Защо училище с успех 3,28 получава пари от държавата, а училище с 5,35 - не?

Последна промяна на 12 юни 2013 в 13:52 12814 58

Анелия Клисарова, министър на образованието и науката Снимка: БГНЕС
Анелия Клисарова, министър на образованието и науката Снимка: БГНЕС

Защо са скрити резултатите на частните училища от националните изпити и по какви критерии училище със среден успех от тях 3,28 получава субсидия от държавата, а училище, чиито възпитаници имат средно 5,35 няма такова право? Защо МОН манипулира статистиката с резултатите, изваждайки от нея оценките в училищата с по-малко от 20 ученици?

Тези и още въпроси задават майки на деца, които учат в частни училища, в отворено писмо до образователната министърка Анелия Клисарова, президента, депутатите и омбудсмана, провокирани от изкривяването на резултатите от външното оценяване от Министерството на образованието и науката.

Както само OFFNews писа вчера, МОН скри резултатите на възпитаниците на частните училища при огласяването на анализа на резултатите от изпитите след VII и XII клас, а отговорът на репортера ни какви са резултатите в тях бе отклонен от експертката от МОН Евгения Костадинова.

Родителите са възмутени от изказвания на министърката, бивш ректор на Медицинския университет във Варна,   хвърлящи съмнение върху качеството на преподаване в частните училища.

Те настояват МОН да спази решенията на Комисията за защита от дискриминация, според които държавата е длъжна да плаща издръжка за обучението на учениците независимо от това дали учат в държавно, общинско или частно училище.

Преди дни министър Клисарова обяви, че така няма да се дава, защото нямало пари.

Ето пълния текст на писмото от родителите, подписано от над 50 майки и бащи на ученици в частни училища: 

Уважаема госпожо Министър,

 

Съгласно Конституцията на Република България всеки български гражданин има право да получи образование. За всяко българско дете има определена от държавата сума, която субсидира неговото образование, и това е негово право, гарантирано от върховния закон на страната.

Обръщаме се към Вас като родители на деца в училищна възраст – деца, които нямат право да получат държавна субсидия за образованието си, тъй като родителите им са избрали за тях частната форма на обучение.

Какви демократични основания може да има за едно такова дискриминационно решение?

Нима ние, родителите им, работещи в Република България, не даваме своя принос за тази субсидия? Нима нашите деца не са български граждани? Нима частните училища не са утвърдени именно от МОН?

За пореден път българската държавна администрация не комуникира с хората директно, а чрез медиите. От публикации в пресата разбрахме, че няма да стартира дългоочакваната, обсъждана и приета през февруари 2013 година от НС инициатива «Парите следват детето», която беше предвидена за 2016 година.

Бихме искали да Ви зададем някои въпроси, госпожо Министър.

На какво основание твърдите, че ако се отпуснат субсидии на частните училища, те ще станат повече и с по-ниско качество, за което ни осведомява публикацията на в „Сега“ (http://www.segabg.com/article.php?id=651724)?

Всъщност не става дума за училищата, а за нашите деца. Нашите конституционни права ни гарантират, че можем в качеството си на родители да изберем формата на обучение на децата си, както и учебното заведение, на което да ги поверим. Държавната субсидия за образование се полага по закон на всяко българско дете. Не става дума за субсидиране на училища, а за субсидиране на образованието на всеки ученик. Защото ние не искаме да противопоставяме децата на такива от държавни училища и от частни училища, а всеки родител да има възможност да избира най-доброто за детето си.

Ако е необходима оценка за качеството, бихте могли да поискате единна справка за всеки град и да сравните резултатите, постигнати от децата, учещи в държавните и в частните училища. Изключително лесно е да се измери успехът, тъй като учениците и на частните, и на държавните училища държат едни и същи изпити и след 4-и, и след 7-и, и след 12-и клас. Всъщност фактите ясно говорят, че в момента частните училища поддържат много по-високо средно ниво на обучение, отколкото държавните/общинските.

Силно ни обърква решението да предложите на широката общественост статистики, от които са извадени училищата с малки випуски. Приемаме това като явен израз на стремеж да се дискриминират децата, обучаващи се в частни учебни заведения, които именно залагат на обучаването на малко ученици, но с много високо качество.

Да погледнем и малко статистика.

Американският колеж вече няколко години застава начело на класацията от матурите за 12-и клас. Миналата година ЧОУ "Света София" беше в топ 5 училища на България, според статистиките от НВО за 7-и клас. В София беше на второ място, а след него следваха още две частни училища – Първа частна математическа гимназия и «Евростар». В топ 10 имаше 5 частни училища.

Постиженията на седмокласниците от ПЧМГ за тази учебна година са видими на сайта на гимназията: http://www.parvamatematicheska.com/news-bg/99-rezultati-nvo-7-klas-2013.html.

И това са само част от примерите, показващи качеството на обучението на учениците в частни учебни заведения.

Ако това е поводът, по който МОН за пореден път ще лиши учениците в частните училища от образователна субсидия, то как ще санкционира тези в държавните училища по същия критерий? Ние като родители не виждаме логика едно държавно училище с 85 зрелостници, чиято средна оценка от матурите е „среден 3,28“, да получава държавна субсидия, а едно частно училище с 15 зрелостници със среден успех „много добър 5,35“ да няма това право.

Ако се боите, че тепърва ще изникнат самозвани училища с ниско качество, все пак заради това съществуват сложните процедури за лицензиране и постоянните проверки от страна на повереното Ви министерство, които – за никого не е тайна – се провеждат с неимоверно по-голяма строгост за всички частни детски и учебни заведения, отколкото за държавните и общинските. В същото време голяма част от частните училища правят и невъзможното, за да поддържат както много високо качество на предлаганата образователна и възпитателна услуга, така и достъпни цени, за да не бъде тя привилегия само на много малка част от обществото. Отпускането на държавна субсидия за учениците в частните училища не само ще отмени една дългогодишна несправедливост спрямо част от българските деца, но и ще позволи на по-голям брой желаещи да се възползват от този вариант на обучение и ще се превърне в предпоставка не за понижаване, а за допълнително повишаване на неговото качество.

Смятаме, че твърде отдавна се спекулира с всевъзможни мотиви за отказ на държавна субсидия за частното образование. Забравя се, че става дума за деца от българското общество, чиито родители съвестно плащат своите данъци и на които държавата е задължена да осигури качествено образование. Пред широката общественост се изтъкват манипулативни, непълни данни за постиженията на учениците от частните училища. Намеква се за «богатите» им родители, за които частното образование е поредната прищявка, а не един от много малкото варианти за относително гарантирано качество на образование в България. Настоява се, че във време на криза и постоянно обедняване на населението държавата не може да финансира «богатите» за сметка на останалите.

Вместо да се гради висококачествено образование, родителите и децата им биват разделяни на обучаващи се в държавни и в частни училища. По този начин, освен че изкуствено се насажда излишно напрежение, Вие лишавате едните от полагащото им се по закон. Това е дискриминация в най-чистия й вид, и то в условията на тежка демографска криза.

Не по-маловажен е проблемът за прозрачността при разпределянето на фонда с държавната субсидия. Ние настояваме това да стане обществено достояние. Къде отиват парите, предназначени за субсидиране на всяко българско дете, чиито родители са се спрели на частно училище?

В момента издръжката на един ученик е средно 1500 лв. годишно. В частни училища и детски градини са записани около 8000 деца (данните са от учебната 2012/2013 година и са базирани на приблизителна статистика) и за тяхното обучение би трябвало да са предвидени около 10 млн. лв. за една учебна година.

Удобно се пропуска основният въпрос: какво се случва с парите, предвидени за тези деца, които не постъпват в държавно/общинско училище? Защото със сигурност те НЕ отиват в бедните училища и НЕ се насочват към тяхното развитие! Бихме искали да получим точна информация за това, как са били изразходвани тези средства през последните двадесет години.

Освен това стипендии за успех над 5.50 след основно образование се отпускат според Постановление №207 на МС от 1994. Такава стипендия се отпуска дори за чужденци, които учат в България. Но отново българчетата с отличен успех в частни училища нямат право на това поощрение. Защо? Те са по-малко отлични от останалите или са по-малко българчета?

Време е всички ние – родителите на деца, обучаващи се в частни училища, както и тези, които биха желали децата им да ползват полагащото им се от държавата, за да имат по-голям избор за образованието на децата си – да потърсим правата си и ако се налага, дори на по-висока инстанция от тази на българското правителство, позволяващо си да не спазва върховния закон в страната и препоръките на Комисията за защита от дискриминация, която още преди години изказа своето становище по въпроса. Защото ние продължаваме да се надяваме, че в България ще започнат да се взимат решения в името на подобряването на образованието като цяло, а не продиктувани от мимолетни политически съображения и евтин популизъм.

 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

03.09 2013 в 13:11

ЗАщОТО В ДЪРЖАВНОТО УЧИЛИШЕ СЕ НАЗНАЧАВАТ САМО ВРЪЗКАРИ И ПОДЛИЗУРКОВЦИ, А ЧАСТНИКът СИ ИЗБИРА БЕЗ ДА МУ НАРЕЖДАТ ОТГОРЕ.
И ПИТАМ:
ЧИИ СА НЕЧАСТНИТЕ УЧИЛИША?
И като такива, защо само
директорът одобрява назначенията?
КЪДЕ Е РОЛЯТА НА ПО-ВИСШЕСТОЯщИТЕ-ОБщИНА И ДЪРЖАВа?

17.06 2013 в 20:13

В частните училища идват квестори от други училища, квесторуват четири часа, после матурите се засекретяват и отиват в София в националната комисия.

17.06 2013 в 20:10

То няма и единна система за оценяване в цялата страна. В Щатите се знае ето това -
Grade Percentage
A 90%-100%
B 80% - 89%
C 70% - 79%
D 60% - 69%
F 59% and below
Тази система използват и в частното училище, в което учи дъщеря ми. Колко ученици биха взели матури при една такава/нормална/ система за оценяване?
Ако оставим настрана факта, че детето е с пълна стипендия, питам аз защо не получавам детски? Сигурно, защото сме учителка и журналист и сме цъфнали и вързали. Питам и къде са тези 5хоколо1500 лева държавна субсидия. И те ли отиват за някоя ромска фамилия? А детето ми учи в частно училище, защото си ЗАСЛУЖИ тази пълна стипендия и сама си пожела да отиде там - на практика можеше да отиде в което и да било държавно или общинско училище в България.

17.06 2013 в 18:31

Познавате ли семейства, чиито деца учат в частни училища? Твърдението Ви, че в частните училища учат деца на платежоспособни родители, не отговаря на истината. В училището, където работя, ЧАСТНО, има родители, които не са богати, но са решили, че това образование систрува и това е инвестиция в детето им и неговата реализация.

17.06 2013 в 18:26

Учениците от частните училища полагат матури като всички останали зрелостници и са заедно с ученици от другите училища в изпитните зали- държавни или общински. Квесторите, които ги пазят, се назначват от Регионалните инспекторати по образование по местоживеене. Проверката на ДЗИ, така наречените матури, се осъществява в София. Тук, субективният фактор е сведен до минимум.

16.06 2013 в 16:12

Поздравления за най-смисленият коментар.

13.06 2013 в 14:27

Защото според Конституцията, Чл. 53. (3) Основното и средното образование в държавните и общинските училища е безплатно.

Частното не е безплатно. Субсидията се дава на деца, които учат в държавните и общинските училища.

Децата които не посещават училище (задължителното е до 8 клас) не получават субсидии.

Защото държавата ни е предоставила безплатно образование, а избора да не се възползваме от това е наш.

Защото милиони българи нямат деца, но плащат образованието с данъците си. Какво ли мислят те по въпроса за издръжката на държавните училища? А за издръжката на честните, в които учат предимно деца на по-заможни българи?

Живеем в социална държава.

Хайде да мислите преди да започнете само да искате.

13.06 2013 в 11:49

С какво е по-смислено образованието в частното училище като учебните програми и ДОИ са еднакви с тези на държавното училище? А по отношение на "що-годе бъдеще за детето", то се изразява в това, че в частното училище детето придобива самочувствие, че е такова на платежоспособни родители, които могат да купят оценките от учителите му. Пък "Андрешко" ще си съществува в живота, защото една забрана не може да промени манталитет на цяла нация.

13.06 2013 в 10:03

А как ще коментирате децата които остават на обучение вкъщи? Това е избор на родителите както и на родителите на децата ходещи в частно училище. Парите за дете от бюджета на родителите ли да се плаща? Представяте ли си колко пари трябва да се изплатят на циганите? То за това е държавно защото се плаща от държавата - другите не са. Освен това в частните училища се насажда презрение към България. Колко от завършилите тези училища остават да работя в страната или за нея??? Не съм съгласна моите данъци да отиват за образование на работници в други страни само защото родителите им имайки пари им осигуряват по-висок старт в живота.