За една нощ строителна компания е получила 100 милиона лева като аванс. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Виолета Комитова. Според нея схемата, по която досега са раздавани държавните пари е в противоречие с това, че от 30 години си мислим, че у нас има пазарна икономика.
Това ли е равният старт, попита тя.
Комитова днес даде брифинг заедно с министъра на икономиката Кирил Петков. И двамата констатираха едни и същи проблеми по договорите за строителство на магистрали и укрепване на свлачища, които са в МРРБ и тези за ремонт на язовири, които са в ресора на Министерство на икономиката.
И в двата случая по непрозрачен начин и без ясни правила държавен ресурс е бил насочван към частни компании на база на клаузите за инхаус възлагане чрез дружествата Автомагистрали ЕАД и Монтажи ЕАД.
Констатациите ни от проверките на "Автомагистрали" за свлачищата съвпадат с тези на Сметната палата. Вече посочихме пред медиите, че от 84 проекта за укрепване на свлачища, само един е изпълнен - при Рилския манастир, посочи Комитова.
Според нея тревогата на МРРБ е, че заради краткия срок - до края на 2021 г., проектите за укрепването на свлачищата няма да бъдат завършени.
"Първо имаме прескочени обществени поръчки, след това имаме фирми, които сами си определят цените. Трето - има огромен инвестиционен риск, тъй като са дадени едни пари на фирми, които не са били необходими по това време. Това са големи пропуски, извършени от ръководителя на "Автомагистрали" г-н Беличев", обясни Комитова.
И тя, и икономическият министър Кирил Петков бяха категорични, че оттук-нататък всички договори за строителство вече ще се възлагат чрез обществени поръчки и то отделни за проектиране, надзор и строителство.
"Това означава, че вместо да имаме раздадени 400-500 млн. лв. на 25 фирми, сме могли да включим 250 компании, които са малки и средни предприятия. Но са се случили и други дефекти. Ние сме пренебрегнали пазарната икономика, пренебрегнали сме конкуренцията. Фирма, която за денонощие получава 100 млн. лв. аванс, имаме такъв случай в "Автомагистрали", как тя се състезава с останалите фирми, които сто години няма да им стигнат за 100 млн. лв. В тази насока трябва да работим - към малките и средни предприятия", категорична бе министър Комитова.
Проблемите в двете министерства са общи. И при язовирите, и при магистралите има дружества – шапки, добави министърът на икономиката Кирил Петков.
Той посочи и сходен случай в икономическото министерство - при 416 язовира, 86% от договорите са сведени до 7 компании. От тези 416 язовира са завършени само 10, от които нито един не е в експлоатация и не е пълен.
"Тези язовири могат да имат 416 проекта, 416 надзора, 416 компании, които строят. Това са 1200 компании. В момента имаме 7. Тези 1200 компании щяха много добре да се финансират потенциално с кредити от ББР, с възможност спокойно за тези 630 млн. лв., които са похарчени, по 500 хиляди да бъдат разпределени. Вместо това Българската банка за развитие е дала на 20 компании по 1,8 млрд. лв.", посочи Петков.
Министърът посочи, че Българската банка за развитие ще бъде от другата седмица ще бъде с нов надзор и ограничение на кредитите до 5 милиона лева.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)