Реформа: Учител ще се става за 1 година, закриват помощните училища
Горещ телефон ще заработи в Министерство на науката и образованието, на който да се отговаря на всички въпроси и затруднения след влизане на новия Закон за училищното и предучилищното образование от август.
Това обяви заместник-министърът на образованието Диян Стаматов на Националния учителски събор в зала Арена Армеец в столицата. По думите му преди всичко новият закон дава свобода на учителите и образователната система.
Зам.-министърът уточни реформите в образованието така:
Първо всеки клас ще има свой учебен план.
Второ - учебниците - всеки учител ще може сам да избира най-подходящият учебник за собствените си ученици и за всеки клас поотделно, ако иска. Учителите по история първи ще се докоснат до реформата в образованието, тъй като за тях вече са подготвени 8 комплекта учебници по история.
Третата и най-основна реформа са иновативните училища. Това са нов вид училища, които ще могат да избират своя собствена програма, а такова училище можа да стане от най-голямото столично до най-малкото в провинцията.
И не на последно място трябва да се увеличи квалификацията на учителите. Те трябва да се развиват и да подобряват квалификацията си през цялото време, като за целта са предвидени 16 часа за квалификация в институциите, както и 100-150 лева за всеки учител за курсове и семинари.
Реформата в образованието включва и създаване на Обществени съвети, които да разискват учебния план, учебниците и изразходването на средства.
Новоназначените учители пък ще имат наставници и ще стават класни ръководители само в краен случай, обясни още зам.министърът Диян Стаматов. Предвижда се да заработи и нова програма за учители на Еразъм, наречена „Нов път за таланти”. Това е магистърска програма, която в рамките на 1 година ще обучава учители, които са открили интерес към професията в късен етап от живота си, но нямат нужната квалификация.
Помощните училища пък ще се превърнат в Центрове за специална образователна подкрепа и децата, които учат там, вече ще са част от учебната институция.
Предизвикателствата пред новия Закон за училищното образование учители коментираха със страх така : „Ново подреждане на буквите със стар буквар – Невъзможно е!”. Или с оптимизъм така – „Да вървим заедно и ще стигнем далеч”.