Как Москвич отново ще превземе света

Андрей Гурков, DW Последна промяна на 17 май 2022 в 16:54 4058 14

Снимка Marica van der Meer/Arterra/Universal Images Group/Getty Images

Класически Москвич 408 и класически руски пейзаж от сибирския град Томск.

В Русия се готвят да възродят автомобилната марка "Москвич", но с електрически двигател. Някои навярно мечтаят и за превземането на чуждестранни пазари. Андрей Гурков има ясно мнение по въпроса в DW.

Каква сензация само! Нямам предвид това, че градската управа на Москва се сдоби с нов актив – завода на "Рено" в руската столица. Френският автомобилен концерн още в края на април взе решението да се изтегли напълно от Русия, оставяйки на руските власти двете си предприятия – това в Москва и заводите АвтоВАЗ в Толиати.

Нито пък имам предвид това, че кметът Сергей Собянин е решил да възроди историческата марка „Москвич“, чийто собственик фалира в началото на 2000-та година, след като руският пазар се отвори за много чужди автомобилни фирми. Този маркетингов поход на московския градоначалник прекрасно обслужва бляновете по всичко съветско, всичко велико, обхванали сега значителна част от руското общество и вписващи се напълно в общата концепция на днешна Русия да върви напред, гледайки назад.

Утопични проекти

За мен истинската сензация в намеренията на Собянин се състои в това, че „на първо време“ той щял да организира производството на класически автомобили с двигатели с вътрешно горене, а по-късно и на електромобили. С това московският кмет на практика признава, че бъдещето на автомобилната индустрия е именно електромобилността. И второ: със замяната на вноса той издига сегашните руски проекти на ново равнище – това на утопията.

Не, Собянин не е склонен да обяви скромно, както вече направиха от АвтоВАЗ, че ще произвеждат “Лада“, но без някои технически изобретения като антиблокиращата спирачна система (ABS). Нито пък му стиска да признае, че са прави анализаторите от Руската централна банка, че Русия – една страна, която води война и страда от наложените ѝ тежки международни санкции, може да произвежда единствено такава продукция, която е на по-ниско технологично ниво.

Подобна индустриална провинциалност не устройва московския кмет, той иска столичен размах и технологичен пробив – та били те и само на думи. „Обичам нашите велики планове“, бе написал навремето Маяковски, който страстно възпяваше една страна, която за 70 години от съществуването си така и не успя да пусне в масово производство лек автомобил без чужди технологии.

"Москвич" и "Камаз" ще разработват съвместно електромобил

Самият Собянин припомня, че заводът, който сега той поема от "Рено", преди почти 100 години в Съветския съюз е започнал дейността си с производството на автомобили "Форд". Но не, днес Русия няма нужда от западно ноу-хау, защото „Москвич“ и неговият партньор „Камаз“, от който междувременно се изтеглиха германците от Daimler Truck, сами ще се справят и ще организират производството на собствени електрически модели – дейност, в която водещите световни автомобилни концерни наливат милиарди.

Андрей Гурков

Можем само да поздравим московчани за това, че немалка част от техните данъци и от градския бюджет ще бъде похарчена именно за този смел, горд и ударен проект, като освен това ще има нужда от огромни инвестиции за създаването на съответната инфраструктура (мрежа от зарядни станции).

Електрическият "Москвич" покорява световния пазар?

Или може би московското кметство планира да покрие всички тези разходи с износ на електрически „Москвичи“? Например в Китай, за който сега мечтаят всички руски фирми, които искат да заместят отпадналия внос от Запада. Сякаш в Китай си нямат предостатъчно собствени производители на електрически автомобили.

Или пък се готвят за присъствие в страните и регионите с бързо растящи продажби на „Тесла“? Е, в такъв случай Илон Мъск е в беда! В ожесточена конкуренция за технологично лидерство той ще трябва да се изправи не само срещу „Роскосмос“ на Дмитрий Рогозин, но и срещу „Москвич“ на Сергей Собянин. Горко ѝ на „Тесла“!

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

700

14

швейк

19.05 2022 в 11:48

единственият начин москвич да обърне вниманието на света към себе си е, ако накара света да го бута да запали

120

13

редовно четящ

17.05 2022 в 21:51

Масквич с елдвигател и ремарке с дизелов агрегат за захранване.

440

12

Pietro

17.05 2022 в 21:51

най-страшният момент за западните автомобилни зверове ще настъпи не заради Москвич, а когато решат да възкресят Запорожеца. Няма да могат да го правят под това име, щото Запорожието е в Украйна. Но може да го пуснат като Путлеровец. Треперете Бе Е, Ве, Мерцедес и Ауди, идва чудото на чудесата. Автомобил с две манивели, една отпред и една отзад, за по-сигурно.

-1167

11

Johnny B Goode

17.05 2022 в 21:32

Абе гледам аз акциите ми на Тесла паднали малко последните, а то имало защо.

3000

10

sparebits

17.05 2022 в 21:16

Терпери, Илоне!

-1167

9

Johnny B Goode

17.05 2022 в 21:00

Едно време поне оръжията и ракетите им ги биваше на руснаците. Сега и там пълна скръб. Рогозин изгуби спътника вчера, танковете задръстиха Украйна със старо желязо.

Анимация, гола вода и кал в ушите.

1010

8

Constanza

17.05 2022 в 20:30

Съдейки по протестите и арестите от началото на войната, май не е толкова масов.

3010

7

DARTH VADER

17.05 2022 в 20:27

НАЙ-ПРИТЕСНИТЕЛНОТО Е,ЧЕ СИ ВЯРВАТ...
ПО МОЕМУ,РУСНАЦИТЕ КАТО ЦЯЛО СА ЖЕРТВА НА МАСОВ АМОК.
НЕ ЗНАМ ДАЛИ ПРОПАГАНДАТА ИЛИ ВОДКАТА ТАКА ГИ ИЗПИЧА...ИЛИ ИМА ДРУГ ФАКТОР,НО СМЯТАМ ЗА ОПАСНО ДА ОБИТАВАМЕ ЕДНА И СЪЩА ПЛАНЕТА С ТЕЗИ...

5638

6

IvanofRumen

17.05 2022 в 20:17

Ако въобще произведат и една бройка в рашиската федерация няма да го купуват, а какво остава по света.

3271

5

Анализи

17.05 2022 в 20:01

Имах чисто нов Москва. Зимно време като пуснеш парното харчеше по 13 л. Няма лошо и без това няма кой да им купува петрола.