Проектът за третия метролъч е без екооценка

Министерството на околната среда и водите е преценило, че не е нужен ОВОС

Нели Чолашка Последна промяна на 26 ноември 2014 в 17:30 10282 8

Третият лъч на метрото е в зелено. Предвидено е да започне да се строи през втората половина на 2015 г. и да бъде завършен до края на 2018 г.

Проектът за строителството на третия метролъч е без доклад за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС).

Именно това оспорва в съда "Сдружение независим обществен контрол" и се надява да спре проекта, докато не се направи екооценка.

Ние не сме срещу метрото и срещу третия метролъч или неговия маршрут, ние искаме екооценка. Цяла година природата ни предупреждава чрез наводненията", обясни пред OFFNews Иван Димитров от сдружението.

Според него най-вероятно има и археология по трасето на третата линия на метрото и от общината не искат да се разбере, за да не се забави строителството.

Димитров има и друг проблем - твърди, че отпадъци от строителството на втория метролъч се извозват не до специалните депа за строителни отпадъци, а ги изсипват в близост до неговия имот в кв. "Горубляне". Той е сезирал кмета и Столичния инспекторат, но не е имало реакция. Заплашва със сигнал до ДАНС и прокуратурата.

"Има доклад от независими експерти - 200 стр., който играе ролята на ОВОС. Министерството на околната среда и водите (МОСВ) е компетентно да каже дали тази оценка е достатъчна, те са преценили, че е достатъчна", коментира за OFFNews Стоян Братоев, шеф на общинското дружество "Метрополитен", което отговаря за стопанисването и строителството на метрото в София.

По думите му във внесения в МОСВ материал са анализирани всички аспекти – въздух, почви, зелена система, птици.

"Оценката не е само за строителството, но и как после ще влияе експлоатациата. Описано е и къде ще се извозват строителните отпадъци. Заключението е, че това е един от най-екологичните проекти", уточни Братоев.

Той обясни, че земните маси от строителството на метрото се извозват до депа в кварталите "Суходол" и "Враждебна". В някои случаи земната маса може да се използва и затова стои до обекта, докато приключи строителството, допълни шефът на "Метрополитен".

И по информация от главния архитект на София Петър Диков има подготвени материали за оценка на въздействието върху околната среда от строителството на третия метролъч.

Относно строителните отпадъци той напомни, че от от 14 юли тази година е в сила нова Наредба за управление на отпадъците, която задължава всички строителни обекти да имат проект за управление на отпадъците.

"В този проект трябва да се опише точно количеството по проект на отпадъците и де се посочи депото, където ще се извозват. Досега строителите ги изхвърляха, където им падне и това беше наистина голям проблем", признава главният архитект.

Относно оспорващите в съда проекта на третия метролъч Диков твърди: "Тези хора не спекулират, те рекетират".

OFFNews попита и екоминистерството има ли или не ОВОС за строителството на третия метролъч и оттам отговориха следното:

"Относно предстоящото разширение на метрото в София – „Изграждане на ІІІ метродиаметър – „Депо Ботевградско шосе - бул. Владимир Вазов – ЦГЧ – ж.к. Овча купел“ в Министерство на околната среда и водите е проведена процедура по реда на глава шеста, раздел трети от ЗООС – преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС).
От министъра на околната среда и водите е издадено мотивирано Решение № 10-ПР/2013 г., с което е преценено да не се извършва ОВОС за инвестиционното предложение (ИП).
В хода на процедурата е проведена и консултация с Министерство на здравеопазването, относно предполагаемото въздействие върху човека и възможния на риск за човешкото здраве. 
Предвид становището на МЗ за отсъствие на риск за човешкото здраве и поради липсата на вероятност от значително отрицателно въздействие върху околната среда, е постановено решение да не се извършва ОВОС, съгласно законодателството по околна среда, като не е изискано да бъде изготвен доклад по ОВОС за ИП, тъй като не може да се очаква значително отрицателно въздействие върху околната среда и човешкото здраве.
Метрополите е преборил в съда решението на КЗК срещу обществената поръчка за изпълнител на третия метролъч за отсечката от кв. „Красно село“ до „Театър зад канала“. Оферти ще се приемат след новогодишните празници, а строителството ще започне от лятото на следващата година. Не можем да започнем да строим третия метролъч, докато строим предължението на първи, защото ще блокираме града, обясни инж. Братоев".

Проектът на третия метролъч предвижда той да е дълъг малко над 16 км. с 19 метростанции и ще се движи от кв. "Овча Купел" през центъра до "Ботевградско шосе".

Прогнозната стойност на проекта е около 680 млн. евро или близо 1.4 млрд. лева.

В "Овча купел" метрото ще тръгва от жп. линията София-Перник, като там ще бъде изградена обща гара и метростанция.

През квартал "Овча Купел" ще има три метростанции -на бул. "Монтевидео", на бул. "Линкълн" и на Околовръстното шосе.

Линията продължава към пазара на "Красно село", през кв. "Бели брези", където има предвидена станция на улиците "Кюстендил" и "Дойран" и следваща метростанция ще е на все още кръгово кръстовище на булевардите "Гешов" и "България" (то трябва да е готово до 1-2 години).

Оттам линията продължава към НДК със спирка на бул. "Витоша" и бул. "Патриарх Евтимий" (има топла връзка с втория метролъч), следващата спирка е на Орлов мост с топла връзка към първия метролъч.

От Орлов мост третия метролъч отива към Театър зад канала, после към стадион "Герена" и последната му спирка е на колелото на трамваите на бул. "Ботевградско шосе".

На две места новоизгражданите тунели на третата линия ще преминават непосредствено под действащата линия на метрото – до МС „Орлов мост” и до МС „НДК”.

По план изграждането на първия етап от третия метродиаметър - от пазара на кв. "Кресно село" до Театър зад канала, трябва да започне втората половина на следващата годиа и целият лъч да е готов в края на 2018 година.

За да не се бави изграждането на инфрастурктурни проекти с национално значение, като метрото в София, в момента ГЕРБ прекарва в Народното събрание промени в Закона за държавната собственост.

С тях се възстановява режима, който действа от 2011 г. до средата на миналата година - делата срещу отчуждаването не спираха строителството на пътища и магистрали. В средата на миналата година обаче Конституционният съд отмени тези разпоредби и дори и едно заведено дело може да спре строителството.

Новият момент в предложените промени в закона, за да бъде удовлетворен Конституционният съд, е предварителното влизане в имота да става с решение на съда. Промените са по-скоро по повод делата срещу оценката за отчуждаване на имоти.

От ГЕРБ обещават по-справедливи компенсации за имотите, които трябва да бъдат съборени заради големите инфраструктурни проекти.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

30.11 2014 в 22:00

до лустрация

Не ни е странно за Фандъкова, не. Ако щат милиарди да крадат, милиони, правят нещо за града.
Ич не ми дреме кой я хвали и колко са хубави метростанциите. Важното е че работят и че подобряват качеството ни на живот. Айде стига сте плюли.

28.11 2014 в 12:36

Самият факт, че няколко души лъжат, че има екооценка, а всъщност такава дори не е планирана, явно не смущава никой.

Важното е да се строи и да се прави...

А за Фандъкова - не ви е странно, че тя е едва ли не е едиствения човек от ГЕРБ, който вестниците на Пееф супер много хвалят? Както и тая гняз главния архитект, дето направи супер ГРОЗНИТЕ метростанции и Витошка. Ама важното едни пари да бъдат усвоени..

27.11 2014 в 12:20

Решението да не се извършва ОВОС е доста старичко, май са изтекли сроковете за обжалване по АПК.

27.11 2014 в 10:03

Трудно, бавно, с голяма съпротива на всякакви ретроградни сили, но все пак неотвратимо, новото навлиза и в България.
Ясен пример за това е метрото, всеки непредубеден човек може да го потвърди. Парадоксално, обаче, на много българи това като че ли не се харесва. Те си искат обратно там, където возят насипен цимент в открити вагони (виждал съм го). И този "еколог" какъв е - не е ли същият, когото показаха по телевизията, фалшивият представител, непредставляващ никого?

26.11 2014 в 21:37

"Успех ! Метрото и булевардните кръстовища на 2 нива подобриха значително качеството на живот в столицата. София добива все по-изразен Европейски вид ! Адмирации за което на Борисов и Фъндъкова !"

Браво на Фъндъкова(разбира се),но по-важното което искам да напиша е:
ПОКЛОН ПРЕД ХОРАТА ПРОЕКТИРАЛИ И ПОСТРОИЛИ СОФИЙСКОТО МЕТРО.ЗЛАТНИ ВИ РЪЦЕ , МАЙСТОРИ!!!
От един признателен софиянец.

26.11 2014 в 20:31

Аууу
в Лондон, Париж...преди 100г само еко оценки са правили.
Ма що пък не - да върнем европарите, да интервюираме всичи еко-био откачалки - дет ще ни препоръчат да караме колело и да не строим нищо, щото ще нарушим популацията на червейте.

26.11 2014 в 18:45

обектив - адмирации на европейския съюз, че дава пари

26.11 2014 в 18:41

Успех ! Метрото и булевардните кръстовища на 2 нива подобриха значително качеството на живот в столицата. София добива все по-изразен Европейски вид ! Адмирации за което на Борисов и Фъндъкова !