МОН скри резултатите на частните училища

Последна промяна на 11 юни 2013 в 13:52 13888 26

Евгения Костадинова, директор на дирекция в МОН
Евгения Костадинова, директор на дирекция в МОН

При изключително лоша организация Министерството на образованието и науката представи много важните и за учениците, и за самата система на образование анализи на резултатите от изпитите след VII клас и матурите.

Министърката на образованието Анелия Клисарова забави началото на продължилата повече от час и половина пресконференция с поне 10 минути, поздрави журналистите и поиска да ù задават въпроси преди дори да са видели презентацията с анализите на резултатите от най-големите изпити за държавната образователна система с обяснението, че много бърза и трябва да си тръгне.

От самите резултати (немалка част от графиките са направени така, че да не могат или трудно да се разчетат) са извадени или липсва част от важна информация - те не съдържат абсолютно никакви данни за резултатите от частните училища в България, за които министърката вече обяви, че държавата няма да плаща единния държавен стандарт, полагащ се за издръжката на всеки ученик в България по Конституция (в разрез с предписание на Комисията за защита от дискриминация, чието изпълнение по закон е задължително).

Така остана съмнението, че резултатите на частните училища се крият, за да не се види, че са много по-високи от държавните.

МОН скри и резултатите от най-малките училища - с по-малко от 20 ученика, за които пък се предполага, че резултатите са скандално ниски.

На въпрос на OFFNews какви са данните за резултатите от изпитите в частните училища шефката на една от дирекциите в МОН Евгения Костадинова отговори явно на съвсем друг въпрос - че частните училища били различни по вид (профилирани, професионални...).

Още в началото експертките в МОН побързаха да уточнят, че анализите им не съдържали данни за училищата с по-малко от 20 ученици. Журналистите така и не получиха смислен отговор на въпроса защо.

В същото време от статистиката за училищата с най-високи резултатите в цялата страна от матурите отново стана ясно, че №1 е не държавно или общинско училище, а Американският колеж.

На пресконференцията стана ясно, че най-често допусканите грешки от седмокласниците са при употребата на пълен член и при замяна на "и" с "й" и обратното. Експертките в МОН обаче бяха пропуснали да уточнят в процент или цифри какво означава "най-често" в конкретните два случая.

За сметка на липсващата важна информация в "анализите" се сравняват несравними неща - например резултатите от външното оценяване в IV и VII клас, от което не стана ясно точно какво се анализира и какви изводи си прави МОН.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

21.06 2013 в 11:01

Споделяне на обобщен опит налагащ изводи за тежки проблеми в умственото възпитание[1"> на отговорни длъжностни лица в МОН и РИО на МОН, София-град.

Зубрачеството и тръшкането при експерти на МОМН и РИО, професионалната незрялост - ключов кадрови проблем.
Специфични елементи на технология на наказателните акции на МОН И РИО, гарантиращи успех на наказателните акции независимо от политиките, прокарвани от Министъра ,

Колко „лошо написан” и колко дълго може да остане един учебник „лошо написан” и кога и как трябва да се поправи?

[цитат от интернет писмата и покана за обсъждане на П.Фенерски до МОН и горната госпожа

15.06 2013 в 21:39

За каква конкуренция говорим, ако едно училище получава пари от държавата и от ученика (чрез родителите), а другото само от държавата? И другото - учителите не са държавни служители и затова са с такива мизерни заплати. След последното увеличение на заплатите (месец април 2013) стартовата заплата за учител стана 500 лв. и понеже не са държавни служители след всички данъци и осигуровки остава чиста сума около 380 - 390. Когато се говори за високите заплати в образованието, се цитират брутни заплати на учители пред пенсия, при които наистина брутната сума става около 700 лв, но само ако са работили в едно и също училище дълго време. При напускане и започване в друго училище, никой не се интересува от опит и трудов стаж - учителски - започваш на стартова заплата ( при 10 години стаж като учител получаваш "титлата" старши учител и стартова заплата 530 лв. Това обяснява липсата на учители, на конкуренция, на млади специалисти.

14.06 2013 в 14:53

Съгласна съм с теб че има частни и частни училища, както има разлика и в държавните. Моята дъщеря току що завърши частно училище с две оценки по 5,70 на матурите без допълнителна подготовка и с 6 езикови сертификата. Частното училище не беше първият ни избор, но се наложи да я преместим в 10ти клас. Трябва да знаеш, че в българското законодателство няма изискване за психическа пригодност на учителите, а и е много трудно да уволниш държавен служител /в случая учители/ поради некомпетентност. Другото интересно е че не можеш да се преместиш в държавно училище с различен профил от това, в което си. Така че понякога частното училище е единствената алтернатива да излезеш от абсурдите на българската образователна система. Е аз се радвам, че открихме точното място.
Не съм съгласна с мнението ти за дотирането на частните училища. Аз като родител също плащам данъци и е редно да получа това, което ми се полага по право от държавата - в случая средствата за образование на детето ми. Това няма да постави държавните и общински училища в неравностойно положение, а ще ги постави в конкурентно положение, което ще бъде добре и за самите тях.

13.06 2013 в 19:00

Аз съм завършил частно училище и мога да ви кажа, че разликата между едни частни училища и други частни училища е като от земята до небето. има частни училища, в които получаваш, да не прекалявам, ама в пъти по-добро образование от средното за страната ниво, но има и такива, където учат зле възпитаните лигльовци и лигли на разни парвенюта и е пълна вакханалия и всеки прави каквото си иска. Американският колеж, който всяка година, откакто изобщо има матури, е на първо място, е красноречив пример за високо качество, при това на международно ниво. Имена на скапани частни училища няма да споменавам, за да не правя антиреклама - всеки родител има възможността и, бих казал, задължението, сам да провери и прецени къде да прати детето си.

Но въпреки, че съм възпитаник на частно училище, не схващам на каква база частните училища трябва да получават същите пари от държавата, каквито и държавните и общинските. Нали затова са частни - плащаш такса. Подобно нещо би поставило държавните и общинските училища в неравностойно положение.

12.06 2013 в 16:10

"Така остана съмнението, че резултатите на частните училища се крият, за да не се види, че са много по-високи от държавните."

Или много по-ниски от държавните,

Едно е сигурно - има голяма разлика между резултатите държавно-частно толкова драстична че министерството не смее да я покаже. Както и да е ако разрешат и домашните ученици да се явят на тези тестове е тогава министърката пак ще крие статистиката

11.06 2013 в 23:20

Пълни глупости!!! В нашето училище учителите бяха преподаватели от НБУ, Техническия университет, Художествената академия... , подготвиха ги за сертификат IELTS, въпреки че училището не е езикова, а професионална гимназия. Много строга дисциплина. А това, че класовете са с по 10-15 ученика е голямо предимство.

11.06 2013 в 22:40

Как това, че класовете са малобройни да е недостатък?!? Това е едно от предимствата. Но с толкова малко ученици не е възможно да се самоиздържа едно училище, учителите без заплати ли работят? Звучи неправдоподобно. А и това за дисциплината не е вярно. Естествено има добри и лоши училища и сред частните и сред държавните. Но частните са дискриминирани, за това става въпрос.

11.06 2013 в 21:10

"министърката"? Има ли такава дума?

11.06 2013 в 18:35

Не бих казала, че резултатите от малките училища са скрити, защото са пълна издънка. Част от тези училища са с много добри резултати и по-скоро не се цитират, защото това доказва, че по-високи резултати се постигат, когато можеш да работиш с по-малко ученици и да обърнеш внимание на всеки ученик, но тези училища са пред фалит, защото не могат да се издържат с тези делегирани бюджети. Едно такова малко училище е на 23 място от близо 200 училища в София, а оценките по БЕЛ на 7 клас са около 5 на всички ученици. Това е училище, в което учат наистина ученици от средната и по-долна класа в Б-я, които разчитат само на знания получени от училище, а не от частни уроци и допълнителни курсове. В тези училища няма предварителен подбор, а в него учат всички родени от съответния набор, защото са училища в крайни квартали на София или близките села и няма откъде да привличат повече ученици, камо ли да си ги подбират. За да сравняваш нещо - знаем от математиката - трябва да имаме равнопоставеност, в този смисъл не може да се сравняват резултати от различни училища просто така, като сухи оценки. Върху успеваемостта на учениците влияят много фактори, като населено място, семейна среда, финансови възможности и още мнооого други, а не само училище и учители. В този ред на мисли стават ясни и високите резултати на Американския колеж - подбор на децата, амбиции и финансови възможности както на родителите, така и на самото учебно заведение, което предполага възможността за допълнителни часове за работа с учениците и допълнителна подготовка за матури и изпити, което едно общинско училище не може да си позволи.