Помощ за закупуване на електрически автомобили е част от социалния фонд към зелената сделка

Йоана Георгиева 08 юли 2022 в 11:50 1344 0

Зелена сделка

Снимка Архив

Зелената сделка е отговор на климатичните промени

Компенсации на цените за отопление, саниране, реновиране на сгради, подпомагане за закупуване на електрически превозни средства са част от социалния фонд за подпомагане на уязвимите групи - съобщи Петър Витанов член на Европарламента на дискусия “Социалният фонд за климата за по-справедлив енергиен преход“ в бюрото на Европейския парламент в България.

Социалния фонд за климата предоставя инструменти за осигуряване на справедлив преход. Целта е постигането на въглеродни неутралности да не бъде платена от домакинствата с най-ниски доходи в различни степени на уязвимост.

“Зелената сделка е отговор на климатичните промени. Тази зелена сделка, представляваща 15 закона, дава възможност да се материализира тази енергийна революция. Има само един закон, който обезпечава тези, които ще бъдат потърпевши от енергийната сделка. Това е най-ключовият механизъм, който представлява компенсация за всички потърпевши от енергийната сделка - тези, които ще пострадат от това, че ще се вдигнат цените на горивата и на отоплението.

Социалният фонд може да се случи по два начина. Първият е, ако директно се дават средства на хората, в чиито домакинства са се повишили цените на отопление. Лошото е, че няма да промени начинът им на живот и няма да намали емисиите. Другата възможност е чрез саниране, реновиране на сгради, подпомагане за закупуване на електрически автомобил, тротинетка, което води до преки промени. 6 млрд. евро могат да стигнат до бедните хора. Моята цел като социалдемократ беше този енергиен преход да не бъде за сметка на бедните. Замърсителят плаща да не бъде тази трансформация на гърба на бедните - коментира Витанов.

Енергийната бедност е между 27 и 50% според данни на Евростат. От друга страна България има възможност да вземе 3 пъти повече пари от социалния фонд. Тези, които могат да се възползват са тези, които са в риск от бедност и застрашени от транспортна бедност - каза още Витанов.

“В България даваме 200-300 лв. за дърва и въглища, вместо да променим енергийната система. До ден днешен синдикатите отказват да приемат реалността за структуриране на енергетиката и затваряне на въглищата. Ние сме задължени да предприемем решения към най голямата криза, каквато е енергийната— коментира Георги Стефанов - началник на кабинета на заместник министър-председателя по климатични политики в оставка.

Венета Цветкова-Димитрова от Министерство на енергетиката съобщи, че в България предстои да бъде либерализиран пазара на природен газ и енергетика до края на годината. Това е освобождаване на цените на битовите потребители, въвеждането на търговия на емисии на автомобилния транспорт - коментира още тя.

Има европейски индикатор който изчислява енергийната бедност, който свежда ситуацията. Три държави от ЕС са в екстремна енергийна бедност, като в дъното е България с индекс 0,7. Унгария и Словакия са другите две държави с индекси 6,2 и 8,4. При нас положението е много лошо, индексът при Швеция и Финландия е над 90. По никакъв начин домакинствата не могат да бъдат приравнени към социално слаби групи, проблемът е по-сложен и разпространен - коментира Минчо Бенов, директор на Хабитат България

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови