тепърва специална комисия, назначена от министъра на отбраната, ще търси решение за това от какъв изтребител се нуждае авиацията ни, при положение, че такова вече е изготвено и веднъж е внесено от военния министър Аню Ангелов в първото правителство на ГЕРБ през 2014 г.

"Като ръководител на интегрирания проектен екип съм внесъл готов проект за инвестиционен разход, съгласно изискванията на закона за отбраната още през 2014 година. Ние силно се надявахме този проект да бъде внесен и 2015 г., но той не е внесен и до момента. Лично за мен проектът трябваше да бъде внесен най-късно през октомври, тогава когато стана ясно, че ние имаме подкрепата на държавното ръководство в лицето на министър-председателя и министъра на финансите, когато за първи път този проект беше заложен в тригодишната бюджетна прогноза, когато бяха определени целеви средства за неговата реализация през 2016 година", обясни пред журналисти командирът на ВВС, който в четвъртък представи Годишния анализ на дейността на ВВС за 2015 година.

В момента той не е включен в новосформираната работна група. Все пак ВВС имат свои представители, а важна роля в групата ще играе бивш командир на ВВС и бъдещ началник на отбраната - генерал-лейтенант Константин Попов. По неофициална информация групата вече има планирани пътувания до Португалия и САЩ, за да се запознае с възможностите за купуване на F-16. Част от португалските изтребители вече бяха купени от Румъния през 2013 г. Първите от тях трябва да бъдат доставени в края на тази година, а пълната доставка ще бъде приключена през 2017 г. Причините за бавното осъществяване на сделката е, че машините - девет едноместни F-16AM и три двуместни F-16BM, минаха модернизация, а обучението на румънските пилоти и приучаването им към новия самолет все още не е приключило напълно. Сделката излезе $ 252.6 млн. Португалия запази 39 изтребителя, но има опции правителството да се раздели с част от тях. Друг е въпросът, че тези изтребители вече са купени от Португалия като втора ръка.

Американското правителство пък има своя оферта за продажбата на "консервирани" изтребители F-16. За да бъдат приведени в употреба обаче те също трябва да минат през техническа поддръжка и модернизация. 

"Истинското решение за бъдещото на изтребителната авиация, за нашата надеждност, е придобиването на нов тип боен самолет и час по-скоро внасяне на проект. Защото, моите опасения са, че до края на тази година няма да има договор и определените целеви средства няма да бъдат оползотворени", коментира генерал Радев.

Вероятно такива са опасенията и на политическото ръководство на Министерството на отбраната, но артикулирането им по-скоро е "закодирано" в предложените промени в закона за отбраната. В четвъртък те бяха приети на второ четене в комисията по отбрана в парламента. Според тях охраната на въздушното ни пространство да се извършва от българските ВВС самостоятелно или съвместно със съюзни държави. От тези промени не става напълно ясно каква ще е ролята на българските ВВС и дали те няма да участват само с наличната наземна техника без изтребители.

Четири други предложения в закона по тези текст бяха отхвърлени. Две от тях на БДЦ и Ангел Найденов от БСП, са донякъде сходни. Според първото българската авиация трябва да има водеща роля в съвместната охрана на небето ни. Ангел Найденов, който е и бивш военен министър, пък предлага водещата роля на ВВС да е по отношение на техника, въоръжение и екипажи от българската армия. В крайна сметка предложенията бяха отхвърлени и остана първоначалният вариант, внесен от военното министерство. 

Към този момент не е ясно и дали правителството има намерение да купи чисто нови изтребители от шведската компания SAAB. Освен че предлагат чисто нови машини, шведите са готови да предложат и опция за разсрочено плащане. Животът на новите самолети е 40 години. 

Ако средствата за авиацията тази година не бъдат похарчени в рамките на тази година, това по-скоро би наклонило везните към тезата, че отпуснатите 80 млн. лв. са за пред партньорите от НАТО. През есента на 2014 г. държавата ни се ангажира с вдигането на парите за отбрана. От Алианса вече отчетоха, че това не е изпълнено, въпреки че преди това правителството даде ясно да се разбере, че 2015 г. допълнителни инвестиции в отбрана и сигурност няма да бъдат правени. Правителството планира разходите за отбрана да се увеличат до 1.5% след 2018 година и да достигнат 2% през 2024 година.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

30.01 2016 в 10:23

Miklosh, те хората ти го написали колко са ,,НОВИ". Ако купим Португалските, те ще са ТРЕТА ръка, а на всичкото отгоре трябва и те също да минат модернизация. Демек, по български. Купих си ЧИСТО НОВА КОЛА. ГОлф 2-ка от Сърбия. Ей на това викам ,,модернизация"

29.01 2016 в 20:09

Ще се купуват нови F. Стига с тия руски таралясници.

29.01 2016 в 19:12

Това два изтребителя да се редуват да ни пазят небето , е нечувана глупост . Все едно с една патрулка да пазите София ......

29.01 2016 в 18:40

Абе като почнат да ти падат на главата тия ми ти самолети ...

29.01 2016 в 17:36

През оная ми работа, че отвъд.