Тази история е колкото за киселото мляко, толкова и за трудния път, който истината трябва да си пробие, когато е затрупана от лъжи, лобизъм и откровена глупост.
Историята започва отпреди няколко години, когато фирмата Трейс-Ипома вкарва в България производствена линия за нови опаковки за кисело мляко. Материалът за тях е полипропилен. В Европа го ползват от много години. Доказано е, че е по-добър, дори в повечето страни има изрично изискване опаковките за бебешки храни да се правят от него, защото е най-безвреден.
Скоро много от българските производители на кисело мляко започват да се ориентират към него. Освен, че е по-добър, той е и по-евтин, макар и с малко - около 10% на кофичка.
Има обаче един проблем - в Българския държавен стандарт (БДС), правен когато в България няма опаковки от полипропилен, е записано, че млякото може да се опакова в стъкло, керамика и полистирен и не пише нищо за полипропилена.
БДС не е задължителен, но редица търговски вериги имат изискване киселото мляко, което им се доставя да е по БДС. Такова изискване има и за повечето държавни поръчки - за училища и детски градини например.
Затова производителите на мляко подават искане до Българския институт по стандартизация полипропиленът да бъде добавен към стандарта за опаковките.
Следващият епизод е типичен пример как се организира масова истерия, за да се защитят лобистки интереси.
Понеже е ясно, че ако пролипропиленът получи БДС, старите опаковки от полистирен ще загубят пазарен дял, е организирана кампания, на която и Гьобелс може да завиди.
В тази кампания няма нито една цифра, нито едно изследване, нито едно доказателства. Има само опорни точки и гъделичкане на страхове.
Основната опорна точка е, че в новите опаковки българският бацил ще умре и киселото мляко ще се превърне в йогурт.
Тази опорна точка е толкова абсурдна, че производителите на новите опаковки не са подготвени. Никога никой не е мислил, че нечий перверзен мозък ще роди абсурдното съждение, че количеството на българския бацил зависи от опаковката. И никой не е мислил, че на дискусия за опаковки на киселото мляко ще дойдат яки момчета с бръснати глави и знамена, отстранен от собствената си партия политик-националист и детектив и те ще надвикат специалистите.
Трудният път на истината
В тази ситуация пред производителя на новите и по-качествени опаковки има два пътя - да извади кой води и финансира кампанията и в какви зависимости е оплел "отговорните фактори" или бавно и методично да подготви всички възможни доказателства, че новата опаковка е поне толкова (ако не и повече) качествена, колкото и старата. И че българският бацил си живее еднакво добре и в двете.
Трейс-Ипома организира експеримент, в който 6 производители на кисело мляко дават по 2 опаковки от своя продукт в 4 различни акредитирани лаборатории, включително и в Агенцията по безопасност на храните. Едната опаковка е новият полипропилен, другата е старият полистирол.
Тестовете са категорични - във всички проби от полипропилен данните са по-добри или равни на пробите от полистирола. А по отношение на Lactobacillus Bulgaricus няма никаква разлика.
Поведението на Българския институт по стандартизация
е меко казано странно. Когато производителят на новите опаковки и млечните компании, които ги ползват, обявяват, че за своя сметка ще направят пълни тестове, БИС най-неочаквано и с подозрителна бързина затваря процедурата за включване на полипропилена в Българския държавен стандарт.
Бързането е обяснимо - в БИС работят специалисти и още при обявяването на тестовете, много добре знаят какви ще са резултатите и че те ще противоречат на опорната точка, че киселото мляко се превръща в йогурт. И точно затова решават въпроса бюрократично - затварят процедурата, преди да са излезли пробите.
Заравянето на главата в пясъка обаче рядко е добро спасение. Резултатите от тестовете са толкова категорични в полза на полипропилена, че подобно поведение става трудно за удържане. Особено след като получи такава гласност в медиите и хората могат да започнат да питат защо се спират по-добрите опаковки и чий интерес се обслужва с това.
Тупкане на топката
Някаква малка надежда, че все пак интересите на хората има шанс да надделеят над интересите на производителите започна да се прокрадва в петък. Тогава БИС изпрати писмо до производителя на новите опаковки, че е готово да отвори процедурата за промяна на стандарта и кани Трейс-Ипома да кандидатства за това, прилагайки новите доказателства.
Засега това писмо прилича повече на тупкане на топката. Ако намеренията бяха добри, просто нямаше смисъл процедурата да се затваря 3 седмици преди срока, в който щяха да излязат тестовете. Сега всичко ще трябва да започне отначало.
Но въпреки забавянето, което вероятно ще отнеме 6 месеца, а може би и година, все пак има някаква надежда, че истината и силата на доказателствата ще надвият лъжите и гьобелсовата пропаганда. И че ще можем да си купуваме млякото в по-качествените и безвредни нови опаковки, дори и производителят на старите да не е щастлив от това.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
8968
4
04.10 2017 в 11:36
8000
3
04.10 2017 в 09:34
26179
2
03.10 2017 в 21:42
23293
1
03.10 2017 в 21:10
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара