Не е чак толкова лошо да стигнеш дъното. Може да стъпиш на него и да се изтласкаш обратно към повърхността.
Клетата КЗП стигна своето дъно като се превърна в една мини арена за политически битки, на която настояще и бивше нейно ръководство, съюзени и превърнати в политически проксита на своята червена кралица, водят ожесточена битка със своя „нов“ принципал, считайки го за президентското оръжие на отмъщението.
Но да започнем отначало. И да си зададем правилния въпрос, който не е КАК се стигна дотук, а ЗАЩО се стигна дотук. А това „защо“ съдържа в себе си няколко „под – защо-та“
Защо Комисия за защита на потребителите, която трябва да бъде независим мандатен колегиален орган, и като такъв да осъществява контролните си пазарни функции свободно и самостоятелно, без политическа украса или вмешателство, е пришит към конкретна политическа фигура – министъра на икономиката?! (По силата на Закона за защита на потребителите (ЗЗП) той се явява неин принципал.)
И вместо Комисията да работи експертно и независимо в интерес на българския потребител като следи за нелоялни търговски практики, опасни стоки, неравноправни договорни клаузи и прочие, същата е превърната в евтино, но ефективно средство за личен политически ПР.
Защо ръководството на КЗП, подобно на КЗК, КЕВР, Омбудсман и прочие, не се избира от Народното събрание?! Защо и е необходим принципал?! И защо този принципал е точно министъра на икономиката. Та това е фигурата, притежаваща възможно най-големия потенциал за конфликт на интереси спрямо българския потребител. Как министърът на икономиката хем ще премахва административната тежест от бизнеса, хем ще му създава оптимална среда за развитие, а пък същевременно ще прокарва закони в защита на потребителите… и инспекторите на КЗП ще обикалят по търговските обекти с актове в ръка?!
Та, решението е простичко. За да не гледаме смехотворните политически изяви на бившето и настоящето ръководство на КЗП в сутрешните блокове на телевизиите, нека престанем да боядисваме клетата КЗП в конкретен политически цвят и да й дадем шанс в нейното ръководство да попаднат доказани експерти, избрани с консенсус.
Предвид задаващата се криза и силно влошена икономическа среда, новото НС трябва да включи в приоритетите си спешна поправка в ЗЗП, с която да осигури необходимата самостоятелност и независимост на Комисията, за да може тя да се избира и отчита само от и пред НС.
И наистина да се занимава само със защита на потребителите!
---------
Авторът Александър Масларски е бивш служител на Комисията за защита на потребителите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Невиждани сблъсъци в Сеул: Парламентът отмени военното положение, войници опитaха да нахлуят (снимки, видео)
Областният лидер на ДСБ - Бургас премина в ДПС - Пеевски
ГЕРБ отново издига Назарян. Ще подкрепи Атанасов, но само ако пак има сглобка
Бизнесмен обвини проруския Джорджеску в измама за 1 млн. евро
ГЕРБ отново издига Назарян. Ще подкрепи Атанасов, но само ако пак има сглобка