Вече 20 години живеем в свят, в който интересите ни се направляват от алгоритми. Мненията, новините и събитията, за които научаваме, са специално подбрани, за да ни харесват, развълнуват, ядосват и в крайна сметка да ни карат да реагираме.
Това е виртуалният свят на социалните мрежи и ние всички живеем в него.
Успяхме ли да научим как да се възползваме само от добрите страни на изобилието от информация или е необходимо да развиваме умения по медийната грамотност?
Отговор на този въпрос откриваме във видеокаста “Уменията на 21-ви век”, продуциран от Лидл България.
Във втори епизод от образователната поредица гости са медийните експерти Юлия Мишкова и Кристина Христова.
Юлия Мишкова и Кристина Христова, снимка: Lidl
Юлия е старши специалист “Управление на проекти” на сайта prepodavame.bg. Участва в разработването на разнообразни учебни материали, свързани с теми като медийна грамотност, екологично образование и др.
Кристина Христова е председател на Коалицията за медийна грамотност и ръководител на платформата Factcheck.bg. Кристина е сред учредителите и председател на АЕЖ-България в периода 2010 – 2016 г.
В разговора с водещите Алекс&Алекс те обясниха как функционират т.нар. медийни балони, в които всички ние живеем.
Алекс&Алекс, снимка: Lidl
Има различни значения на това понятие, но в случая със социалните мрежи ние попадаме в балон от съмишленици със сходни мнения и интереси. Така работи алгоритъмът. Той ни предлага “още от същото” според реакциите, които оставяме под публикациите на приятелите си.
Така се оказва, че до нас достига само едната гледна точка - нашата. Ние затвърждаваме убежденията си по дадена тема, защото получаваме потвърждението на съмишленици - хора и медии, с които социалната мрежа ни свързва.
Проблемът тук е, че по всяка спорна тема винаги има две мнения, винаги има две и повече гледни точки, но ние рядко стигаме до другата гледна точка, ограничени от нашия собствен информационен балон.
От една страна това ни носи емоционален комфорт, но от друга ни пречи да огледаме дадена тема от всички ъгли и да анализираме правилно ситуацията. А когато не разполагаме с достатъчно информация, не можем да вземем и правилното за нас решение и да се развиваме.
Има ли начин човек да бъде информиран без да става жертва на фалшивите новини, как да се измъкнем от информационните балони, в които неусетно попадаме и как с повишаването на медийната ни грамотност ще започнем да живеем по-добре – интересният разговор по тези теми може да видите във втория епизод на “Уменията на 21-ви век”.
За видеокаста „Уменията на 21-ви век“
Образователният видеокастът „Уменията на 21-ви век“ е продължение на успешна вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lid.
Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама служители от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори с експерти те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.
Първите два епизода предизвикаха голям интерес и бяха гледани общо от над 90 хиляди души.
Епизодите от видеокаста „Уменията на 21 век“ са достъпни безплатно в канала на Лидл България в YouTube, като всеки месец ще се предлага на аудиторията по един нов епизод.