Най-зле е да се явиш на матура по география

Последна промяна на 11 юни 2013 в 19:59 17490 5

Министърът на образованието проф. Анелия Клисарова на пресконференцията за резултатите от изпитите след VII и XII клас. До нея е Неда Кристанова, директор на ЦКОКО. Снимка: БГНЕС
Министърът на образованието проф. Анелия Клисарова на пресконференцията за резултатите от изпитите след VII и XII клас. До нея е Неда Кристанова, директор на ЦКОКО. Снимка: БГНЕС

Най-трудната матура е по география. И тази година това е най-масовата втора задължителна матура, и тази година на нея има най-голям процент двойки - скъсаните са над 1/4 от явилите се -25.65%, и най-много в сравнение с останалите предмети. Най-умно са постъпили избралите биология (втората най-предпочитана), където двойките са едва 5.72%.

Това сочи анализът на тазгодишните резултати от матурите, представен от Министерството на образованието и науката.

Дванадесетокласниците се явяваха задължително на изпит по български език и литература и избираха предмета за втората си задължителна матура между 13 предмета: математика, география, история, философия, физика, химия, биология, английски, немски, френски, испански, италиански, руски език.

Слабите резултати по география са традиция, затвърждавана от въвеждането на задължителните матури. Тази година обаче има почти 9% повече слаби оценки. През 2012 г. те са били приблизително 17%, през 2011 г. - около 16% (таблиците на МОН не дават яснота за точния процент). География са избрали 30.37% от явилите се на втора матура 59 274 зрелостници.

Значително по-добре изглеждат резултатите по биология, вторият най-масов изпит. 20.99% са се явили на тази матура. 5.72% имат двойка. 17.6 на сто - над 5.50.

Драстичен е ръстът на двойките и по физика - при малко над 2% миналата година през тази има 10.5% слаби оценки.

Голяма промяна има при философията и математиката.

По философия средният брой точки от теста е 69.2 при приблизително 41% миналата година и толкова през 2011-та. Явно високият резултат се дължи на масово постигнато средно ниво, защото в двата полюса резултатите не са добри - двойките са много (17.34%), шестиците са малко (2.71%). На изпита са се явили 10.32% от зрелостниците.

По математика (при явили се 7.31%) от учениците слабите оценки са значително по-малко от миналата година - 2.65% при над 5 на сто през 2012 г., а отличните оценки са много повече - 39.55% при приблизително 29% през 2012-а.

На третия по масовост изпит - по английски език - шестиците (от 5.50 нагоре) са 30.75%, а двойките - 2.44%. Явили са се 19.71%.

Традиционно и благодарение най-вече на профилираните гимназии оценките по чужди езици са най-високи. Първенството държи испанският, където отличните бележки са 73.73%, а двойките - 0.6%. На него явно са се явили предимно ученици от испански гимназии или училища с преподаване на езика - 0.57% от общия брой зрелостници.

На второ място по успех са явилите се на немски като втора матура. Там шестиците са 57.54%, а двойките - 0.53%.

На трето е химия и опазване на околната среда с 49.07% отлични бележки и 2.92% слаби. И при този изпит обаче трудно може да се направи съпоставка на резултатите с най-масовите изпити - на химия са се явили едва 0.64% от зрелостниците.

На задължителната за целия випуск дванадесетокласници първа матура по български език и литература са се явили 57 822 души. Пълно шест имат 0.62% (358-на). Това е приблизително два пъти повече от миналата година, но доста по-малко от предишните години, през които са провеждани задължителни матури.

Отличен - 5.50 до 5.99 - са получили 14.52% (8396-има). 12.42% са били миналогодишните отличници.

Двойките са 4.93%, а през 2012-та - 5.49%.

Най-масовата оценка е добър (3.50-4.49) - бележките на 34.28% са в този диапазон.

Средният брой точки на от матурата по БЕЛ е 54.66, а средният успех - добър 4,26.

28% от явилите се на български са писали и текст. Останалите (по около 36%) са писали есе и интерпретативно съчинение. Средният брой точки на текста е 13.93 при максимум 30 (останалите 70 са за теста). Успеваемостта е 47.52%.

 

ТОП 10

Училищата с най-висок среден резултат от двете задължителни матури са:

Населено място    

Име на училището

Явили се   Успех
       
София Американски колеж

129

5,74
София 91 Немска езикова гимназия

197

5,71
София

164 гимназия с изучаване на испански език "Мигел де Сервантес"

139

5,67
Пловдив Езикова гимназия "Пловдив"

258

5,66
Варна Първа езикова гимназия

203

5,63
Кърджали ГПЧЕ"Христо Ботев"

167

5,63
Кирково СОУ"Отец Паисий"

49

5,62
София 9 ФЕГ "А. Ламартин"

188

5,56
София I АЕГ

220

5,55
Пирдоп СОУ "С. Ценов Савов"

41

5,47

По вид училищата с най-високи резултати традиционно са профилираните гимназии. Средният успех на възпитаниците им е 5.11 при 5.08 през 2012 г. На второ място са училищата по изкуствата със среден успех 4.54 при 4.52 м.г. Трети са средните общообразователни училища (СОУ) - 4.32 при 4.27 м.г. На последно място отново са професионалните гимназии, където средният успех от двете задължителни матури е 3.93 при 3.86 м.г.

МОН скри статистиката на резултатите по вид собственост на училищата - държавна, общинска и частна. Въпреки че тези данни са налични в Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование, те не бяха представени днес.

Статистиката, представена в този вид, изкривява крайните резултати, тъй като от нея са извадени училищата с най-слаби резултати - селските, с до 20 ученици.

214 са учениците, изкарали максималния брой 100 точки на някоя от матурите. 100 ученици имат две пълни шестици, 5405 - по две отлични оценки (равни или по-високи от 5,50).

1387 ученици са с две двойки на задължителните матури. 53-ма са с 0 точки, двама имат нула точки и на двата изпита.

Нито един не е получил максимума от 100 точки и на двата си изпита.

 

Най-трудните въпроси

Четири са най-трудните въпроси за зрелостниците. Те проверяват правописа, пунктуацията, лексикалната грамотност на зрелостниците. При тях процентът на верните отговори е под 50, а при останалите въпроси от теста - между 55 и 90%.

Ето ги:

 

4. В кой от редовете е допусната правописна грешка?

А) Снощи гледах интересен научнопопулярен филм за морските бозайници.

Б) Този странен и нелогичен отговор доказва колко си неосведомен по темата.

В) През следващите дни в цялата страна отново се очакват 35 градусови жеги.

Г) При избор на електроуреди обърнете внимание на енергийната им ефективност.

Отговор: В,  под 45% верни отговори

 

10. В кое от изреченията е допусната пунктуационна грешка?

А) Минавайки покрай двамата свои съседи, младежът нито ги поздрави, нито ги погледна.

Б) Мисля си, че нашите мечти стават реалност само, ако повярваме, че това е възможно.

В) Писмото, което получих, беше изпратено от служителя, с когото разговарях вчера в офиса.

Г) Сутринта моят колега се обади, че е болен, и помоли да довърша справката, която беше започнал.

Отговор: Б, под 50% верни отговори

 

11. В кое от изреченията НЕ е допусната лексикална грешка?

А) Условията на подписания контакт бяха определени от всички като много добри.

Б) Неочаквано тази вечер той я обсипа с комплименти и с любезни и ласкави думи.

В) Еколозите настояват за налагане на мораториум върху строителството в планините.

Г) Не можах да разбера за какво стана на въпрос вчера, но се създаде напрежение.

Отговор: В,  под 40% верни отговори

 

29. Използваната в текст 2 дума синхрон е:
А) чужда дума
Б) диалектна дума
В) архаизъм
Г) термин

Отговор: А,  под 38% верни отговори

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

22.08 2013 в 15:35

разгледах отговорите на матурата по география вариант 2, и забелязах че на един въпрос върху картата на света трябва да напишеш посочените заливи и държави, където една от държавите в отговорите е написана ВЕНЕ"Ц"УЕЛА а на картата на света е изписана ВЕНЕ"С"УЕЛА .
най интересното е че ВЕНЕ"С"УЕЛА се пише и на руски а картата ми е на български.
моля някойда ми каже кое е правилното защото съм много объркан!!! :)

13.06 2013 в 12:46

елина, и аз там се замислих, но може би дълбоката мисъл е, че всъщност "комплименти" означава "любезни и ласкави думи", пък и второто "с" е излишно, тъй като предполага нещо принципно различно... Абе, много е важно децата да учат в добро училище, иначе пропадат, колкото и да са умни.

12.06 2013 в 19:01

в 11 б/ също не виждам лексикална грешка....

11.06 2013 в 23:40

"Статистиката, представена в този вид, изкривява крайните резултати, тъй като от нея са извадени училищата с най-слаби резултати – селските, с до 20 ученици." Освен това по същия параграф са извадени и огромна част от частните училища с много високи резултати на учениците. Но пък що опити за "анализи" направиха въз основа на тази "статистика"...
Аз, колкото и да мисля, не мога да разбера каква е логиката да не се предоставят данните за училища с малки випуски... освен да се напаснат изводите според желанието :) Надявам се поне тази година да не се уплашат да публикуват открито всички резултати по училища, защото миналата се наложи да се разпространяват апокрифно...

11.06 2013 в 22:00

Пак глупости пишете.

Децата се явяват на матура по география, защото:

А. Не им пука за оценката от матурата по география
Б. Ще кандидатстват в университет с изпит, а не с матура
В. Не желаят да си намалят балообразуващата оценка по важен за тях учебен предмет

Обикновено и трите са вярни, особено третото. Например кандидатствате филология - интересуват се от успеха ви по чужд език. Ако имате шестици през годините, но на матурата сте изкарали 5 - познайте, матурата е с приоритет и именно тя се взима като балообразуващ елемент. Какво е решението? Елементарно - щом ще кандидатствате с чужд език и имате отлични оценки по този предмет, НЕ карайте матура по него. Записвате си "география", избутвате си поне тройчицата с обща култура и си кандидатствате с висок стартов бал.

ОФФНЮЗ!!!