Quantcast

Деница Сачева: Какво има под капата на здравния министър Петър Москов?

Суматохата и НЕосигурените

Деница Сачева Последна промяна на 30 януари 2015 в 14:52 24548 43

Деница Сачева

За да си здравен министър категорично не трябва да си популист, но ако искаш щръкнал рейтинг е абсолютно задължително. Не знам защо, но като гледам нашия здравен министър все си спомням за Радичковия разказ за суматохата и за великия цитат „Човек не всякога е там, където е капата му. А при суматохата изобщо не може да се разбере под коя капа какво има“.

Задължителният репeртоар на всеки здравен министър включва електронна здравна карта, национална здравна карта, лекарствена политика и разбира се – мерки за здравнонеосигурените.

„Ако вие се ударите с безкрайно скъпата си кола и това изисква един месец лечение в болница - 50-100 или 2 000 лв лечение върху вас, вие няма как да възстановите правата си с 500 лв за последните три години. Ще бъдете така добър да възстановите всичко, което дължите от началото на здравноосигурителния модел, както го правят повечето от нас“, обясни докторът. Ами ако се ударя със супер евтиния си велосипед? И ако сме 2030 година, пак ли ще трябва да платя от “началото на здравноосигурителния модел“ и защо? Удивително е как всеки един истински проблем в здравеопазването може да се профанизира за броени секунди, да се използва за словесна дъвка и за неговото решаване да се предложи фундаментална безсмислица.

Националната агенция по приходите, която събира здравните вноски работи с единната система на ГРАО. Според нея общият брой български граждани по ЕСГРАОН е 8 440 251, от тях здравноосигурени са 6 302 149 души.

Кои са здравнонеосигурените? Това са:

- български граждани, които трайно пребивават в чужбина,
- хора, които знаят, че дължат вноски, но нямат пари,
- хора, които знаят, че дължат вноски, имат пари, но не искат да платят, защото не вярват в системата, и
такива, които не познават здравното законодателство и не знаят, че дължат пари.

Например това може да са учениците, приети за студенти и не знаещи, че дължат здравни вноски за периода от завършването на средно образование до приемането им във висше училище. Общият брой на лицата, които не познават здравното законодателство и поради това се оказват длъжниците по данни на НАП е 131 000 души.

Колко са българските граждани, които живеят в чужда държава това е въпрос с повишена трудност. Грубо ако се махне от ЕГРАОНа броят българите от преброяването по данни на НСИ идват около 1 158 210 души. Но този брой е се мени постоянно. Да се надяваме, че Държавната агенция за българи в чужбина все някога ще ни изненада с нещо смислено – с данни, с визия, със стратегия... Хеле, пък сега вече като ще си има такъв мощен граждански контрол....

От хората попадащи в графата социално слаби, за които държавата би следвало да покрива вноските, единствената уязвима група е тази на продължително безработните - лицата останали без работа за повече от 12 месеца трябва сами да си плащат здравните осигуровки след този период. По данни на НСИ лицата останали без работа между 12 и 23 месеца да 95 900, а тези над 24 месеца са 147 900 или общо 243 800.

Около 254 000 са българите, които знаят, че трябва да плащат здравни осигуровки, могат да го направят, но не желаят да платят. Това са хора с творчески професии, работещи в сферата на услугите, хора, получаващи пари на ръка в сферата на сивата икономика като чистачки, частни учители, гувернантки, майстори и други. Ако те имат нужда от системата, преценяват дали да си платят на частно или да платят накуп всички вноски за последните 36 месеца.

Разбира се, наред с тези числа, трябва да вземем предвид и факта, че държавата е най-некоректния платец на здравни осигуровки.

По данни от Закона за бюджета на НЗОК държавата осигурява 4 018 958 млн. български граждани с 975 259,8 хил.лв. трансфер от бюджета, а самоосигуряващите се и работодателите за 3 265 594 души внасят 1 819 900 хил.лв.

Това значи, че значителните дефицити в парите за здраве се генерират основно от неизпълнението на ангажимента на държавата.

Наред с това трябва да се има предвид, че българските граждани, които не се осигуряват от държавата, плащат средно по 46.44 лв. месечно или 557.29 лв. годишно за здравни вноски, а държавата осигурява лицата, за които е задължена средно с 20.22 лв. на месец или 242.66 лв. годишно. От това става ясно, че държавата плаща над 2 пъти по-малко от частните работодатели.

Така държавата ограничава разходите си за здраве и по този начин нарушава солидарността към здравеопазването като предпоставя несправедлива грижа за определени категории граждани, чието лечение тежи върху дяловото участие на коректните платци на здравни вноски. Тази несправедливост рефлектира във все по-нарастващия брой лица, които отказват да заплащат здравноосигурителни вноски, повишавайки по този начин бюджетния риск пред НЗОК, както и стабилността на лечебния сектор в здравеопазването.

Взетото решение вчера държавата да започне поетапно увеличаване на размера на осигурителния доход, върху който внася здравносигурителни вноски с 5 на сто годишно от началото на 2016 г. до достигане на минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се лица е див популизъм.

С прости думи това означава, че държавата ще продължи да уврежда солидарността с пълна сила, защото минималния доход на самоосигуряващите се ще се вдига така, че пожелателното изравняване няма да се случи никога. Дори и да се замрази вдигането му – изравяването би могло да се случи най-рано след 10 години.

Това решение отново е в ущърб на работодатели и коректни данъкоплатци и безкрайно демотивиращо, защото ясно показва, че държавата иска да паразитира върху все по-малката общност на работещи и създаващи благосъстояние хора. Това ако не е комунизъм – здраве му кажи.

Как трябваше да постъпи един десен здравен министър:

Да защити интересите на работодателите и на коректните платци, като предложи стимули за тях;

Да направи анализ на финансовото състояние на здравното осигуряване и да предложи решения за финансова стабилност на сектора, както и за добро финансово управление и ликвидност;

Да поиска държавата да ревизира национализацията на здравни вноски и да търси решения за поетапто възстановяване на големия резерв на НЗОК;

Да седне на масата със социалния министър и да обсъди какво може да се направи за осигуровките на хората, които са дългосрочно безработни, за да се покрият техните здравни нужди, но и да се идентифицират възможности за социални услуги, които да облекчат здравната система;

Да обсъди със социалния министър и фонда, който всяка година се планира в бюджета на социалното подпомагане и се трансферира в НЗОК за лечение на здравнонеосигурени – на какъв принцип се формира, има ли връзка между АСП, НАП и НЗОК в неговото планиране, как да се оптимизира;

Да седне на масата с финансовия министър и да обсъди какво може да направи НАП, за да повиши събираемостта от здравни вноски в категориите, където закона и правомощията й позволява;

Да защити интересите на българите в чужбина, защото те са най-големия инвеститор в страната, защото те трябва да имат мотивация да уважават държавата си и да имат реален стимули да я предпочeтат отново един ден за място за живеене и работа.

Да предприеме мерки за информиране на населението за задълженията и правата на здравноосигурените;

Да предприеме решителни мерки за възстановяване на доверието в здравното осигуряване като например би могъл да започне от борбата с корупцията в системата. Така например интересен факт е, че редица големи български болници трупат значителни дългове, като в същото време държат на депозит пари в банки. Като принципал на лечебните заведения, които са 100% или 51% собственост на държавата, правомощията на един здравен министър са значителни.

Изобщо, когато талантът е в театъра, питам се защо го пилеем в упражнения по държавно управление.

Текстът е публикуван в блога на авторката. Заглавието е на редакцията.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

08.02 2015 в 09:13

Деница, много харесвам написаното от Вас, със стройна логика, безупречни преценки, видима загриженост за напредък, без личностни съображения. Това намирам за работа на един политик, който не е на първа линия в политиката, но е активен, ярък, ясен.

Едно единствено нещо искам да Ви обърна внимание, г-жо Сачева. нещо, което всички хора в цяла България ОТКАЗВАТ ДА ОБСЪЖДАТ поради изключително криво разбран мотив за социална справедливост - НЕЗАПЛАЩАНЕТО НА ТРУДА в България.

Ви правите в своя материал две изявления, първото от които противоречи на конституцията, а второто противоречи на здравата логика.
Първо употребявате общоприет, но напълно незаконен израз "СОЦИАЛНО СЛАБИ", който е абсолютно противоконституционен, защото по конституция хората в тази държава са напълно равноправни. Употребата на подобен израз е абсолютно немислима, не е важа работа дали някой е слаб, а е абсолютно противоконституционно да употребите за слаб прилагателното Социално.

Вторият шаблонен израз, който няма как да означава нищо по коя да е здрава логика това е "ДА СЕ СПРАВИ С КОРУПЦИЯТА". корупцията не е даденост, а самото понятие означава Развала, което ще рече, че има нещо направено, което се Разваля. Вие не влагате разбиране за подобна взаимозависимост и че Корупцията е резултат, а не фактор. А корупцията в една държава няма как да е резултат от нещо друго, освен от обезправяване на населението. Корупцията в САЩ се осъществява с военни и полицейски вътрешни операции за прочистване на населението под формата на прикрит геноцид. корупцията в Сомалия е стигнала до ниво там да няма държавност, а границите да са ограничени отвън, защото отвътре няма какво да ги поддържа. А корупцията в България, обезправяване на населението се поддържа специално от олигархическата ни каста, която буквално забранява с всекидневните си действия, да се плаща труда на населението в България.

Постановената Минимална Работна заплата в България по ратифицираните в България конвенции на МОТ е 360,00 лева, което ням как да служи за нещо друго, освен за нуждите от ядене и транспорт и плащане на ток и вода на месец. Т.е., това не е оценка на труд, а е коефициент на оцеляване в критични условия, а условията са на пазар с цени на стоки по-високи от същите в света. Т.е., в България има олигархическа дискриминация върху населението.

Именно тази дискриминация въвежда антиконституционният израз "социално слаб".

В тази връзка, г-жо Сачева, аз Ви моля и приканвам, като десен избирател, да вложите устрем към разбиране на направените от мен към Вас две забележки и да вложите политически усилия, както давате критика за политическа дейност на политик, а и на цяла политика, да НАПРАВИТЕ НЕОБХОДИМОТО дискриминацията на населението в България да бъде прекратена, за да бъде възпрепятствана Развалата, тъй наречената Корупция и да намалее до съизмерими с икономиката на България рамки, както е във всяка добре подредена държава.

Още веднъж засвидетелствам, че изключително ми допада Вашето изказване, добър перспективен тон, дори стил на езика и Ви подкрепям във Вашата критика, за мен нещата стоят именно точно така, както ги изказвате в критиката си.

С уважение: БС

07.02 2015 в 13:52

Денице, ти пък КОГА стана такъв капацитет по всички въпроси - то в радиа, то по телевизии.Щеше ми се Лора да е жива да те види!

03.02 2015 в 21:42

Браво на Деница. Ясно и много точно казано. Аз гласувам тя да стане министър на здравеопазването

02.02 2015 в 19:03

магистър по здравен мениджмънт в университета Ас. Златарев Бургас. Една от дипломите на тази госпожа. Четеш CV -то й и си казваш, ах колко дипломи. Само че като се сетя че моя колега, завършила в същия университет магистратура по органична химия, а преди това беше завършила в СУ бакалавър и магистратура по история и на въпроса ми как ги съчета и как си е взимала изпитите, отговори- ами те ни пуска по милост- та си казвам, то е едно образование в този университет......

02.02 2015 в 10:39

воя на многото разбирачи показва, чв москов гази грубо интересите на кликите. браво, значи е на прав път.
---------------
Да използвам уникалният ни начин на разсъждение: Много хора вият срещу корупцията, и следвайки твоята логика приемаме, че корупцията е много правилно нещо!

02.02 2015 в 10:37

всичките неща, които е изброила, москов ги направи и ги прие като план за мерки.
--------------------
Айде бе, кои точно от тези неща е направил Москов? Нито едно. Направи едно единствено нещо - най-лесното, хвърли се в събирането на пари!

02.02 2015 в 10:14

нещо не разбирам кое точно не им харесва на мерките г -жата??? всичките неща, които е изброила, москов ги направи и ги прие като план за мерки. Ако се блъснете, какрайки супер евтиния си велосипед, ще трябва също да си заплатите, както този със скъпата кола.това се нарича солидарност. но този със скъпата кола, ако иска, ще може да си заплати повече, за да получи допълнителен пакет- това кава Москов.Също така, Москов предвижда вноските на държавата да се изравнят.и на трето място-вече да не заплащаме "пътеки" а да плащаме това, което е резултатът в края на "пътеката". воя на многото разбирачи показва, чв москов гази грубо интересите на кликите. браво, значи е на прав път.

01.02 2015 в 20:53

Трябваше Москов да започне от Бърза помощ.
Къде по света лекар пътува в линейката, за да даде първа помощ, освен ако става въпрос за някаква катастрофа?!
Никъде, и това в България се знае отдавна. Има го и в някои партийни програми - основно на десните партии или тези, които се именуват десни. В становища на работодателски организации. И какво от това?

Г-н Москов трябваше да заимствува РАБОТЕЩА солидарна система, например френската, немската, скандинавските... социалистическата, а не да открива "топлата вода", с извинение.

С най-добри чувства към Д-р Москов

01.02 2015 в 20:46

Г-н Москов, ако наистина искаxте да направите здравна реформа трябваше да заимствувате/препишете/приложите направо една работеща по света система, а не да експериментирате.
Дори социалистическата беше много по-добра от сините измишльотини на Костов, преписани от САЩ, там се знае, че здравеопазването не работи.

01.02 2015 в 18:43

1. Лични партиди за здравни и пенсионни вноски.
2. Държавните служители да си плащат здравни и пенсионни осигуровки, защото и другите граждани на Републиката работят за държавата.