Днес нагласената поръчка на БДЖ е за 4 милиона, утре ще е за 40 и ще е същото

Варужан Апелян 22 март 2018 в 13:03 7084 0

От безбройните публикации за проблемите в БДЖ, които вървят от години насам има един главен извод - проблемите в железницата нямат край, защото системата е изградена по начин, който не може да решава проблемите.

Дори да бъде установено кой стои зад нагласената поръчка за ремонт за 4 милиона, проблемите няма да бъдат решени. Утре ще има друга поръчка за 40 или 400 милиона и ще e същото...

Проблемът на БДЖ е системен и се изразява в фиктивно работеща железопътна компания, нямаща капацитет да покрие очакванията на клиентите си, която по всякакъв начин се опитва да запази настоящото си състояние и гарантирани приходи, бидейки „министерски“, вместо „клиентски“ ориентирана.

В пътническите жп превози над 75% от приходите са гарантирани по договора с държавата и по никакъв начин не зависят от качеството на услугите, количеството на превозени пътници, нивата на безопасност и други важни показатели, по които българската железница стои на последното 25-то място в Европа.

Системните проблеми се решават единствено със системни решения. Българския железопътен транспорт трябва да бъде тотално реформиран, а тази реформа може да се извърши само и единствено от пребиваващите на втория етаж на ул. Дякон Игнатий №9 (б. ред. - там се намира кабинетът на транспортния министър), прилагайки безрезервно европейското право.

Министърът на транспорта е длъжен да създаде условия за конкурентоспособен железопътен сектор, а националния железопътен регулатор ИАЖА да защитава общественият интерес, вместо да бъде адвокат на БДЖ.

Най-конкурентоспособните жп дружества са точно тези, където влиянието на министъра на транспорта е най-ограничено.

Старата система няма да се издърпа сама за косите от блатото, тя няма да промени правилата, осигуряващи комфортното и безгрижно съществуване. Старата система няма никакъв интерес да се променя, затова ние като общество сме задължени, използвайки всички демократични средства, да създадем нова система...

Ако искаме да има конкурентоспособен и ориентиран към клиентите железопътен транспорт в България.

Б. ред. - Авторът е специалист по жп транспорт. Текстът е от фейсбук профила му.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови