Вежди Рашидов: Кинаджиите да си решат проблемите като достойни мъже

Вероника Шербанова 19 юни 2012 в 19:37 1959 1

Хората на изкуството са хора, които носят добро, казва Рашидов. Снимка: БГНЕС
Хората на изкуството са хора, които носят добро, казва Рашидов. Снимка: БГНЕС
Има проблеми при решаването кои филми да получават държавна субсидия, но той трябва да бъде решен от кинаджиите, заяви министърът на културата Вежди Рашидов пред Нова телевизия. В същото време обаче той обясни, че против българското кино не трябвало да се говори, защото то бележи голям напредък в последните три години.  В края на май изпълнителният директор на Националния филмов център Ирина Калушева нареди преразглеждане на препоръчаните от Националната художествена комисия на 28 май филми за държавно подпомагане, защото отличените проекти не осигуряват необходимото разнообразие от филми. Класирани с най-много точки бяха проектите за филми „Буферна зона“, „Прашката на Давид“ и „Семейни реликви“. След решението на комисията новосформираното сдружение „Ново българско кино XXI век“ поиска промяна на принципите на оценяване от страна на Националната художествена комисия. Според тях трябва да бъдат подкрепяни филми, които „намират широко зрителско признание у нас или издигат имиджа на България пред световната филмова общност“. Те обясниха, че според тях трите филма не са реалния избор на комисията, защото точковата система прави избора по-скоро лотариен. Председателят на комисията Росица Вълканова заяви, че тяхната задача била само да дават точки и да класират филмите. Според нея те са изпълнили всичко спрямо описанията. След преразглеждането стана ясно, че само филмът на Георги Дюлгеров „Буферна зона“ ще получи субсидия от държавата. Вежди Рашидов не даде конкретен отговор на въпроса дали е била назначавана проверка на Националната художествена комисия. „Щом има някакво вълнение, значи някъде има причина за това вълнение“, каза той. „Законът не ми дава правото нито да съставям управителния съвет, аз не участвам нататък, нито да правя комисиите. Значи отговорността е на комисиите и редно е кинаджиите да седнат и наистина да сложат едни ясни правила. Значи явно тези правила не са. . . не устройват кинаджиите. Онова, което е по-важно, което аз бих искал да кажа, бягам ви от въпроса, защото не е моя работа. В един конфликт трети не трябва да се намесва. Трябва да си решат като достойни мъже...“. По отношение на филмите, които трябва да се правят, министърът на културата заяви, че най-важно е какво търси зрителят, независимо дали става въпрос за кино или театър. „Мисля, че публиката е онова нещо, което определя дали да е, какво да има, как да го има и по какъв начин да бъде предложено. Аз дори бих казал тук малко нещо. Тъй като единственият показател за успеха на едно изкуство, независимо дали то е театър, кино или изобразително изкуство, е необходимостта публиката да гледа“, обясни той. Рашидов дори заяви, че според него в комисиите не влизат представители на „обществената част“, които са крайните потребители на продуктите. Въпреки това той отказа да коментира случая с филма „Козелът“, получил държавна субсидия от над 1 милион лева, който бил гледан от едва 2000 души.
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Да помогнем на украинските деца!