Къде се пише "й" е загадка за седмокласниците

Последна промяна на 11 юни 2013 в 21:07 4600 16

Министърът на образованието проф. Анелия Клисарова и шефката на една от дирекциите в МОН Евгения Костадинова. Снимка: БГНЕС
Министърът на образованието проф. Анелия Клисарова и шефката на една от дирекциите в МОН Евгения Костадинова. Снимка: БГНЕС

Истинска загадка за седмокласниците се оказа отговорът на въпроса къде се пише "и" и къде - "й".

Сбърканото "и" и "й" се нарежда сред най-често срещаните грешки в текстовете на учениците наред с погрешното използване на пълен член, "я" и "е", двойно "н" и на запетайки. Друг често срещан проблем е бедният речник на седмокласниците - често те бъркат правописа, защото чуват за пръв път дадени думи. 60% от тях допускат повторения на глаголи и използват еднообразни синтактични конструкции, около 45% пропускат и разместват важни епизоди от преразказа, 20% не оформят графично текста.

Това показва представеният днес анализ на Министерството на образованието и науката на резултатите от изпитите.

Седмокласниците се явяваха на изпити по: български език и литература (58 577 ученици); по математика (56764); по обществени науки (58 312); по природни науки (58 760) и чужди езици (58 538).

По български и математика учениците имаха два модула. Първият беше задължителен за всички, а вторият - за кандидатстващите в гимназия.

Двойките по български са 14.7%, а по математика - 22.23%.

Двойки имат всички, получили по-малко от 18 точки (от възможни 100) от тестовете по двата предмета.

С нула точки по български са 61 ученици, а по математика - 94 ученици.

Максималният сбор от първия модул (65 точки) имат 103-ма ученици по български и 1193 - по математика, по данни на МОН.

Отличните оценки (равни или по-високи от 5.50) са 8.5% по български език и 12.24% по математика.

Най-високите резултати са постигнали учениците в областите София - град, Смолян и Варна. Най-ниските са в Разград, Силистра и Плевен.

Средният успех в столицата е 4.31, а в Разград - 3.48.

Средният успех по български и от двата модула за цялата страна е 4.64, а по математика - 4.23.

Максимума от 100 точки имат 24 ученици по български и 136 по математика.

При изчисляването на оценките по български език от МОН не са взели предвид факта, че задача №3 в теста беше с грешно условие. Близо 1/4 от учениците не са налучкали верния отговор и ще останат ощетени, стана ясно от днешния анализ.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12.06 2013 в 19:54

Готина статийка - от процентите разбрах, че всеки 5-ти седмокласник не е наясно с математиката, а всеки 7-ми с българския. Доста тъжна статистика откъдето и да го погледнем, но напълно в унисон със случващото се в образованието ни, в обществото ни и в БГ като цяло. Съмнявам се, че някой е очаквал децата ни да станат грамотни и да проявят интерес към ученето при положение, че в повечето учебници има доста невероятни урочета и очевадни грешки - от тази гледна точка трябва да сме благодарни, че децата отказват да ги четат:) А дали са умни или не - времето ще покаже. Едно е сигурно - доста по-подготвени са от нас за оцеляване в джунглата БГ, където дали пишеш правилно или не, няма никакво значение, а и сметките си ги правят много добре нищо, че не са наясно с решаването на квадратното уравнение. В заключение само ще спомена, че си имам седмокласничка и съм доста наясно с проблемите в съвременното у-ще. Децата масово не посещават занятия, отсъствия не им се пишат, а тройки им се оформят за края на срока, за да завършат и да останат в същото у-ще, защото се води борба за всеки ученик по чистата причина, че той си има парично изражение. Естествено нямам впредвид елитните и частни училища, а средностатистическото квартално училище. Да са ни живи и здрави децата ни и Бог да ги пази, защото ние очевидно не сме в състояние.

12.06 2013 в 16:14

И какво лошо има в това, че езикът се променя, съобразно променената действителност.

12.06 2013 в 16:13

Абе, статиите са му виновни на населението!

12.06 2013 в 11:29

Човекът може да е съставил дума с корен "загатвам" - загатака... Така изречението придобива нов смисъл. Загатване за дядовците, загатване и за внуците. Езикът ни позволява такива волности и игри на думи. Тоест, това незнание, къде се пише "й", трябва да загатне нещо на родителите и прародителите, но и да загатне нещо и на бъдещите поколения.
Но дори и това да е грешка, какво пък толкова. Бъдете снизходителни, търсете оригиналността в грешките. Грешките са в основата на прогреса! Колко пъти хората са искали да направят едно, а се е получило съвсем друго, което се оказва много по-важно от първоначално предвиденото...

12.06 2013 в 10:34

Нищо чудно. За много голяма част от седмокласниците това е чужд език. Така че няма защо да са недоволни министерските хора. От друга страна като ги слушам - министерските хора колко са "правоговорни" не искам да мисля колко ли са "правописни"

12.06 2013 в 10:28

Е то е много просто - Й се използва в множественото число на думи като трамвай, тролей и кайсия. А най обичам думи като найстина...

12.06 2013 в 10:17

За голямо съжаление често пъти се оказва загадка и за авторите на статии на този сайт. И ако те не са научили правописа, то защо няма коректор е пълна загадка за мен...

12.06 2013 в 08:58

То като гледам е загадка и за теб ...

12.06 2013 в 04:16

Тц, тц, тц, не съм съгласен - всяко следващо поколение е по-тъпо от предишното, въпреки че за негативните статии по принцип съм съгласен, прекаляват, изобщо не виждат хубавото, само помпат негативи и стрес у населението...

12.06 2013 в 00:52

За мен загадка се пише с Д по средата, за дядовциЙте.. не знам :)