Кандидатите за училищни директори, допуснати до втори етап от конкурсите, предстои да решават тест, генериран в МОН в деня на изпита, съобщиха от пресцентъра на министерството.
Въпросникът ще бъде единен за цялата страна и ще съдържа 50 въпроса, а времето за решаването му ще бъде 70 минути. За всеки въпрос има три варианта за отговор, от които само един е верен и носи една точка. Минималният резултат за допускане до следващия етап от конкурса е 30 точки.
По инициатива на МОН бяха променени част от правилата за провеждането и организирането на конкурсите, а гарантирането на публичност във всеки един етап от тяхното провеждане е основен приоритет. За първи път изборът на директори на образователни институции е ориентиран не просто към намирането на администратори, а към търсене на лидери, които биха допринесли за промяната в българското образование.
Новите правила са част и от предприетите инициативи на МОН за промяна на образователната система и към намаляване на механичното възпроизвеждане на знания и формиране на повече умения и компетентности от учениците. От Министерството на образованието твърдят, че за да се случи тази промяна е важно как се ръководи всяко едно училище. Философията на правилата за новите конкурси е да бъдат избрани не само нормативно подготвени хора, но личности с множества качества и компетентности.
Общо 415 души кандидатстват в конкурсите за директори, обявени от Регионалните управления на образованието в страната. Някои са подали заявления за две и повече училища, а за 33 от общо обявените 276 вакантни места на този етап няма желаещи да заемат ръководната позиция. Днес е крайният срок, в който регионалните управления ще обявят допуснатите до следващия етап на конкурсите.
След втория етап, в който кандидат-директорите ще решават тестове, всеки от тях ще трябва да представи концепцията, която е подготвил за развитие на съответната образователна институция. Заедно с нея на самия изпит те ще трябва да решат и два конкретни казуса. За да се избегне субективният елемент в МОН са разработени повече от 150 подобни казуси, които ще се генерират на случаен принцип в деня на изпита. Всички те се базират на реални ситуации, които са се случвали в българските училища и при които е било нужно неформално прилагане на нормативната уредба, а лидерски подход. Членовете на комисията ще имат право да задават въпроси, но само относими към съдържанието на концепцията на кандидата, казусите и спецификата на длъжността.
Изцяло променен е и начинът на оценяването като всеки член на комисията трябва да го направи по предварително разработена скала, от 1 до 5, където 5 означава, че кандидатът напълно отговаря на изискванията, а 1 – че не отговаря на тях.
За да има пълна прозрачност участниците в конкурса ще са без мобилни телефони, а целият изпит ще бъде видео и аудио заснеман от министерството. МОН вече е оборудвало залите във всички области, където ще се провеждат изпитите.
Новият тип конкурси измерват и умения за прилагане на нормативната уредба според спецификата на училището, индивидуалните потребности на учениците и работата с общността в съответното селище или квартал. Целта е и да се минимализира субективният подход и дори в училища, където има само един кандидат, да не се стига до избор, ако той не отговаря на всички условия.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)