Най-малко 210 милиона лева ще струва спасяването на БДЖ

Ива Оприкова Последна промяна на 07 април 2015 в 18:51 3971 5

Снимка БГНЕС/БОБИ ТОШЕВ

Държавно финансиране в размер на минимум 210 млн. лева е необходимо на БДЖ за следващите 7 години, за да се спаси отрасълът.

За оптимистичния вариант, при който ще се обнови паркът на железниците, държавата ще трябва да подпомогне отрасъла минимално с 430 млн. лв. за същия период. Ако политическите сили обединят усилия и постигнат съгласие за модернизиране на железниците и се отпуснат повече средства, ще бъдат закупени минимум 15 нови електромотрисни влака и 30 шинобуси.

Анализите за бъдещето на железниците са част от стратегията за реформа в БДЖ и развитието на железопътния транспорт през следващите 7 години, която беше представена днес на пресконференция пред журналисти.

Нa срещата присъства ръководството на БДЖ, генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев, изп. директор на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров, както и целият състав на парламентарната комисия по транспорт.

Документът е 400 страници и предстои да бъде внесен за обсъждане в транспортната комисия в НС. Проектът ще бъде публикуван и на страницата на транспортното ведомство за обществено обсъждане. Нови информационни системи, инвестиции, погасяване на кредитите и оптимизация на процесите и персонала в железниците предвижда амбициозната стратегия.

Ако стратегията бъде одобрена в българския парламент, тя ще бъде представена и в Брюксел за нотифициране.

Приемането на стратегия е необходимо, за да може страната ни да поиска от Европейската комисия възможност да подпомогне финансово БДЖ. Така компанията ще може да пристъпи към обявените намерения за закупуване на нови влакове и погасяване на задълженията си, посочи Московски.

При представянето на стратегията пред журналисти министърът изрази съмнение, че ще получи пълното финансиране и ще се осъществят оптимистичните варианти, заложени в нея.

Московски подчерта, че ако се въведат обаче тол таксите в автомобилния транспорт, ЖП секторът може да стане в пъти по-привлекателен.

"Все повече днес държавата финансира пътния сектор, приходите от винетки не достигат за подръжка на пътищата. Ако се промени системата, ЖП секторът ще стане по-привлекателен и ще се изравнят условията", обоснова се Московски.

Особено внимание в проекта се отделя на развитието на печелившите за момента в БДЖ линии - София-Варна и София-Бургас. Ако се отпуснат необходимите средства, ще пътуваме с влак от столицата до Бургас за 4 часа, а от София за Варна - за около 5 часа и половина. Това може да се случи в следващите 4 години, ако за двете направления от държавата, без субсидиите, се отпуснат 1.9 млрд. лв.

В средносрочната стратегия за следващите 7 години сериозно място е отделено и за погасяването на дълговете на БДЖ към кредиторите.

Според песимистичния сценарий държавата ще трябва да подпомогне БДЖ с 300 млн. за 7-годишния период, за да се изплатят старите задължения.

При оптимистичния вариант - от бюджета, ако се осъществи приватизацията на "Товарни превози", ще трябва да се отпуснат само около 134 млн. лв.

В проекта е предвидена и оптимизация на излишния капацитет - вагони,локомотиви, сгради и терени ще се продадат, ако са излишни.

Очакваните приходи от оптимизация са в размер на 69 млн.лв. Предвижда се и съкращение на персонала, който ще бъде намален с около 600 души.

Много от неефективните линии ще бъдат затворени, някои дори демонтирани. Възможно е някои от линиите да бъдат дадени на концесия или отдадени под друга форма на общините за ползване, като БДЖ ще отстъпи и субсидията.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

08.04 2015 в 08:52

Какво значи съсипваме си БДЖ? Ако не може да се оправя -закривай. Ако може пък и някоя стотинка да се пипне от приватизация - екстра.

08.04 2015 в 00:03

Пак парите на хората да харчим... Пак обществени поръчки, пак лентичк. Ми приватизирайте го това БДЖ бе, другари, докарайте тука някоя френска или немска компания с хубави локомотиви с хубаво обслужване. Да видите тогава ще се возят ли циганите без пари, ще закъснява ли влака, ще закъсва ли насред гората... О, чакайте, ние не обичаме инвестиции, не обичаме частното, не обичаме да си плащаме, забравих, простете!

07.04 2015 в 21:32

Колко много нови възможности!!!... за крадене :(

07.04 2015 в 19:47

В цивилизования свят се опитват да свалят хоарата от колите и самолетите и да ги качат на влакове а ние съвсем умишлено си съсипваме БДЖ. Времето на магистралите отмина отдавна а ние тепърва се напъваме да хабиме пари по тях. Транспорта на бъдещето е влака! Само той може да бъде достатъчно екологичен и бърз със сравнително приемливи инвестиции.
Вместо да се опитват да "спасят" нещо със половинчати мерки да помислят за малко по-амбициозни цели като високоскоростни влакове София-Варна, София-Бургас, София-Солун или пък София-Виена...

07.04 2015 в 19:02

А нещо за приватизация да е минавало през ума на някой от гореизброените икономически гении? Московски му намери цаката - ше направим пътуването по асфалтови пътища гадно, за да се насочат хората към БДЖ. Предлагам да почнем да слагаме нафталин във вносните храни, така че потребителите, волю-неволю, да изберат българското.