ЦИК спря нови държавни 17 хил. лв за "Хаштаг-БГ"

Симона Костадинова 15 октомври 2015 в 19:55 3256 0

На днешното си заседание Централата избирателна комисия (ЦИК) отказа предварителна заявка за договор за 17 520 лева на сайта "Хаштаг-БГ" с партия "Бургас".

Към момента малкият сайт, който според Alexa е на 1164 място от българските сайтове, е рекордьор по сключени договори за предизборна агитация. По данни на в."Сега", "Хаштаг-БГ" вече е сключил договори за около 267 000 лв.

Член на ЦИК коментира пред OFFNews, че и сега този сайт е "накичен като коледна елха" и рекламната му ефективност е изключително намалена. По думите му "Хаштаг-БГ" вече има твърде много разнопосочни предизборни реклами. Затова е гласувал против започването на процедура за още една.

Предварителната заявка на "Хаштаг-БГ" беше разгледана заедно с две други - на сайта "България утре" с партия "Възраждане" за 6 000 лв и на сайта "Днес +" със същата партия за 7 620 лв. Заедно те бяха отхвърлени.

След това от ЦИК взеха решението да разгледат заявките поотделно. Така тази на "Хаштаг-БГ" беше отхвърлена с гласовете на 6 от присъстващите 11 членове на Комисията.

От ЦИК коментираха, че това не е прецедент, но се случва много рядко.

Ако заявката беше одобрена, сайтът щеше да сключи договор с партия "Бургас", която има медиен пакет. Средствата са предоставени от държавата, защото политическата формация е една от партиите и инициативните комитети без държавна субсидия, които са се регистрирали да агитират "за" или "против" на референдума за електронното гласуване.

Сайтът е под шапката на фондация "Хаштаг-БГ", който е собственост на Милена Евгениева. Същата, но вече с фамилията Кичашка, е съсобственичка с бившия депутат от НДСВ Борислав Цеков в "е-Март Ауторити". Фондацията и дружеството са регистрирани на един и същ адрес - ул. "Бачо Киро" в София.

От "Хаштаг-БГ" са предлагат за предизборната кампания три рекламни пакета - "Максимум", "Оптимум" и "Стандарт". Всички те са за седмица.

Първият включва публикуване на до 5 на новини, 1 интервю или 1 видеоклип, както и рекламен банер (Header banner) на първа страница над главата, а цената е 8000 лв. без ДДС. Втория предлага публикуване на до 3 на новини, 1 интервю и рекламен банер (300х250), видим на всяка страница. Неговата цена е 6000 лв. без ДДС. Последният рекламен пакет включва публикуване на 2 новини и рекламен банер (300х250), видим на всяка страница. Неговата цена е най-ниска 3500 лв. без ДДС.

Именно тази връзка се оказва ключова и обяснява как така сайт, който не е особено популярен, е толкова предпочитан за предизборна агитация от политическите формации с медийни пакети.

Предисторията

Миналата седмица сайтът Club Z разкри, че част от агитаторите са свързани с "Хаштаг-БГ", като и с "Института за модерна политика" на Борислав Цеков. Така е и с партия "Бургас", която беше част от коалиция "Модерна България" на Цеков при предсрочните избори през 2013 г.

Това не е единствения договор на "Бургас" с  "Хаштаг-БГ". Миналата седмица ЦИК одобри договор между тях за 19 200 лв.

Свързани с Цеков лица има и при договор за З9 960 лв., който е сключен с комитета на Радослав Маринов, агитиращ с "не" на електронното гласуване. Маринов е член на сдружение "Асоциация на младите юристи", което е на Борислав Цеков.

"Хаштаг- БГ" има и договор за 30 360 лв. с видински комитет, чийто председател е Борислава Стоянова. През 2014 година, когато бяха изборите за евродепутати, тя е била в листите с наблюдатели на "Института за модерна политика". Партия "Нова алтернатива" също е избрала този сайт за агитация за референдума, договорът е за 30 900 лв. Неин лидер е бившият министър на отбраната Николай Цонев, който е бил в НДСВ заедно с Цеков.

В началото на тази седмица пък ЦИК спря договори за други близо 70 000 лева, предназначени за "Хаштаг-БГ".

Тогава три граждански инициативи от Видин поискаха да сключат договори за по над 30 000 лева, за да агитират срещу референдума в сайта. Първият инициативен комитет е представляван от Емил Иванов и искаше да плати 37 000 лева, а вторият е на Павла Цветкова, която искаше договор за 31 290 лв. Третият пък е на Ивайло Петров и представителите му искат да получат медийна услуга за 30 000 лева.

Предстои да разберем дали ЦИК ще изплати сумите по договорите, които са сключени с "Хаштаг-БГ". Сайтът ще трябва да докаже, че е извършил услугата, за която е бил сключен всеки един договор. 

От ЦИК подчертаха пред OFFNews, че не е в компетенциите им да следят дали договорите са сключени между свързани лица. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови