
За една нощ строителна компания е получила 100 милиона лева като аванс. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Виолета Комитова. Според нея схемата, по която досега са раздавани държавните пари е в противоречие с това, че от 30 години си мислим, че у нас има пазарна икономика.
Това ли е равният старт, попита тя.
Комитова днес даде брифинг заедно с министъра на икономиката Кирил Петков. И двамата констатираха едни и същи проблеми по договорите за строителство на магистрали и укрепване на свлачища, които са в МРРБ и тези за ремонт на язовири, които са в ресора на Министерство на икономиката.
И в двата случая по непрозрачен начин и без ясни правила държавен ресурс е бил насочван към частни компании на база на клаузите за инхаус възлагане чрез дружествата Автомагистрали ЕАД и Монтажи ЕАД.
Констатациите ни от проверките на "Автомагистрали" за свлачищата съвпадат с тези на Сметната палата. Вече посочихме пред медиите, че от 84 проекта за укрепване на свлачища, само един е изпълнен - при Рилския манастир, посочи Комитова.
Според нея тревогата на МРРБ е, че заради краткия срок - до края на 2021 г., проектите за укрепването на свлачищата няма да бъдат завършени.
"Първо имаме прескочени обществени поръчки, след това имаме фирми, които сами си определят цените. Трето - има огромен инвестиционен риск, тъй като са дадени едни пари на фирми, които не са били необходими по това време. Това са големи пропуски, извършени от ръководителя на "Автомагистрали" г-н Беличев", обясни Комитова.
И тя, и икономическият министър Кирил Петков бяха категорични, че оттук-нататък всички договори за строителство вече ще се възлагат чрез обществени поръчки и то отделни за проектиране, надзор и строителство.
"Това означава, че вместо да имаме раздадени 400-500 млн. лв. на 25 фирми, сме могли да включим 250 компании, които са малки и средни предприятия. Но са се случили и други дефекти. Ние сме пренебрегнали пазарната икономика, пренебрегнали сме конкуренцията. Фирма, която за денонощие получава 100 млн. лв. аванс, имаме такъв случай в "Автомагистрали", как тя се състезава с останалите фирми, които сто години няма да им стигнат за 100 млн. лв. В тази насока трябва да работим - към малките и средни предприятия", категорична бе министър Комитова.
Проблемите в двете министерства са общи. И при язовирите, и при магистралите има дружества – шапки, добави министърът на икономиката Кирил Петков.
Той посочи и сходен случай в икономическото министерство - при 416 язовира, 86% от договорите са сведени до 7 компании. От тези 416 язовира са завършени само 10, от които нито един не е в експлоатация и не е пълен.
"Тези язовири могат да имат 416 проекта, 416 надзора, 416 компании, които строят. Това са 1200 компании. В момента имаме 7. Тези 1200 компании щяха много добре да се финансират потенциално с кредити от ББР, с възможност спокойно за тези 630 млн. лв., които са похарчени, по 500 хиляди да бъдат разпределени. Вместо това Българската банка за развитие е дала на 20 компании по 1,8 млрд. лв.", посочи Петков.
Министърът посочи, че Българската банка за развитие ще бъде от другата седмица ще бъде с нов надзор и ограничение на кредитите до 5 милиона лева.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Valioka
Хондурас скъса връзките си с Тайван, за да установи дипломатически отношения с Китай
vovchik
Тагарев: Българската позиция е сигнал към Кремъл ''С вас сме!''
denislav
Бойковците и хейтърите нямат инструмент, способен да обърне света. Ние продължаваме да имаме електрически китари
Деспин Митрев
Руската актриса Мария Шукшина: Ваксинираните срещу COVID-19 се използват за прицелване на ракетите HIMARS