Бонус-малус нарушава граждански права, смята омбудсманът

OFFNews Последна промяна на 28 ноември 2018 в 13:41 5181 2

Бонус-малус нарушава граждански права, смята омбудсманът

Омбудсманът Мая Манолова изпрати становище до председателя на Комисията за финансов надзор Карина Караиванова по повод общественото обсъждане на проекта на Наредбата, която въвежда т. нар. система „бонус – малус“, чрез която ще се коригира размера на застрахователната премия според поведението на водача на моторното превозно средство. 

Мая Манолова е категорична, че проектът на Наредбата нарушава правата и интересите на гражданите, защото остава впечатление, че в нея са изведени на преден план интересите на застрахователите.

Омбудсманът подчертава, че съгласно Кодекса на застраховането по задължителната „Гражданска отговорност“ на автомобилистите са застраховани собственикът, ползвателят и държателят на моторното превозно средство. Това изключва автоматично МПС-тата като обект на начисляване на клас бонус-малус.

„Вината за нанесени вреди и съответно отговорността за тях може да се търси само и единствено от водача. Не автомобилите са причина за високия брой на пътнотранспортни произшествия за 2016 и 2017 г. Не автомобилите са причина за високия брой на установените нарушения при управлението им. Причината е човешкият фактор. Оттам нататък всички правила, свързани с определяне, прехвърляне на бонус-малус и т.н. на МПС са незаконосъобразни, необосновани и несправедливи“, пише в становището си Манолова.

Тя е категорична, че аргументът на КФН, че така ще се избегнат злоупотреби от страна на недобросъвестни шофьори, не почива на никаква житейска и правна логика.

„Що за аргумент би било да погазваш права на изрядните купувачи на автомобили, само за да спреш неизряден водач да заобиколи системата“, пита риторично омбудсманът.

В становището си Мая Манолова посочва още, че чрез намаляване на застрахователната премия се стимулират водачите, които през съответния период са спазвали правилата за движение и не са допуснали нарушения или ПТП. Но от друга страна, се допуска същите тези водачи да бъдат наказани за това, че купуват автомобил, с който е извършено нарушение или ПТП, за което те нямат вина и не носят отговорност.

Манолова обръща внимание още, че не е редно собственик на МПС да носи отговорност за поведението на друг шофьор, извършил нарушение със същия автомобил.

Общественият защитник подчертава, че е необходим механизъм, по който неправомерно взетите суми за застрахователна премия, да бъдат възстановени в най-кратък срок от застрахователя.

„Не става ясно как са определени по тежест нарушенията, при които се повишават наказателните точки, влияещи на малуса на лицето, предвид една от целите на Наредбата – да се създадат условия за намаляване на ПТП и особено на тежките от тях“, посочва още Мая Манолова.

Според нея размиването на отговорност, вменяването на чужда вина, с което се приравняват изрядните водачи с нарушителите, не е начинът за създаване на условия за намаляване на ПТП.

В заключение омбудсманът предлага на КФН, МВР, МТИТС да направят задълбочена оценка на последиците, които биха предизвикали разпоредбите на Наредбата, за да се намерят справедливи механизми за прилагане на системата бонус-малус.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

10819

2

случайно прочетох

28.11 2018 в 14:23

В случая, Манолова е права.
Отговорността е на "зад кормилното устройство".

3000

1

Танзопен

28.11 2018 в 14:20

ПРОСТО Е!

Застраховка "Гражданска отговорност" трябва да е на "Шофьор". Това е практиката по нормалните страни.
Който иска да кара си прави застраховка. Именно затова се казва "ГРАЖДАНСКА" НА ЧОВЕКА!!!

Който има нарушения плаща повече, който няма нарушения плаща по-малко. ТОВА е ПРЕВАНТИВНО ВЪЗПИТАТЕЛНО!

Ако шофьора избяга, отговорност носи "собственика му", на кого го е преотстъпил за ползване.

Когато собственика не е шофьор, то той има избор да си направи предварително застраховка (съмнявайки се недобросъвестност на този, на който е дал колата си) или да си плаща обещетенията на избягалия шофьор.

Лизингодател/Рентиер преостъпва "отговорността" на лизингополучателя/ползвателя.

Застраховка "Каско" е на автомобила, тя е имуществена застраховка, за да си караш и спиш спокойно.