Френската компания ERMEWA, чиято собственост е цистерната, която се взриви на гара Хитрино през декември 2016 г., убивайки 7 души, веднага след инцидента е изготвила доклад, че този вид вагони трябва да бъдат бракувани или да минат на ремонт.
Документът е изготвен от кризисна работна група на компанията, а негов превод бе предоставен на OFFNews от фирмата превозвач "Булмаркет", която оспорва констатациите на прокуратурата, че вината за трагедията е единствено превишената скорост, с която се е движела жп композицията с пропилен.
От дружеството вече обявиха, че при изправен железен път до инцидента е нямало да се стигне. Освен това те търсят вина и у собственика на цистерната, която се оказа, че е на почти 50-годишна възраст. Според "Булмаркет" тя е била с по-тънко дъно от съвременните изисквания за сигурност при превоз на опасни товари, което е спомогнало за пробива на корпуса, изтичането на газа и последвалото му взривяване.
ERMEWA официално отричат да имат вина за трагедията и посочват, че въпросната цистерна "кореспондира напълно с изискванията, посочени в Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари (RID) и разполага с всички документи, необходими за законосъобразно извършване на дейност в България".
От вътрешният доклад на френската компания обаче става ясно, че тя е сформирала "кризисна работна група" още в деня на инцидента. Поименно са упоменати членовете ѝ D. ZINDO, P. REINSHAGEN, S. GAVARD, R. RYBACEK, N. MORAR, P. LALUC и F. BATUT.
"Както е посочено по-горе, вагонът е построен през 1971 г. с цистерна с полусферично дъно. Този тип конструкция е по-чуплива при удар и е била забранена от RID (Наредба за международния железопътен превоз на опасни товари) през 80-те години. Вагонът не е оборудван със защитен буфер, предпазител, анти-припокриващо устройство, което означава, че цистерната е по-уязвима. Въпреки тези слабости, вагонът е в съответствие с RID. Необходимо е да се състави списък с броя на вагоните, участващи в нашия флот и да се определи стратегия (ремонт или бракуване)", пише в протокола на ERMEWA, който е с гриф за вътрешно ползване.
От "Булмаркет" от протоколите от междинната ревизия (периодичен преглед) на цистерната, която е извършена в Румъния се вижда, че са измерените стойности на дебелината на корпуса, които са показали по-малка дебелина на метала. Въпреки това компанията Astra Severin е дала позитивно становище и е издала сертификат. Според българското дружество тя не е била не е била включена в регистъра на нотифицираните организации за сертифициране на вагони по RID, а експертът извършил измерването не е бил нотифициран орган към датата на издаване на разрешителното за работа.
"ERMEWA разполагат с тези документи и са наясно, че имат проблем", заяви пред OFFNews зам.-шефът на "Булмаркет" Светослав Първанов.
Любопитен факт е, че цистерна от същия вид като тази, която се взриви в Хитрино са дерайлирали в Румъния преди броени дни - на 18-ти март т. г. на входа на гара "Констанца Маргари".
Причинени са щети по жп инфраструктурата, но няма жертви и пострадали. Цистерните са били празни.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23293
1
31.03 2018 в 15:39
А с честните частници, които са добри стопани, за разлика от държавата?
За диваците в Източна Европа стават и бракувани вагони на по половин век. Стига да са по минималните изисквания на самозвана частна канторка, която няма никакви изисквания. Освен нещо да и се плати.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара