В час ли си?

Решения за българското училище

Маргарита Илчева 03 октомври 2014 в 00:04 4071 0

Маргарита Илчева

Всички хора от всички държави във всички векове искат две жизненоважни неща – здраве и свобода. И двете са ценности, които се залагат най-напред в семейството, предучилищната възраст и най-вече в училище. Именно затова, но и защото образователната ни система е терминално болна, нуждата от болезнена оздравителна реформа е абсолютна! И родители, и ученици, и учители знаят това. Всъщност, това е цялото общество. То познава болестта! То има сили така да участва в оздравяването си така, че лечебната криза да мине за реалистично кратко време!

На прага сме не на обикновени предсрочни избори. На прага сме на екзистенциален избор. Ние, българите, сме изправени пред възможността информирано, а не формално и кампанийно, да решим как да се лекуваме. И така, както всеки болен би трябвало да разпита за процедурите на бъдещото си лечение и за последиците от тях, така и ние, данъкоплатците, гласоподавателите, трябва да знаем какво предлагат политическите сили за лечението на училищното образование.
Хората не вярват в българските институции. Не вярват и на политиците. Затова не четат предизборни политически програми. Затова сме длъжни да опишем ясно какво и как искаме да променим в средното образование, за да направим училището достойно за 21-ви век. Реформаторският блок застава категорично зад свободата като основна ценност на личността и обществото. Но свободата е най-напред отговорност. Отговорности на учениците, на родителите, на учителите. Отговорности за всички институции в образователната система- от правомощията на министър, министерство, РИО-та и агенции до Педагогическия съвет, директора, учителя.

Реформаторският блок предлага преосмисляне на параметрите на съответните длъжности, за да се изяснят и съвсем конкретно да се опишат задълженията и координацията между всички държавни и местни институции, които са свързани с отглеждането и обучението на децата и учениците. Крайно време е да се увеличи рязко участието на местните общности в управлението на училищата. Крайно време е да се реализира тяхната автономия. Държавата ще задава общата и широка рамка на минималните образователни изисквания, но всяко училище само ще определя конкретния си учебен план, конкретните си учебни програми, конкретните учебници. Защото нуждите на различните училища в различните райони на страната са специфични. Регионите и местният бизнес ще имат реално влияние в професионалното образование, където имаме добра традиция и човешки ресурси, но остаряла материална база.

Реформаторският блок е единствената политическа сила, която предлага създаването на Кодекс на учителя. Крайно време е чрез разписване на правата и задълженията на учителската длъжност в Кодекса да се постави на необходимото ниво сринатият професионален и социален статут на учителите в България. Само с такъв нормативен документ ще се защити и обезпечи огромната отговорност, която всеки ден 70 000 педагогически специалисти поемат за децата.

Реформаторският блок предлага нова и най-важното- независима система за контрол на качеството на образованието. Като се използва сегашната национална мрежа на РИО, ще се оптимизира тяхната работа, ще се намалят административните им задължения и ще се гарантират методическите им функции. С капацитета и на отдавна съществуващи центрове, които осъществяват международни програми като PISA, например, ще се преформатират изпитите за завършване на всяка степен на образование, ще се защити овладяването на умения за живот и работа и ще се прекъсне академичният фундаментализъм.
Реформаторският блок ще е гарант за либерализация и валидизация на различни системи на обучение, защото това е реалната свобода на семейството и личността в демократичната държава на 21-ви век.

Крайно време е държавата да покаже, че вярва на гражданите именно защото образованието винаги ще е неин приоритет. Крайно време е държавата да покаже, че вярва в силата и отговорността на гражданите, които ще избират информирано и свободно къде и какво да учат децата им. Крайно време е всеки според възрастта си да носи отговорността за живота си. И така да бъде свободен.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    Няма коментари към тази новина !

     
    X

    Спас Малинов, който оцеля от лавината, която погуби 11 души