Пред приземяване са и учебните бойни самолети L-39

Последна промяна на 21 декември 2017 в 09:39 6299 10

Снимка Боян Георгиев

След продължаващите проблеми с изтребителите МиГ-29, малкото летящи вертолети, изтеклия договор за логистична поддръжка на транспортните C-27J Спартан, сега и реактивните учебно-бойни L-39ZA са на път да бъдат приземени за неопределено време. В първите месеци на 2018-та година изтича ресурсът на двигателите на летящите L-39ZA.

С приземяването на този тип самолет броят на летящите пилоти ще падне драстично. Имайки предвид, че процедура за ремонт на двигателите все още не е задействана, се очертава самолетът да остане на земята най-малко до края на 2018 г., което ще отвори огромна дупка в подготовката на летателни кадри.

Експлоатацията на самолета, подобно на всички други в нашите ВВС, е съпътствана с продължително прекъсване за цели 6 години от 2007-ма до 2013-та година. От тогава бяха възстановени шест самолета от този тип, които преминаха капитално-възстановителни ремонти. Три от самолетите са вече без изправни двигатели и не летят, а на останалите ресурсът е пред изчерпване. Агрегатите и планерите обаче имат още години остатъчни часове по нальот и календарно време.

L-39ZA е най-летящият самолет във Военновъздушните ни сили. За последните четири години на този тип самолет беше налетян рекорден брой часове. На него се подготвят млади пилоти след начален курс на Пилатус PC-9M, поддържат подготовка и придобиват нови умения пилоти от бойните ни авиобази в Граф Игнатиево и Безмер. Самолетът дава възможност да летят на тези пилоти, за които не достига ресурс на бойните самолети. Самолетът е задължително стъпало за преминаване на един пилот към изтребител МиГ-29 и щурмови Су-25. На самолети L-39ZA се провежда пълна летателна и бойна подготовка във всякакви метеорологични условия, стрелба по земна/морска цел и въздушен бой. 

Пред приземяване са често използваните и за цивилни нужди транспорти самолети "Спартан". 

В началото на месеца стана ясно, че авиацията ще остане без транспортна авиация от новата година, ако не се отделят пари за поддръжка на самолетите "Спартан". В момента текат преговори с производителя на самолетите, като договорената сума е малко над 17 млн. евро.

В сряда стана ясно, че пред провал са и други две процедури - за ремонта на изтребителите МиГ-29 и за купуването на нови патрулни кораби. Причината за първата процедура е, че тя е обжалвана пред Комисията за защита от конкуренцията от украинската държавна „Укроборонпром“. Военният министър Красимир Каракачанов определи това като саботаж. Ремонтът ще реши поддръжката на 15-те изтребителя МиГ-29 за срок от 4 години срещу 82 млн. лв.

Именно проблемите с удължаване на ресурса на изтребителите доведе до безпрецедентна реакция от страна на бойните пилоти, които масово отказаха да летят. Посочената от тях причина беше, че не се чувстват сигурни да летят със старите изтребители. 

При втората процедура българската фирма "Делфин" сама се е оттеглила от подписването на договора, за който МО отдели 820 млн. лв.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15394

12

Стефан

22.12 2017 в 04:30

По-скъп е. Неимоверно по.
Апача е нещо като камиончето на детето на съседа, в сравнение с мойто. Възможностите също са несравними.

2503

11

XR4

22.12 2017 в 01:48

Ами....по-евтин е от АН64...
"Странно" защо, но турците избраха "индианеца"...

15394

10

Стефан

22.12 2017 в 01:19

А, тях не ги, щото султан - не султан, ама толкоз кинти немА.
Ка-50 е много скъпо нещо, реално много.

2503

9

XR4

22.12 2017 в 00:47

"...Пак официалната разлика е, че сложните, с опознаване свой-чужд, няма да работят срещу руски цели без буква Э. И че системите за управление са запечатани, в тях не може да се бърка, и не може да се разглобяват. При нужда се ремонтират само в Русия..."
А! Виж как сам си отговаряш.
Сделката се провали защото султана искаше не само железата, ами и хартиите.....и руснаците естествено му се изсмяха.
Той и Ка-50 искаше да купи(не той, а военните де), ама пък не ги купи, пък!

15394

8

Стефан

21.12 2017 в 23:32

А какво е "пропаднало" с Турция, е известно само на ердоганчо Великият и Милостивият, и на гъзът му, когато става с него нагоре:))
Не му дадоха да бърника в БУ за С-400, и той се разсърди - нямало пък да ги купи! Пък! А утре техния БАН ще му обясни популярно, че и да бръкнат - пак не могат да ги копират, и тогава пък ще ги купи, пък!

15394

7

Стефан

21.12 2017 в 23:28

Даже маймунските версии (индекса Э - экспортный), са по-добри от западното оръжие от същия вид, затова и го купуват. И наистина съответства на обявените параметри. Техните си, със същите имена, официално имат същите ТТХ. Неофициално - знае който трябва, аз - не. Пак официалната разлика е, че сложните, с опознаване свой-чужд, няма да работят срещу руски цели без буква Э. И че системите за управление са запечатани, в тях не може да се бърка, и не може да се разглобяват. При нужда се ремонтират само в Русия.

2503

6

XR4

21.12 2017 в 23:17

Продават, разбира се....ама от "маймунските" версии.И съответно "маймуните" някой ден ще ронят кървави сълзи.
ПП.Май пропусна гърците...
ПП2.Сделката с турците пропадна.

15394

5

Стефан

21.12 2017 в 22:10

Както например, руснаците не продават С-300 на Иран, С-400 на Турция, и още дявол знае какво, на всеки, който иска.
За разлика от разни глупаци, и подкрепящите ги истерици, руснаците НЕ поставят политически условия на страните, които купуват от тях оръжие. И естествено, не ги е страх от това - всичко е уредено с индекса "Э" в края на името на системата.

2503

4

XR4

21.12 2017 в 21:51

Стефане, я се стегни! България е член на НАТО от 2004-та, а Як-130 е приет на въоръжение в руските ВВС през 2010-та.
Достатъчно интелигентен си за да се сетиш, че никой не купува или продава оръжие на вероятния си противник(случая с италианците е съвсем друг-наистина са ортаци на руснаците, но от годините в които никой не броеше руснаците за живи).
А иначе Якчето е много добро, мааму!