Quantcast

СО: Таблата за градския транспорт са бавни, защото показват повече информация

Едно табло струва 3300 лева

Калоян Константинов Последна промяна на 03 ноември 2014 в 14:34 6839 16

Електронното табло на спирката на бул.

Снимка OFFNews

Електронното табло на спирката на бул. "Прага" при Петте кьошета в посока ВМА.

Новите табла на спирките на градския транспорт в София са бавни, защото съдържат повече информация от старите.

Това обясниха от Столична община след запитване на OFFNews, провокирано от сигнали на читатели. Едно от оплаквания бе именно, че информацията сега се сменя на 24 секунди, докато преди времето, оставащо до пристигането на всяка линия, се изписваше на всеки 3 секунди.

"Старите табла предоставят минимална информация за пътниците. Единствената информация, която се визуализира на старите табла, е номерът на превозното средство и времето за пристигане на следващото на съответната спирка. Новите табла предоставят освен текущата информация за времето на пристигане на превозното средство, неговия номер, текущ час, направление, както и имат възможност за визуализация на сервизни данни, свързани с промяна на направления, временна организация на движение и други полезни данни за пътниците", посочват от общината.

Оттам допълват, че времето за показване на информацията в таблата е съобразено с времето за гласово оповестяване и визуализиране на информацията. Техническа възможност за намаляване на интервала имало, но не отговориха дали ще го намалят или не заради оплакванията.

Цена

Целият проект за поставяне на 600 табла струва 2 386 728 лв. с ДДС. В нея е включено съставянето на проекта, доставката и монтажът, осигуряването на захранване, въвеждане в експлоатация, осигуряване на комуникационна свързаност GPRS/3G, както и гаранционна поддръжка за 3 години. 

В зависимост от вида на електронното табло и обемът на съпътстващите дейности за изпълнение и мястото на изпълнение средната цена е около 3300 лева за единична бройка.За сравнение, средната цена на старите табла е била 3400 лева. 

На обявената обществена поръчка се е явил само един проект, който в момента виждаме из столицата - този на „Консорциум Информационни транспортни системи 2013“, чийто адрес е в Румъния, на ул. „Чернавти“ в Букурещ. Заради липсата на конкуренция обаче поръчката е прекратена и после обявена повторно, като този път са се явили две предложения, едно пак на румънците, а другото на „Телелинк“ ЕАД.

Таблата не са изработени в България. Данните, които се показват на тях, са от мобилната версия на страницата на Център за градска мобилност и към момента се извършват настройки и съвместяване с тази системата. Това води до честото показване на 0 минути до и след идването на дадено превозно средство.

"GPS системата в колите на градския транспорт изпраща сигнал къде се намира в момента превозното средство и мери времето до пристигане на база това разстояние. Времето, за което се стига от една спирка до друга, зависи и от трафика в момента. Има случаи, в които реално малко разстояние се изминава за повече от средното време за преминаване. GPS системата няма как да мери колко коли има пред автобуса и за колко време той ще премине през едно кръстовище. Затова друг компонент от проекта за Интегриран градски транспорт е монтиране на системи за управление на трафика на ключови кръстовища с движение на градски транспорт. Чрез тях колите на градския транспорт ще могат да преминават с предимство и да се избягва натрупване на закъснения", допълват от Общината.

Колкото до критиките за тихия звук на таблата, оттам коментират, че силата на звука се регулира поетапно за всяко едно табло в зависимост от местоположението му, нивото на шум на околната среда и в зависимост от влиянието на различни фактори като интензивност на трафика, близост жилищни сгради и др.

Монтираните ЕИТ в София са общо 3 вида според броя на обслужваните линии на градския транспорт - едноредови за до 3 преминаващи линии на обществен транспорт, двуредови – от 4 до 7 преминаващи линии, триредови - за над 7 преминаващи линии.

Срокът за пълно приключване на проекта беше края на месец октомври, като дотогава все още са се извършвали довършителни работи по настилките и околното пространство около таблата. След това ще бъде извършена проверка на свършената работа и ще се установи има ли повредени настилки заради монтажа. 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

02.12 2014 в 18:46

На спирка, на която минават 72, 305 и 413 ми се схвана врата докото дочакам заветния автобус да се изпише. Със сигурност не се изписваха на 24 секунди. Да не говорим, че чакам да се изпише 305, а то упорито ми върти другите два автобуса, но не и 305. Предположих, че скоро е минал и затова моментно не го показва, но не - дойде след около 3 минути и за това време не успяха да визуализират инфото на екран. А от това инфо променлива величина е само времето на пристигане - всичко друго е постоянно и не се обновява, т.е. е несериозно да обясняват туткавите табла с повечето информация. Несравнимо по-изнервящи са новите табла от по-старите - там за секунди ти превключва няколко автобуса и не ти се налага да броиш пилците по небето.

04.11 2014 в 14:42

Бавната смяна на информацията е една от най-досадните черти на таблата. Реално показват една и съща информация 5-6 пъти за всяка линия и може да се чака няколко минути да видиш своята. Разбирам да изписваха спирките на латински или междинните спирки, ама сега началната и крайнат спирка са безмислени. Хората от София обикновенно знаят къде отива в крайна сметка тролея или не ги интересува, коя е крайната спирка (освен това не излиза информация, ако превоза е за гараж и върви само до средата). Тези от провиницята обикновенно не свързват с нищо крайните спирки и това не им е полезно.
Аз що се отнася до звука, той е толкова тих, че дори нощем нищо не се чува.
Това за 0 иди дойди, не е болка за умиране, ясно е, че ако не се вижда автобуса, сигурно си го изпуснал преди малко.

04.11 2014 в 08:09

Правят ни на глупаци!За 3300 лева можеха да сложат Apple и никога нямаше да им е бавен заради информацията в него.Крали са на поразия!Това табло не може да има компоненти за повече от 200-300 лева,.....

03.11 2014 в 16:57

Няма нужда да повтаря една линия 3 пъти, да ги върти всичките - ще е по-полезно
И когато автобусът е на спирката, да показва следващия. Този и аз видях, че е на 0, но го изтървах

03.11 2014 в 16:32

Очевидно не ме разбра...напрегни си малко мозъка де :)
Доколкото знам градски транспорт и звената му се субсидират от държавата (печалбите от билети и карти са отделно от това).
Както вече стана ясно, таблата са бавни заради многото информация - решението на проблема е тази информация да се съкрати.
Да, и в старите табла има електроника, но колкото повече компоненти добавяш към едно устройство, толкова повече нараства шанса някой компонент да даде дефект и съответно необходимостта от поддръжка/ремонт.
Колкото повече работещи компоненти в едно устройство, толкова по-висок разход на енергия.
Не критикувам клиентите си, а собствената си работа - това ме бута напред и нагоре ;)

03.11 2014 в 16:10

@1vo
За консумацията няма как да знаеш, но и при най-оптимистичните прогнози, тя е поне 12W. Според мен е двойно. Може и повече. Умножено по 600 това прави 7200W. Умножи го по 24 и ще получиш над 172 киловата за денонощие.
МАлко или много някой тряба да го плаща.
Относно поддръжката. И в астарите табла има електроника, която не се отличава особено от тази, поне за тези, които разбират от това. И при тях има нужда от специалист. Т.е. тези, които поддържат старите табла могат да поддържат и новите - след изтичане на три годишния гаранционен срок.
Ти не критикуваш а обвиняваш и обиждаш. Дано не така "критикуваш" и хората с които работиш... :)

03.11 2014 в 15:56

@asdf
Да, несъмнено във всяко решение могат да се намерят предимства и недостатъци и точно затова се вземат предвид вариантите с повече предимства отколкото недостатъци - елементарно е.
Няма как да ти кажа какъв е разхода на таблата, тъй като нямам достъп до тази информация, но ако държиш мога да намеря приблизителна данни за това - всъщност почти всяко студио за външна реклама може да ти даде подобна информация.
Поддръжката на това табло изисква специалист електротехник - залепеното фолио почти НЕ изисква поддръжка с много малки изключения.
Аз нямам фирма занимаваща се с подобна дейност за да се явявам на конкурси..това обаче не ми пречи да видя зле свършената работа и да я критикувам. Всъщност аз винаги критикувам, ако има причина за това - включително и нещата, с които се занимавам...именно заради това нямам недоволни клиенти за последните 10 години...Нямам намерение да изпадам в подробности с какво се занимавам, но дейността ми е изключително свързана с хора интересуващи се от качествено предлагане на услуга и продукт.

03.11 2014 в 15:46

@alexandra
Не съм гледал как работят таблата в чужбина. Но няма как да е по друг начин. Едва ли и ти си се заглеждала до такава степен. Абсолютно винаги има разминавания. Особено, когато има задръстване. Както казах, разминаванията зависят от това, колко често се опреснява информацията на сървъра. Предполагам, че става на 1 минута. Т.е. ако автобусът е спрял на едно място в задръстване а на таблото пише, че ще дойде след 1 минута, грешката може да достигне до 100%.

03.11 2014 в 15:42

@alexandra
Въпреки, че превозните средства имат ГПС-и, информацията от тях се подава на определен интервал от време. Колкото по-малък е този интервал, толкова по рядко ще има разминавания с действителността. Незнам как са реализирани тези табла но предполагам, че към тях се подава инфромация на определен период от време а не обратното - те да изискват такава. Между другото, как пък няма оплаквания от приложенията за смартфони, където в общи линии, нещата стават по същия начин и информацията за пристигане е същата.
Иначе казано не съм мног овпечатлен от новите табла. Така или иначе вършат работа. Предполагам следващите ще с по-добри и т.н. Както и хората ще стават все по-взискателни.

03.11 2014 в 15:36

@1vo
Може да е на фолио, може да е на табло, може да е всякак. Може и да ги няма тези табла. Мога да ти изброя предимства и недостатъци за всяко решение. Иначе, относно консумацията... малка или голяма - трябва да се плаща. Би ли ми казал според теб колко е консумацията на такова табло? Според теб каква поддръжка има това табло... та да я даваш за пример със старите? И при двата случая поддръжката е символична, като човешко присъствие на място.
Не разбирам в кое се състои некадърността или некомпетентността. Да се беше явил на конкурса и да беше предложил по-добро решение.