Близо три седмици след бунта на пилотите на авиобаза "Граф Игнатиево" и повече от месец след като бяха доставени новите двигатели за изтребителите МиГ-29 Министерството на отбраната остава нерешен въпроса с подсигуряване полетите на бойната авиация. Политическото ръководство на министерството не може да предприеме нищо, докато от руска страна официално не дадат зелена светлина за използването на машините.
Проблемът с двигателите - четири новопроизведени и шест ремонтирани, се появи, след като стана ясно, че те не са придружени със съответната документация от завода производител на компанията РСК МиГ. Вместо това е приложена документация от Чернишевските заводи, към които Министерството на отбраната изпрати писмо за потвърждение дали те са част от руската военна фирма.
В четвъртък стана ясно, че оригиналните формуляри на ремонтираните двигатели не са изпратени, но от руска страна е получено писмо, че ремонтната организация Московско машиностроително предприятие В.В. Чернишев е част от групата на РСК МиГ. Пред депутатите от комисията по отбрана зам.-министърът на отбраната Анатолий Величков обясни, че се очаква да бъде предоставена и документация, свързана с четирите нови двигателя.
На практика липсата на документи прави двигателите неизползваеми и те не могат да бъдат "подкачени" на авиационната техника. Без отговор остава и въпросът какви са били причините за ремонтиране на останалите шест двигателя, кога и къде с летели те и какъв е т.нар. им нальот.
Авиацията ни остава в зависимост от решенията на руските институции и по отношение на използването на масло са двигателите. За използването му се очаква разрешение от руска държавна външнотърговска организация, стана ясно още от думите на зам.-министъра.
Последните два от общо 10 договорени двигатели за изтребителите МиГ-29 бяха доставени на 19 октомври. Договорът беше сключен в мандата на правителството "Борисов 2" от военния министър Николай Ненчев с пряко договаряне, като според него българската фирма "Авиостарт" като посредник достави четири новопроизведени и шест ремонтирани двигатели РД-33, серия 2. Малко след като стана ясно, че двигателите не могат да бъдат използвани и след като проектът за купуване на нов тип изтребител беше отложен от парламента за пореден път, пилотите от авиобаза "Граф Игнатиево" отказаха да летят. Мотивите им бяха, че не чувстват сигурни.
Първоначално реакцията на министъра на отбраната беше, че се надява някой да не подбужда пилотите към подобни действия, но няколко часа по-късно смени тезата си като обясни, че бойните авиатори са се възползвали от законното си право да не летят, когато не се чувстват сигурни.
Премиерът Борисов също изрази съмнение, че някой може да "ръчка" пилотите от "най-високо ниво", но прокуратурата бързо разреши спора, като извърши скоростна проверка. Само за няколко часа тя установи, че пилотите са извършвали задълженията си. "Няма данни за откази да се изпълняват такива задачи, както и за „бунт“ на летателния и техническия състав", заключи тогава военноокръжният прокурор на Пловдив.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България