Двама американски учени с Нобеловата награда по химия

Вероника Шербанова 10 октомври 2012 в 15:09 2032 0

Робърт Лефковиц и Брайън Кобилка получиха Нобеловата награда за химия. Снимка: БГНЕС

Робърт Лефковиц и Брайън Кобилка бяха отличени с Нобеловата награда за химия за 2012 г. заради проучванията им как човешките клетки усещат околната среда.

Работата им е фокусирана върху G-протеина и взаимодействието му с рецепторите, което помага за по-доброто разбиране за това как си взаимодействат клетките.

Двамата учени ще получат златен медал и парична награда на стойност 8 милиона шведски крони – 1,21 милиона долара.

Наградите, носещи името на Нобел, се присъждат ежегодно за най-важните открития в областта на физиката, химията, физиологията или медицината, за забележителни литературни постижения и за дейност в интерес на световния мир.

В понеделник беше обявена и Нобеловата награда за медицина. Отличието получиха японският учен Шиния Яманака и британският му колега Джон Б. Гърдън. Те бяха отличени за откритието, че зрели клетки могат да бъдат препрограмирани в плурипотентни клетки. Работата на двамата учени е свързана с извличането на стволовите клетки и с клонирането на животни.

Във вторник пък стана ясно, че французинът Серж Арош и американецът Дейвид Уайнланд са отличени с Нобеловата награда за физика.

Двамата учени са открили начин да боравят с миниатюрни квантови частици (единични фотони и йони) и да ги измерват, без да ги унищожават, което преди се смяташе за невъзможно.