Държавно финансиране в размер на минимум 210 млн. лева е необходимо на БДЖ за следващите 7 години, за да се спаси отрасълът.
За оптимистичния вариант, при който ще се обнови паркът на железниците, държавата ще трябва да подпомогне отрасъла минимално с 430 млн. лв. за същия период. Ако политическите сили обединят усилия и постигнат съгласие за модернизиране на железниците и се отпуснат повече средства, ще бъдат закупени минимум 15 нови електромотрисни влака и 30 шинобуси.
Анализите за бъдещето на железниците са част от стратегията за реформа в БДЖ и развитието на железопътния транспорт през следващите 7 години, която беше представена днес на пресконференция пред журналисти.
Нa срещата присъства ръководството на БДЖ, генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев, изп. директор на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров, както и целият състав на парламентарната комисия по транспорт.
Документът е 400 страници и предстои да бъде внесен за обсъждане в транспортната комисия в НС. Проектът ще бъде публикуван и на страницата на транспортното ведомство за обществено обсъждане. Нови информационни системи, инвестиции, погасяване на кредитите и оптимизация на процесите и персонала в железниците предвижда амбициозната стратегия.
Ако стратегията бъде одобрена в българския парламент, тя ще бъде представена и в Брюксел за нотифициране.
Приемането на стратегия е необходимо, за да може страната ни да поиска от Европейската комисия възможност да подпомогне финансово БДЖ. Така компанията ще може да пристъпи към обявените намерения за закупуване на нови влакове и погасяване на задълженията си, посочи Московски.
При представянето на стратегията пред журналисти министърът изрази съмнение, че ще получи пълното финансиране и ще се осъществят оптимистичните варианти, заложени в нея.
Московски подчерта, че ако се въведат обаче тол таксите в автомобилния транспорт, ЖП секторът може да стане в пъти по-привлекателен.
"Все повече днес държавата финансира пътния сектор, приходите от винетки не достигат за подръжка на пътищата. Ако се промени системата, ЖП секторът ще стане по-привлекателен и ще се изравнят условията", обоснова се Московски.
Особено внимание в проекта се отделя на развитието на печелившите за момента в БДЖ линии - София-Варна и София-Бургас. Ако се отпуснат необходимите средства, ще пътуваме с влак от столицата до Бургас за 4 часа, а от София за Варна - за около 5 часа и половина. Това може да се случи в следващите 4 години, ако за двете направления от държавата, без субсидиите, се отпуснат 1.9 млрд. лв.
В средносрочната стратегия за следващите 7 години сериозно място е отделено и за погасяването на дълговете на БДЖ към кредиторите.
Според песимистичния сценарий държавата ще трябва да подпомогне БДЖ с 300 млн. за 7-годишния период, за да се изплатят старите задължения.
При оптимистичния вариант - от бюджета, ако се осъществи приватизацията на "Товарни превози", ще трябва да се отпуснат само около 134 млн. лв.
В проекта е предвидена и оптимизация на излишния капацитет - вагони,локомотиви, сгради и терени ще се продадат, ако са излишни.
Очакваните приходи от оптимизация са в размер на 69 млн.лв. Предвижда се и съкращение на персонала, който ще бъде намален с около 600 души.
Много от неефективните линии ще бъдат затворени, някои дори демонтирани. Възможно е някои от линиите да бъдат дадени на концесия или отдадени под друга форма на общините за ползване, като БДЖ ще отстъпи и субсидията.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
08.04 2015 в 08:52
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.04 2015 в 00:03
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
07.04 2015 в 21:32
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
07.04 2015 в 19:47
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
07.04 2015 в 19:02
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара