Владо Карамазов: Гилдията ни не смята българската публика за добра

OFFNews 18 ноември 2015 в 18:45 4393 3

Снимка Владимир Оронов.

Присъстващи на дискусията за театъра.

Днес като част от съпътстващата програма на "Нощ на театрите" се проведе дискусия на тема “Театър 2016. Какво иска зрителят?” В нея взеха участие любители на изкуството и професионалисти, сред които проф. Георги Каприев, актьорите Юлиан Вергов и Владимир Карамазов, режисьора Антон Угринов.

Дискусията започна с обсъждане на темата “смешен” или “сериозен” театър предпочита зрителят и какви са взаимоотношенията актьор-зрител в салоните на 21 век. Според проф. Каприев “театърът е гранична ситуация, ако не постигнете този ефект – то вие нямате театър.

Юлиан Вергов беше категоричен, че родната публика е достатъчно интелигентна, за да разбере кой спектакъл е качествен и кой не. С него се съгласи и Карамазов, който обаче разкри, че като цяло в актьорската гилдия преобладава мнението, че зрителите в България не са добра публика и затова театралите не се опитват да правят възможно най-стойностни представления.

“Гео Милев се нахвърля директно срещу Иван Вазов и думите му, че театърът трябва да отговаря на въжделенията на широките народни маси. Гео Милев му казва: това означава да слезе под тях, под техния вкус, да стане обслужващ. В същия смисъл, Мюлер твърди, че театърът трябва да се еманципира от своя зрител”, даде пример проф. Каприев.

Мерилото за успех на дадена постановка обаче е същата тази публика, заради което самите актьори не бива да си позволяват да я подценяват и пренебрегват. 

“Театърът е среща и трябва да си голям спартанец като актьор, за да играеш пред малко хора дълго време. Нещата, които казваш от сцената, трябва да провокират и тази среща да се “осъществи”, а не просто да подминеш хората”, споделя Антон Угринов.

Той допълни, че българската театрална сцена има пропуски, които се дължат на неадекватността ѝ спрямо духа на времето, в което сме. Липсата на ясна и стройна концепция и стратегия на културните институти е съществен проблем за развитието в тази посока.

“Театърът освен изкуство е и продукт, който трябва да бъде продаван. Затова е нужно специалистите по комуникации и ръководствата на театрите да се възползват от всички маркетингови средства, работещи и в другите сфери на бизнес”, допълни Мирена Керезова, създател на специализирания сайт LoveTheater.bg.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!