Познаваме и очакваме Черния петък

Проучване разкрива кои ще са най-търсените стоки и колко ще похарчим

Последна промяна на 18 ноември 2019 в 10:00 3939 1

В навечерието на една от най-големите търговски кампании за годината – Черния петък или Black Friday – рекордните 95% от българите споделят, че знаят какво представлява шопинг събитието, а 73% от тях възнамеряват да се възползват от специалните оферти и да направят покупка. Това показва ежегодното проучване на Kantar* за нагласите и очакванията за деня с големите намаления. Черния петък, който дава старт на празничното пазаруване, навлезе у нас преди 6 години, когато едва 10% бяха чували и само 5% се включиха в него.

Българският Black Friday е дигитален

Два пъти повече от хората, които ще отидат във физически магазини, са тези, заявяващи, че първият им избор за пазаруване на Черния петък е онлайн – 62,9% от потенциалните клиенти. Пазаруващите онлайн са 77,1%, което бележи повишение спрямо предходната година, когато са били 70,4%. Най-активна е групата 25-34 г., следвана от 18-24 г. (съответно 90,4% и 83,6% от тях правят покупки през интернет). Това е продължаваща тенденция от предишните години, която експертите обясняват с множеството предимства на електронната търговия за бързо и лесно пазаруване – независимо къде се намираме и по всяко време на деня, все повече и през мобилните устройства. В мрежата може да сравним цените на предлаганите стоки и да изберем най-изгодната покупка, да избираме между хиляди специални оферти и да персонализираме преживяването с най-подходящите за нас методи на плащане и доставка.

Изборът онлайн

Водеща платформа сред дестинациите за онлайн шопинг по време на Черния петък е eMAG.bg – посочвана като първи избор от 26,7% от отговорилите в проучването, които възнамеряват да направят своите покупки в мрежата. Прогнозите на самата компания са, че един от трима души с достъп до интернет в страната ще посети техния Black Friday през мобилната апликация или сайта на eMAG.
За всеки по нещо

Изследването отговаря и на въпроса какво ще се търси най-много на Black Friday. Водеща е категорията Дрехи, към която са се насочили над 40% от възнамеряващите да направят покупки, следвана от Обувки (20,5%), Продукти за лична грижа и красота (13,7%) и Малки домашни електроуреди (12,9%). Мобилни телефони и Телевизори са сред търсените категории за съответно 8,7% и 5,6% от потребителите.

Тенденциите за най-търсените продукти в различните възрастови групи се определят от техния лайфстайл и потребности. Младите (18-24 г.) се ориентират основно към дрехи и са с повишен интерес към лаптопи и гейминг конзоли спрямо останалите групи; 25-34 г. и 35-44 г. се насочват към дрехи, обувки, козметика и малки домашни електроуреди; а спрямо цялостната извадка 45-55-годишните предпочитат стоки за дома и декора и малки домашни електроуреди.

Колко ще похарчим?

На въпроса колко възнамеряват да похарчат по време на Black Friday, 63,1% от анкетираните, пазарували онлайн, са посочили сума между 100 и 750 лв., като 17,9% от тях са предвидили между 350 и 500 лв. Покупки за над 1200 лв. имат намерение да направят 5,5%, а за под 50 лв. – 4,8%.

* Националното представително проучване е проведено по поръчка на eMAG сред 1000 респонденти на възраст между 18 и 55 г., живеещи в цялата страна, в периода 16–28 октомври 2019 г.