Панайот Бончев: София губи от билбордовете най-малко 15 млн. лв.

Нели Чолашка 16 юли 2012 в 10:26 2924 0

Панайот Бончев, общински съветник от БСП. Снимка: Сергей Антонов
Панайот Бончев, общински съветник от БСП. Снимка: Сергей Антонов

Сагата с конкурса за външна реклама в София започна още през 2006 г. с първите опити да се приеме наредба за външната реклама в столицата. След едногодишна подготовка и обсъждания с рекламните агенции в края на 2007 г. беше приета наредба, но тя беше обжалвана и дълго време не влезе в сила. Върховният административен съд се произнесе чак в края на 2009 г. в полза на общината и тогава започна подготовката на новите схеми и конкурси. В края на май 2010 г. общинският съвет гласува първата предложена от главния архитект Петър Диков конкурсна документация, но тя беше оспорена от агенциите пред Комисията за защита на конкуренцията и пак се стигна до съда.

Последваха още два опита да бъде проведен конкурс и сега се обявяват резултатите от последния, който започна през юни 2011 г. Предишният беше отменен с мотива, че се чакат промени в Закона за общинската собственост, които ще разрешават на общината да направи договорите с агенциите 10-годишни. Преди промените общинска собственост можеше да се отдава под наем само до 5 години. "Бизнесът е единодушен, че при по-дълъг срок ще се направят по-добри инвестиции в рекламните съоръжения. Ние пък ще заложим по-високи наемни цени", обяви тогава Фандъкова. 

За новия конкурс обаче беше поръчана нова оценка на пакетите, направена от фирмата "ЛС-консулт" ООД,  и в крайна сметка началната им цена се оказа по-ниска спрямо предишния конкурс. Така за разлика от обещанието на Фандъкова победителите в конкурса ще спечелят двойно по-дълги договори на по-ниски цени. От резултатите от конкурса за големите билбородове, за които комисията за конкурса взе решение наскоро, се оказва, че не само началните цени са занижени, но и ще бъдат отдадени под наем на агенциите, които са предложили най-нисък наем. Сред тях са фирмите, които и в момента рекламират на общински терени - "Имидж", "Прайм аутдор" и "Булмедиа", свързани с журналистката Диляна Грозданова и с рекламния и медиен бос Красимир Гергов. Само две позиции са дадени на нов играч на пазара - “ЕПА Медия – Идея Комм”.

Заради всичко това един от членовете на комисията, която отваряше и оценяваше офертите - Панайот Бончев от БСП, подписа протоколите с особено мнение.

 

- Г-н Бончев, защо подписахте с особено мнение резултатите от конкурса за билбордовете в общински терени?

- Попаднах в комисията за външната реклама на София на мястото на Лили Долджова от БСП, която вече не е общински съветник. Конкурсите са два - за големите билбордове и за малките рекламни пана и са от юни 2011 г. Процедурата се точи повече от 13 месеца. Трябва в Гинес да се запише. 13 месеца да не може да се излезе с резултат, това е уникално. Аз съм в Комисията от декември миналата година. От декември досега съм участвал във всяко заседание на тази комисия и винаги съм питал защо непрекъснато се отлага или се бави събирането и отварянето на документите, и взимането на решения. След много отлагания и взимане на решение на следващото заседание да приключим поне този пакет В и да започнем с пакет А, взехме решение на 15 юни да се отвори пакет А, но към днешна дата и това не се е случило.

Комисията се състои от общински съветници и хора от администрацията на Столичната община. В нея е и настоящият председател на Столичния общински съвет Елен Герджиков, който има интереси в този бранш и въобще не трябваше да бъде включван в комисията.

- Вие сте отворили офертите за големите или малките реклами? 

- Пакет В е за големите билбордове, а А е за малките реклами. Поставих и въпросът защо започнахме от пакет В - от големите, а не от малките и защо въобще ги разделяме. Участниците са едни и същи и ние за 13 месеца им дължим гаранцията за участие в размер на около 15 млн. лв. Ако бях на тяхно място, отдавна бих осъдил общината.

- Защо, според вас, не съдят общината и дори не роптаят, че се бави конкурсът?

- Има една група от рекламодатели, които имат интерес конкурсът да не се проведе. Повече от две години са изтекли всички договори за външна реклама върху общински терени и по същество билбордовете и другите рекламни елементи в тези терени са незаконни. Плащат се т. нар обезщетения, а не наеми, които не се знае къде потъват. Последните две години се отчита, че от цялата рекламна дейност в Столичната община са постъпили около 2.5 млн. лв.

Наемите, които събират агенциите от рекламодателите, са 1100 лв. за 14 дни за реклама от двете страни на един билборд. Приблизително взимат по 1700 лв. на месец от билборд. Като се има предвид, че стопанисват по 60 билборда, това прави 100 хил. лв. на месец, а ние ще им събираме 25 хил. Представяте ли си за каква печалба става въпрос.

Минималните цени само за пакет В биха формирали минимум 3 млн. лв. и заедно с пакет А стават 5 млн. лв. И още един пример ще дам - ако тръгнете сега по бул. "Витоша" или която и да било улица, ще видите на стълбовете огромно количество транспаранти и не е ясно събират ли се от тях наеми и къде потъват тези пари. Това са десетки хиляди рекламни елементи и по 1 лв. да се събира от тях, ще има голям приход за общината. Вероятно се събират пари, но не в общината.

- И все пак защо подписахте с особено мнение резултатите от конкурса за големите билбородве и само вие ли бяхте против?

- С особено мнение подписахме аз и шефът на отдел "Реклама" в общината Евгени Радев. Моят мотив беше, че се класират на първо място офертите с най-ниска наемна цена и с най-ниски инвестиции. Те са получили високи оценки за мениджмънт и историческо присъствие. Няма никаква логика в това. Има нещо съмнително в това да се дава оценка 1 при десетобалната система за историческо присъствие на фирми, които присъстват отдавна на пазара. Явно причината е да не се класират. Мога да дам пример с фирма, която дава 17 хил. повече на месец и обещава 8.5 пъти повече да инвестира и губи.

- Съобразиха ли се с вашите възражения?

- Кметът Йорданка Фандъкова върна документацията на комисията заради двете особени мнения. Комисията обаче прегласува първото си решение.

- Колко ще загуби общината, по ваши изчисления, от  избора на рекламните агенции, които дават най-ниската цена?

- Само от пакет В заради избора на по-ниските наемни цени общината ще губи минимум 1.4 млн. лв. годишно, което са 14 млн. лв. за десет години. Имаше предложения за наеми от 90-100 хил. лв. на месец, които не бяха одобрени.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови