Млади висшисти стават продавачи: какво работят завършилите университет у нас

Най-голямата концентрация на работещи по специалността си е при военните, лекарите и стоматолозите

OFFNews 27 декември 2018 в 07:30 8205 3

Снимка pixabay.com

Какво работят младите висшисти? Отговор на този въпрос дава тазгодишното издание на Рейтинговата система на университетите в България на Министерството на образованието, за което "млади висшисти" са завършилите през последните пет години.

Най-голямата концентрация на работещи по специалността си е в професионалното направление Военно дело - 98.54%. На второ място е Медицина, където 91.68% работят като медицински, 2.65% са специализанти, 1.18% - преподаватели и само 4.49% са в графата "Друго". Данните за Стоматология показват, че 58.29% работят като медицински специалисти и докато процентът изглежда незначителен на фона на Медицина, следва да имаме предвид, че много зъболекарски практики се крият в 31.56-те процента в графа "Самоосигуряващи се". 3.70% от завършилите са станали преподаватели, само 6.45% работят нещо друго.

Но реализацията в други професионални направления далеч не е същата. 9.27% от филолозите, 12.3% от философите, 6.42% от завършилите специалност от професионално направление Национална сигурност работят като продавачи. Същото важи за 13.54% от завършилите Биологически науки, за 9.72% от висшистите с диплома от направление Изобразително изкуство, за 8.49% от дипломираните икономисти и за 9.73% от завършилите Администрация и управление.

Работата на повече от 57% от завършили туризъм е в графа "Друго". Дори по-голям е процентът при Религия и теология - 70.18 на сто.

6.89% от завършилите Енергетика пък са работници по инсталиране и ремонт на електрически и електронни съоръжения.

22.74% от завършилите Право са станали държавни служители, 10% са самоосигуряващи се, 24.31% са юристи, 42.95% работят друго.

Над 40% от завършилите Педагогика не са станали учители. 59.21% от дипломираните за последните 5 г. педагози са започнали работа в училище. При направлението Педагогика на обучението по... 32.31 са станали учители, 11.19% обаче работят като продавачи.

32.16% от младите специалисти с диплома от професионално направление Математика са станали ИТ специалисти, 7.57% - учители. 34.75% от завършилите Комуникационна и компютърна техника работят по специалността си, а, изненадващо или не, 6.35% работят са продавачи. В направление Информатика и компютърни науки 48.16% от дипломиралите се през последните пет години са започнали работа по специалността си. Като ИТ специалисти работят и 19.05% от завършилите Икономика, но само в един от университетите - Американският в Благоевград.

Къде учат мениджърите? Трудно е да се ориентираме, ако съдим по общите данни за направление Администрация и управление. Дори сред завършилите го има работещи като продавачи и те са 9.73%. 13.93% са станали стопански и административни приложни специалисти, други 11.81% - стопански и административни специалисти.

64.53% от завършилите специалност от професионално направление Администрация и управление работят нещо различно от специалността си, 13.93% са стопански и административни приложни специалисти, 11.81% - стопански и административни специалисти. 18.36% от завършилите го в Американския университет през последните пет години са административни ръководители и ръководители в търговски дружества.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    11925

    3

    FeldMarschal

    27.12 2018 в 09:53

    Тук май не се включват безработните? На фона на тях цифрите ще придобият доста по интересен вид

    7926

    1

    Ирена Колева

    27.12 2018 в 08:00

    Рейтинговата система е изцяло дело на " Отворено общество" и няма връзка с реалното качество на образователната ни система. Измислена е само за да се усвоят едни пари от включените експерти на МОН и се ползва за да се наградят любимите и накажат неудобните университети по критерии, неподлежащи на обективен контрол и измерване....
     
    X

    Натиск и време (Коледното послание на Иво Иванов)