“Дунав мост – 2“ на път да се забави с още 2 месеца

Последна промяна на 16 октомври 2012 в 11:06 2127 2

Закъснелият с две години проект „Дунав мост – 2“ може да не бъде реализиран до края на 2012 г. Това става ясно от документи на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), с които OFFNews.bg разполага.

В документа се посочва, че инженерът по проекта е оценил като „реалистична и изпълнима“ тази работна програма, въпреки че закъснението с нови два месеца е налице.

Според документа към средата на 2012 г. проектът е изпълнен на 82%, което не пречи изплатените средства от договорената сума да надхвърлят 90.5%. По този начин от цената по финансовия меморандум от 225.8 млн. евро на изпълнителя са платени 199.8 млн. евро, като наличният резерв за държавата за евентуални доплащания при забавяне от българската страна е едва 3.3 млн.евро.

В документа обаче българската страна най-накрая признава за липсата на комуникация между различните ведомства и се извинява на румънската страна, като се ангажира да поеме евентуалните извънредни разходи за престой. За тези разходи (около 5 млн. евро) споменаха още при съвместна инспекция на площадката през 2010 г. ексминистърът на транспорта и инфраструктурата на Румъния Анка Боаджиу и бившият ѝ български колега Александър Цветков.

В документа се споменава, че държавата е успяла да противопостави едва 4 насрещни иска срещу изпълнителя, при положение че исковете на FCC Construccion са достигнали 23 за последните години, основно по вина на държавата – за липсата на комуникация между регионалното, транспортното, икономическото и еко ведомства.

Става ясно още и, че ангажираните от ресорния министър Ивайло Московски лондонски адвокати не са изпълнили задачата си, като не успяха да спрат исковете за доплащанията по ексалационната цена на изпълнителя. Така държавата надплати 45.5 млн. евро. Причината е в забавяне на концесията за добив на инертни материали край площадката, което доведе до месеци закъснение и необходимостта от лобиране на правителствено ниво за увеличаване на парите по предприсъединителната програма ИСПА. Въпреки че срокът за изпълнение е краят на 2012 г., съответните разрешителни са издадени едва на 14 април 2011 г.

Проектът трябваше да бъде готов с изтичането на ИСПА в края на 2010 г., но след намесата на българския и румънския министър-председатели Бойко Борисов и Емил Бок, Еврокомисията удължава срока до края на 2012 г. В случай, че до тогава България не е готова с инфраструктурата на своя бряг, а съвместната компания- оператор на моста, все още не бъде създадена, последните средства по проекта от 26.6. млн. евро могат да бъдат замразени и ще трябва да се плащат от българския бюджет.

Николай Марченко

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

16.10 2012 в 15:00

Това е защото до Дунав мост няма магистрала. Дано поне има къде да кацне хеликоптер. Ще го открият с почести точно преди изборите. Без значение колко ще струва това (пример: магистрала Люлин, с цена като за златна облицовка).

16.10 2012 в 13:06

Ха-ха-ха, какво още има да види главата на момченцето, зовящо се министър.... Какво си въобразяваше той, лесно е да виниш предходните, а сега дай обяснения защо откакто ти управляваш изпълнението на проекта - т.е. 3 години и половина, сте все в закъснение, изпуснахте всички възможни срокове за завършване и предаване, а дори основната ви конструкция все още не е завършена? Кой е виновен сега? Защо цената на моста нарасна двойно от първоначално договорената? Освен да се самоуволниш и да се самопредадеш на прокуратурата за разследване, друг изход няма, май...