Една голяма изненада се вижда при по-внимателно четене на предложения от финансовия министър Владислав Горанов Проект на Закон за националната агенция по хазарта.
С него се предвижда държавната такса да се плаща единствено върху печалбата или по-точно казано, върху "разликата между стойността на направените залози и изплатените печалби за всяка игра".
Досегашният закон предвиждаше две хипотези за заплащане на държавна такса - 15% върху оборота или 20% върху печалбата.
Аргументът, с който почна атаката срещу Националната лотария, беше, че досега тя неправилно е плащала по-ниския данък - 20% върху печалбата, вместо 15% върху оборота, както е плащал Българският спортен тотализатор.
Тезата на братя Найденови, които са съдружници в редица бизнеси с мажоритарния собственик на Националната лотария Васил Божков, но са във война с него за собствеността на Efbet, беше че Божков неправилно се е възползвал от хипотеза, която е предвидена за съвсем друг тип игри. Тези твърдения станаха и повода за проверките на прокуратурата в сферата на хазарта.
С мотивите към новия си законопроект обаче Владислав Горанов компроментира тази теза. Ето какво пише на стр. 5 от мотивите:
Действащата към настоящия момент разпоредба на чл. 30, ал. 3 от Закона за хазарта разграничава две хипотези на формирането на "основа", върху която се събират държавни такси за поддържане на лиценз за организиране на определени от закона хазартни игри - моментна лотария, тото, лото, игри със залагания върху резултата от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета и др. В едната хипотеза "основата" са стойността на постъпилите залози, в а във втората това са събраните такси и комисионни от участие. В случаите, когато "основата" е стойността на постъпилите залози се прилага ставка от 15%, а в тези когато е събраните такси и комисионни за участие - 20%.
В ЗХ няма легална дефиниция на понятието "хазартни игри, за които се събират такси и комисионни". Нещо повече, понятието "игри, за които се събират такси и комисионни", се използва само и единствено в разпоредбите на чл. 30, ал. 3 и чл. 30, ал. 4 от ЗХ. Липсата на легална дефиниция внася известна неяснота по отношение формирането на "основата" за конкретни изброени в нормата на чл. 30, ал. 3 от ЗХ хазартни игри.
Липсата на прецизна нормативна уредба прави трудно ясното разграничаване на относимите за тези игри хипотези.
И след това дълго обяснение защо Националната лотария не може да бъде обвинена за начина, по който досега е изчислявала държавната си такса, Горанов наистина прави ясно разграничение между двата типа игри и уеднаквява начина, по който да се изчислява таксата.
И тук е изненадата - уеднакняването не е в посока плащане на по-тежката такса върху оборота, а към по-леката - върху печалбата (виж. чл. 18б). Така, ако проектът на Валери Симеонов само държавният тотализатор да има право да организира лотарии влезе в сила, Българският спортен тотализатор ще плаща на държавата по-малко, отколкото досега.
В проекта на Горанов наистина е предвидено увеличаване на ставката от 20 на 25%. Но това като крайна сума е много по-малко от 15% върху оборота.
































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години