По-малко от половината родители на тийнейджъри осъществяват контрол върху съдържанието, което децата им потребяват онлайн. При майките и бащите на по-малки деца този процент е 85%. Това показва проучване телекомуникационната компания Yettel.
Родителите и на двете групи подрастващи най-често следят историята на браузъра или използват приложение за родителски контрол.
Проучването на Yettel „Дигиталният живот на децата и техните родители” е проведено от агенция за пазарни изследвания „Арбитраж“ в края на 2023 г. сред деца (7-12 г.), тийнейджъри (13-19 г.) и техните родители. То предоставя данни за въпроси, свързани с използването на интернет, онлайн заплахите и проблемите, пред които са изправени подрастващите, както и нагласите им за надграждане на дигиталните умения.
Навлизането на технологиите в нашия живот става очевидно, след като и най-малките прекарват доста време онлайн. Всяко второ дете и над 80% от тийнейджърите прекарват повече от три часа на ден в интернет пространството. Тийнейджърите прекарват най-много време в социалните мрежи (99%). 81% от тях също така слушат музика, гледат филми и сериали. По-малките обичат да отделят повече време в онлайн игри (81%). И в двете изследвани възрастови групи половината от младите хора използват образователните платформи.
Проучването поставя и фокус върху заплахите, с които могат да се сбъскат двете изследвани групи в интернет пространството, и дали успяват да ги откриват. Децата имат по-слаби познания как да се предпазват от онлайн заплахите. Най-трудно за тийнеджърите е разпознаването на фалшивите новини, сочат резултатите. Голям процент от тийнейджърите твърдят, че могат да разпозват вредните сайтове за компютъра и могат да се предпазят от вируси, а почти всички имат способност да създават различи пароли за различните си акаунти (91%). При децата се наблюдават значително по-ниски резултати за справянето с интернет рисковете.
Родителската роля също е много важна. 93% от родителите на тийнейджърите разчитат, че при разговор с тях, синовете и дъщерите им сами ще споделят, при наличие на проблем. Все пак повече от една трета (36%) от тях сами следят за онлайн активността и проверяват профилите в социалните мрежи на децата си.
С какви ситуации могат да се сбълскат подрастващите в интернет пространството?
И двете изследвани групи най-често се сблъскват с подигравки или обиди, а също и с невярна информация. Това е по-характерно за тийнейджърите, а за по-малките деца най-често става въпрос за откраднати профили.
Маргита Колчева, старши съветник “Устойчиво развитие“ в Yettel, разясни двете посоки на проучването и целите за 2024 г. Голяма част от анкетираните, са готови да развиват своите дигитални умения. Миналата година телекомът успя да достигне и ангажира над 47 000 деца и младежи по темата за сигурността в онлайн пространството, както и да помогне на над 12 000 души да повишат дигиталните си умения. В отговор на желанието за дигитално образование, Yettel работи по разширяването на обхвата на темите, като като обърне внимание на неподходящото съдържание, фишинг измамите и гейминг културата. Също така телекомът подготвя онлайн уроци за ученици, специална академия за учителите, която да подпомогне развитието на дигиталните им умения, и кампания в социалните медии за ангажиране на младежите чрез любимите им влиятелни интернет личности.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Служебният кабинет раздаде предколедно десетки милиони лева
Кремъл отрече съобщения за развод между Асад и съпругата му
Над 108 000 коли са излезли от София на 20 и 21 декември
Иван Костов - човекът, който промени България